Ukrainas trieciens pa naftas vadu "Družba" ietekmējis arī Ventspils cauruļvadu

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Ventspils Ostas ielas promenāde. Ilustratīvs attēls.
Ventspils Ostas ielas promenāde. Ilustratīvs attēls. Foto: Ieva Lūka/LETA

Krievijas sāktā kara gaita tuvākajās nedēļās var strauji mainīties, apgalvo Ukrainas politiķi. Valsts saņems arvien jaunāku un jaudīgāku bruņojumu, jo tuvākajās dienās ASV prezidents parakstīs lendlīzes programmu Ukrainas apgādei, bet Eiropa un Austrālija sola smago artilēriju. Tas ļaus pāriet no aizsardzības uzbrukumā, kā arī arvien biežāk un tālāk uzbrukt militāriem objektiem Krievijas teritorijā.  Simbolisks signāls tam bija trieciens pa naftas vadu "Družba" jeb "Draudzība" šīs nedēļas sākumā. Tas ir vienīgais krievu naftas cauruļvads uz Eiropu. Naftas un degvielas plūsmas uzbrukums gan apturēja tikai uz īsu brīdi, arī tā atzarā Polocka - Ventspils, ziņo raidījums "Nekā personīga" (NP).

Agrā 25. aprīļa rītā Krievijas pilsētu Brjansku satricināja sprādziens. Eksplodēja dīzeļdegvielas pārsūknēšanas stacija pie naftasvada "Družba". Pēc dažām minūtēm sprāga vēl viena degvielas glabātuve, kas tika izmantota armijas vajadzībām. Ugunsgrēkus pilnībā likvidēja tikai pēc diennakts. Krievu mediji apgalvo, ka abas bāzes uzspridzinājuši ukraiņi ar “Bayraktar” droniem. Ukraiņi uzbrukumu oficiāli neatzīst, bet, līdzīgi kā pēc karakuģa “Moskva” bombardēšanas, to arī īpaši nenoliedz.

Brjanska atrodas 100 kilometrus no Ukrainas robežas. Tas ir daudz tālāk nekā līdz tam Ukrainas iznīcinātie militārie mērķi Krievijas teritorijā. Militārais eksperts Mārtiņš Vērdiņš šaubās, ka sprādzienus sarīkojusi pati Krievija, jo tie radījuši pārāk lielu kaitējumu armijas apgādei.

"Lai kādu operāciju Krievija šobrīd veiktu Ukrainas teritorijā, tā ir diezgan intensīva. Tas nozīmē, ka diezgan intensīvi tiek patērēta degviela un naftas produkti, un lubrikanti dažādi. Tas nozīmē, ka šādi te pārkraušanas bāzes vai glabāšanas bāzes iznīcināšanai ir tiešs efekts uz karadarbību, uz notikumiem Ukrainā. Tur ir steidzami jāmeklē papildu apjomi, lai šo iznīcināto aizstātu," saka NBS rezerves kapteinis, militārā bloga “Vara bungas” autors Mārtiņš Vērdiņš.

Armijas degvielas bāzes iznīcināšana Ukrainai ir militārs panākums. Brjanska agresora bruņoto spēku apgādē ir loģistikas centrs. Pēc sprādzieniem netiek ziņots par civiliedzīvotāju upuriem. Iespējams ukraiņi uzbrukumos neatzīstas, tādēļ, ka tad Ukrainai būtu jāievieš karastāvoklis, kas juridiski sarežģītu munīcijas piegādes un finanšu palīdzību.

Cauruļvada "Družba" spridzināšanai militāra efekta nebūs. Tam drīzāk ir simboliska nozīme.

"Družba" nogādā jēlnaftu un dīzeļdegvielu Baltkrievijā, Polijā un Vācijā. Cauruļvada galā esošā "Švedas" degvielas rūpnīca pieder Krievijas valsts uzņēmumam "Rosneft" un tā tiek apgādāta caur "Družbu". Šī rūpnīca ir vienīgais iemesls, kādēļ Vācija vēl līdz šai nedēļai iebilda pret krievu naftas importa aizliegumu, paziņojis Vācijas ekonomikas ministrs Roberts Habeks. Plāns ir krievu rūpnīcu nacionalizēt, naftu tai piegādāt no Polijas ostas Gdaņskas.

"Družba" ir vairāki blakus esoši naftas un naftas produktu vadi. Atsevišķs atzars ved uz Mažeiķiem un Ventspili. Latvijā jēlnafta pārstāja plūst jau 2003. gadā, uz Mažeiķiem - trīs gadus vēlāk. Taču dīzeļdegvielas piegādes turpinās.

Latvijas teritorijā naftas un dīzeļdegvielas cauruļvadi šķērso 340 kilometrus. 25. aprīļa ugunsgrēks Brjanskā uz dienu apturēja degvielas plūsmu cauruļvadā. Ietekme uz Latvijas tirgu un pat tranzītu tam gan ir niecīga. Pretstatā pirms vairākiem gadiem ierastajai 5 - 6 miljonu tonnu jaudai, tagad Ventspilī pa cauruļvadu nonāk desmitiem reižu mazāk.

Pērn plūsmas apstājās arī dīzeļdegvielas cauruļvadā. Neoficiāli "Nekā personīga" zināms, ka piegāžu pārtraukums bija saistīts ar neskaidrībām par sankcijām, kas ieviestas pret Baltkrieviju. Degviela pa cauruļvadu Latvijā nonāk no Baltkrievijas teritorijas, lai gan tā ražota Krievijas rūpnīcās. Šogad cauruļvada īpašnieks "Latrostrans" saņēma zaļo gaismu darbu turpināt.

"Latrostrans" 1994. gadā tika dibināts kā Latvijas un Krievijas kopuzņēmums. Pēc Ventspils tranzītkara noslēguma divas trešdaļas nonākušas starptautiskā naftas giganta "Vitol" rokās, bet trešā daļa pieder Kirevijas valsts uzņēmuma "Transneft" meitasuzņēmumam. "Transneft" iekļauts Eiropas Savienības un ASV sankciju sarakstos.

Nozarē kā vienīgo reālo variantu situācijas atrisināšanai uzskata krieviem piederošās daļas nacionalizēšanu. Taču, ja Eiropa nākamnedēļ lems par Krievijas naftas importa aizliegšanu, tad cauruļvads kļūs bezvērtīgs.

Jau gandrīz 20 gadus nestrādājošais naftas vads tagad ir iekonservēts un diez vai kādreiz vēl tiks izmantots sākotnējam mērķim. Taču tas atzīts par derīgu dabasgāzes pārvadīšanai.

Gāzi pumpētu pretējā virzienā - no sašķidrinātās gāzes termināļa Ventspilī uz valsts vidieni, kur jāveido saslēgums ar esošajiem gāzes vadiem. Šo ideju atbalsta Ventspils dome. Tā apzinās, ka pēc krievu naftas aizlieguma, bizness ostā apstāsies.

Ekonomikas ministrija nākamās nedēļas sākumā plāno publicēt aicinājumu iesniegt gāzes termināļu projektus. Tā sagaida, ka ar savu projektu klajā nāks katra Latvijas osta. 

Pirms divām nedēļām valdība Latvijā izsludināja ārkārtas situāciju. Tas naftas produktu termināļiem liek turēt gatavībā to pārvaldībā esošās valsts rezerves. Ja gadījumā pēkšņi tirgū aptrūksies degviela, tās pieejamību nodrošinās šīs rezerves.

VIDEO: "Nekā personīga" sižets

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu