Kā plānots aizstāt Krievijas gāzi?

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Foto: FUCKtograff/Shuterstock

Šobrīd vienīgais reālais risinājums, kā nodrošināt Krievijas dabasgāzes piegādēm alternatīvas gāzes piegādes Latvijai, ir vēl viena sašķidrinātās gāzes jeb tā dēvētā LNG termināļa izveide Baltijas valstīs visdrīzākajā laikā, proti, līdz 2022.gada beigām. Paredzams, tas varētu būt LNG terminālis Igaunijā, Paldiskos, teikuši vairāki diskusijas dalībnieki trešdien, 6. aprīlī, raidījumā "Kas notiek Latvijā?"

Latvijas amatpersonas līdz šim norādījušas, ka ar Klaipēdas LNG termināli pietiek, lai ar gāzi apgādātu visas trīs Baltijas valstis, taču Lietuvas valdības vadītāja Ingrīda Šimonīte marta nogalē pavēstīja, ka "ar Klaipēdas sašķidrinātās gāzes termināli nepietiek, lai apmierinātu visu Baltijas valstu pieprasījumu pēc gāzes, tāpēc šī problēma ir kaut kā jārisina".

Viņa piebilda, ka kopumā ir trīs risinājumi. Viens no tiem būtu, ka mēs pateiktu, ka mēs esam tikai Latvija un Lietuva, un tad jau mums ar to pietiktu – ar Klaipēdu. Bet realitāte tāda nav. Realitātē ir Polija, ir Somija, Igaunija arī kaut kur klāt. Tātad šis risinājums gluži nav reāls risinājums. Līdz ar to mums paliek divi citi risinājumi.

"Latvenergo" valdes loceklis Kaspars Cikmačs noteica, ka otrs risinājums - tā ir Krievijas gāze, tomēr mēs vienojāmies, ka nemaksāsim naudu Krievijai."

Ņemot vērā viņa teikto, zināms, ka 2022. gada trešajā ceturksnī Klaipēdas termināli intensīvi izmantos arī Polija. GIPL savienojums, kas savienos Lietuvas un Polijas gāzes pārvades sistēmas, darbu sāks tuvāko mēnešu laikā.

Ekonomikas ministrijas parlamentārā sekretāre Ilze Indriksone (NA) raidījumā "Kas notiek Latvijā?" uzsvēra, ka risinājumu redz ātrā vēl viena LNG termināļa izveidē. "Šajā gadījumā visu izšķirs laiks," viņa teica, piebilstot, ka nekur nav teikts, ka šim terminālim noteikti jābūt Latvijā. Par visreālāko plānu Indriksone sauc Paldisku termināli Igaunijā.

Viņa uzsvēra, ka jautājuma būtība nav tajā, ka atsakāmies no Krievijas piegādēm vai ne. Neņemot vērā morālos apsvērumus, labi saprotam, ka šo noteikumu apstākļos tās nav piegādes, uz kurām iespējams paļauties ziemā.

Dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas operatora "Conexus Baltic Grid" valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss uzsvēra, ka tiek skatītas divas iespējas – turpināt sevi apgādāt, bet paralēli veidot infrastruktūru, vai veidot infrastruktūru un apgādāt no jaunās infrastruktūras.

Viņš piebilda, ka ir jāapzinās, ka problēma ir reāla, tāpēc jāveic investīcijas šajā rezervē, vai mums tas saimnieciski patīk vai nepatīk. Viņš atzina, ka, no vienas puses, labprātāk vēlētos, lai jauns LNG terminālis darbotos Latvijā, taču reālākais variants šobrīd ir jau minētais Paldisku terminālis.

Igaunijas valdības vadītāja Kaja Kallasa Igaunijas medijiem atklāja, ka rekordātrumā īstenojamā Paldisku LNG termināļa kopējās izmaksas varētu sasniegt pat pusmiljardu eiro. No publiski pieejamās informācijas izriet, ka daļa no projekta ātrai īstenošanai nepieciešamā finansējuma varētu tikt paredzēts šobrīd topošajos Igaunijas valsts budžeta grozījumos. Tomēr Igaunijas amatpersonas sagaida, ka finansiāli iesaistīsies arī pārējās valstis, kuru apgāde ar gāzi varētu notikt, izmantojot LNG termināli Paldiskos.

Kallasa atzina, ka vajadzētu noteikt, vai mūsu intereses sakrīt ar Latvijas un Somijas interesēm tāpēc, ka Igaunijas ikgadējais dabasgāzes patēriņš ir 5 TWh, savukārt Somijai tas ir 30 TWh un Latvijai – 14 TWh.

Indriksone, izvērtējot Kallasas teikto, atzina, ka ir saņemts pirmais igauņu piedāvājums, un termināļa investīciju un termināļa attīstības redzējums. Konkrētu summu, kuru Latvijai būtu jāiegulda, Indriksone nekomentēja.

Sazinoties ar Klaipēdas LNG termināļa operatoru "Klaipedos nafta" raidījums "Kas notiek Latvijā?" saņēma apliecinājumu, ka līdz pat 2022. gada 30. septembrim Klaipēdas terminālis ir pilnībā rezervēts – visu pieejamo jaudu rezervējuši kopumā seši klienti. Savukārt rezervācija 2022. gada ceturtajam ceturksnim tiks izziņota aprīlī, norādīja Orinta Barkauskaite, "Klaipedos nafta" komunikāciju vadītāja.

"Latvenergo" valdes loceklis Cikmačs atzīst, ka 2022. gada nogalē, tas ir, gada ceturtajā ceturksnī "Latvenergo" būtu nepieciešams papildus jau iegādātajām 2 TWh iegādāties vēl 1 TWh sašķidrinātās dabasgāzes, taču, lai to nogādātu līdz Latvijai, būs vajadzīga valdības iesaiste, lai nodrošinātu pieeju Klaipēdas terminālim. Lai tas tiktu panākts, iespējams, būs jāmēģina panākt attiecīgi politiski lēmumi, jo uz komerciāliem nosacījumiem pieeju terminālim var arī nepanākt.

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu