Pieprasījums pēc jauniem auto ir krietni palielinājies, bet piedāvājuma nav

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Paula Čurkste/LETA

Latvijas automašīnu tirgū izveidojusies saspringta situācija – jauno auto saloni ir izpirkti un piegādes kavējas. Tādēļ cēlušās cenas arī lietoto auto tirgū, vēsta LTV Ziņu dienesta raidījums "Panorāma".

Pagājušogad Latvijas tirgū parādījušās atdzīvošanās vēsmas, bet tirgotāji ir piesardzīgi un spriež – situācija normalizēsies tikai gada beigās.

Skatoties uz lietotu auto cenām, var secināt, ka patlaban būtu labs brīdis notirgot savu lietoto ģimenes auto. Taču dabūt kaut ko jaunu vietā vismaz tuvākajā laikā ir faktiski nereāli.

Latvijas Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs neatceras tādu situāciju, kad pieprasījums ir bijis tik liels, bet piedāvājuma nav. Autosaloni ir izpirkti, un Latvijas jaunu auto tirgū atgriežas tāds piemirsts jēdziens kā deficīts.

"Cilvēki tiešām šokā staigā pa saloniem ar domu nopirkt mašīnu, jo ir taču nauda, bet piedāvājuma nav. Saloni ir tukši," atklāja Kulbergs.

Piemēram, klienti, kuri jaunas mašīnas pasūtīja pagājušā gada vidū, pie atslēgām tiek tikai tagad, tostarp Kaspars. Šobrīd piegādes laiki ir vēl ilgāki. Jauns auto, līdzīgi kā ar bērna ienākšanu ģimenē, jāgaida aptuveni deviņus vai pat 12 mēnešus.

Tā nav tikai Latvijas problēma. Līdzīgi kavējumi ir gandrīz visur Eiropā un pasaulē.

Galvenais, bet ne vienīgais iemesls – globālais pusvadītāju deficīts. Gandrīz visiem pasaules auto ražotājiem pusvadītāju mikročipus izgatavoja tikai divi uzņēmumi – viens Taivānā, otrs Japānā.

Pērn tie abi saskārās ar problēmām, nespēja saražot pasūtīto. Detaļām trūkstot, autobūve apstājās, sabruka ierastās piegāžu ķēdes, kas joprojām nespēj atkopties.

Redaktors iesaka