Uz priekšu virzās vēsturiski dārgākais aizsardzības ministrijas iepirkums - izgatavot Baltijas valstīm kopīgu bruņumašīnas modeli

Bruņumašīnas Ādažu poligonā

FOTO: Edijs Pālens/LETA

Uz priekšu virzās vēsturiski dārgākais aizsardzības ministrijas iepirkums. Iecere izgatavot somu uzņēmuma "Patria" rūpnīcā ar Baltijas valstīm kopīgu bruņumašīnas modeli, pārtapusi gan vienīgi Somijas un Latvijas sadarbības projektā. Taču aizsardzības ministrija panākusi, ka pēc diviem gadiem tehniku pilnībā komplektēs Latvijā. Pirmās mūsu armijai domātās mašīnas vēl gan ražos uz vietas Somijā. Aizsardzības ministrijas pirmais maksājums šogad būs gana iespaidīgs – ap 30 miljoniem eiro, vēsta raidījums "Nekā personīga".

Latvijai no Baltijas valstīm bruņutransportieri mācību un kaujas uzdevumiem vajadzīgi visvairāk. Atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, trīsdesmit atjaunotās neatkarības gados mūsu transporta flote nav tikusi papildināta ar karavīru pārvietošanai domātu jaunu tehniku, bet gan esam izlīdzējušies ar lietotiem vai sabiedroto dāvinātiem veciem braucamajiem.

Latvijas armija ilgu laiku meklēja NBS un zemessardzei mobilu platformu, kas būtu droša braukšanai gan pa smiltīm, gan purviem.

Aizsardzības jomas dārgāko iepirkumu aizsāka vēl iepriekšējā aizsardzības ministra Raimonda Bergmaņa laikā. Pieteicās četras lielas starptautiskas kompānijas. Cīņa par to, kurš iegūs 200 miljonu vērto pasūtījumu, bija liela.

Uzvara tika "Sisu", taču konkurenti pierādīja, ka somu četrriteņu bruņutransportieri neatbilst konkursa specifikācijai, un iepirkumu pārtrauca. "Nekā personīga" arī izteica aizdomas par mūsu aizsardzības ministrijas pārāk ciešu sadarbību ar Somijas militārās industrijas pārstāvjiem. Tomēr ministrija pārbaudēs nekādu interešu konfliktu nekonstatēja.

Ministra Arta Pabrika laikā taktiku mainīja – bruņutransportierus izlēma iegādāties pētnieciska starpvalstu līguma ietvaros. Par ražotāju izvēlējās atkal somus - kompāniju "Patria Land Oy".

4

Šādu vienošanos Eiropas komisija atļauj, taču iepirkums ir necaurspīdīgāks un militāro iepirkumu specifikas dēļ būtiska informācija tiek noslepenota.

2019. gada nogalē nodomu pievienoties jaunu bruņutransportieru izveidē parakstīja arī Igaunija.Taču pirms līguma slēgšanas ar somu "Patria", dārdzības un priekšrocību trūkumu dēļ savu dalību projektā kaimiņi apturēja. Par vairāk nekā 200 bruņumašīnu iegādi šo vasar vienošanos parakstīja vienīgi Latvija un Somija.

Sešriteņu bruņutransportierus uzņēmums "Patria" sāka ražot pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados. Savas vienkāršības dēļ tas saukts arī par kaujas lauka taksometru. Uzņēmums nāca klajā ar mašīnas uzlaboto versiju, un tās tapšanā aktīvi iesaistījušies arī Latvijas uzņēmēji. Jaunā bruņumašīna sver 21 tonnu un spēj braukt ne tikai pa sauszemi, bet arī peldēt pa ūdeni.

Uzņēmums "EMJ Metāls" ir viena no piecām Latvijas kompānijām, kas šobrīd izgatavo detaļas "Patria" ražotajiem bruņutransportieriem. Lai tas kvalificētos 6reiz6 projektam, uzņēmumam vajadzēja iegūt speciālo militārā ražotāja licenci. Bija nepieciešams veikt papildus investīcijas iekārtās, bez kurām ražošana šim projektam nebūtu iespējama.

Atsevišķu detaļu locīšana mašīnu karkasam ir bijusi gana sarežģīta. Vajadzēja iegādāties papildu iekārtas, kas var uzlocīt profilus ar garumu līdz pat 8 -ņiem metriem. Kompānija lepojas arī ar iespaidīgo lāzergriešanas iekārtu. "EMJ Metāls" būs nepieciešamas arī papildu telpas, kas paredz vēl apmēram pusotru miljonu lielas investīcijas.

Tomēr optimismu nedaudz mazina arvien pieaugošās metāla cenas. Kompānijas darbību kā daudzus ietekmējuši arī gada sākumā noteiktie koronavīrusa ierobežojumi. Tomēr "EMJ Metāls" ir ieguvis jaunas jaudas, ko ir iniciējis "6 reiz 6" projekts.

4

"EMJ Metāls" līdz šim saņēmis ap pusmiljonu eiro lielu "Patria" pasūtījumu. Pārējiem Latvijas uzņēmumiem tie bijuši krietni mazāki, jo "EMJ Metāls" izgatavo lauvas tiesu no aizsardzības ministrijas pasūtīto bruņutransportieru detaļām. Sākotnēji sadarbībai pieteicās ap 50 Latvijas uzņēmumu. Un patlaban notiekot sarunas ar vēl padsmit firmām.

Vienošanās ar somu "Patria" paredz, ka Latvijas uzņēmumu iesaiste 200 miljonu vērtajā iepirkumā ir vismaz 30 procenti. Aizsardzības ministrija plāno, ka tas tiks ievērots.

No 2023.gada "Patria" bruņumašīnu gala komplektāciju paredzēts veikt Cēsīs, uzņēmumā "Defence Partnership Latvia", ko veido "Patria" meitas kompānija un Cēsu uzņēmums SIA "Unitruck". Ilgais laiks nepieciešams automehāniķu un metinātāju apmācībai, zināšanu un tehnoloģiju pārnesei.

Latvijas armija testa braucienu veica vasarā. Bruņutransportieru tehniskie parametri ir pielāgoti Latvijas apstākļiem. Šo mēness Latvijā jāierodas pirmajiem 10 mit bruņutransportieriem. Tā kā Somijas ražotājs no savas puses piekritis ražošanu pēc pusotra gada pārcelt uz Latviju, tad aizsardzības ministrija piekāpusies pirmās iemaksas palielināšanā. Tie šogad būs 15 procenti jeb aptuveni 30 miljoni eiro.

Precīzs bruņutransportieru skaits, ko Latvija iegādāsies vēl netiek nosaukts. Jo vēl nav skaidrs, cik daudz no tām būs aprīkotas ar sakariem un cik būs nepieciešamas medicīnas mašīnas. To izmaksas ir krietni dārgākas.

Tikmēr par pievienošanos Latvijas -Somijas projektam oficiālu interesi sākusi izrādīt Zviedrija, kas pēdējos gados lēmusi būtiski palielināt savu militāro budžetu.