Kas ir melnā apmale un mazie melnie punktiņi gar vējstikla malu?

Apollo.lv
Kas ir melnā apmale un mazie melnie punktiņi gar vējstikla malu?
Facebook Telegram Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
Foto: Jānis Škapars/TVNET

Ikviens būs pamanījis, ka automašīnas vējstiklam un citām stiklotajām virsmām pa perimetru ir melna apmale un mazi melni punktiņi. Varētu šķist, ka tas ir tāds savdabīgs, dekoratīvs risinājums, lai stikls nebūtu vienmuļi caurspīdīgs, taču patiesībā melnā josla un punktiņi pilda ārkārtīgi svarīgu funkciju.  

Kā izrādās, fiksēto stiklu nostiprināšanas metode sāka mainīties pagājušā gadsimta piecdesmitajos, sešdesmitajos gados. Līdz tam plaši tika izmantotas rāmja konstrukcijas, kas gan nav īpaši hermētisks risinājums, tāpēc ap to laiku gudras inženieru galvas izdomāja, ka stiklu varētu stingri ielīmēt tam paredzētajā vietā. Šim nolūkam tiek izmantota speciāla poliuretāna saistviela, tiesa, arī tai ir gan savi plusi, gan trūkumi.

Galvenais saistvielas pluss ir spēja hermētiski noslēgt visas mazākās spraugas starp vējstiklu un loga rāmi jeb automašīnas virsbūvi. Galvenais trūkums savukārt ir vielas jutība pret karstumu, kā arī paviršais izskats ap saistvielas ieklāšanas vietām.

Automašīnas vējstikls
Automašīnas vējstikls Foto: Jānis Škapars/TVNET

Lai nomaskētu liekās saistvielas pārpalikumus, kas var izspiesties pēc vējstikla un citu ielīmēto stikla virsmu nostiprināšanas tām paredzētajā vietā, gar perimetru stiklā ir "iecepta" keramiska melnas krāsas emalja.

Tā ne tikai nomaskē neglītumus, bet arī uzlabo sasaisti starp stiklu, līmi un mašīnas virsbūvi. Melnā emalja arī bloķē saules ultravioleto starojumu, neļaujot tam izkausēt zem joslas esošo līmi, un tā logs paliek stingri ielīmēts savā vietā.

Treškārt, melnie punkti jeb "punktu matrica" faktiski palīdz vienmērīgi sadalīt temperatūru, lai samazinātu optiskos kropļojumus, kas var rasties, logam nevienmērīgi uzsilstot. Viendabīgi melna josla uzkarstu ātrāk nekā pārējais stikls, un tas varētu deformēties, taisnām līnijām liekot izskatīties izliektām vai ieliektām.

Pakāpeniski gaistošie melnie punkti palīdz šo parādību mazināt, jo siltumu izkliedē vienmērīgāk. 

Automašīnas vējstikls
Automašīnas vējstikls Foto: Jānis Škapars/TVNET

Nu, un, ceturtkārt, punktiņi kalpo arī tīri estētiskam nolūkam, jo pāreju starp melno joslu un vējstiklu, kas citkārt būtu acīm redzama pat no attāluma, padara pakāpenisku. Pustoņu raksta punktu matricā attālums starp punktiem palielinās, bet to izmērs pakāpeniski samazinās, padarot pāreju daudz smalkāku un nenogurdina acis.

Iespējams, tavam auto melnie punktiņi jau klāj arī citas vējstikla zonas, piemēram, zonu ap atpakaļskata spoguli. Arī tam ir gan estētiska, gan funkcionāla nozīme, jo ar punktiņiem tiek paplašināta saulessargu nosegtā zona.

Automašīnas vējstikls
Automašīnas vējstikls Foto: Jānis Škapars/TVNET
Tēmas
Redaktors iesaka
Lasītākais šobrīd
Nepalaid garām
Uz augšu