Zemessardzē veido vēl nebijušu vienību, kuras bruņojumā būs M3 amfībijas

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Zemessardze.
Zemessardze. Foto: Paula Čurkste/LETA

Zemessardzes 54. kaujas atbalsta bataljonā sākta vēl nebijušas apakšvienības izveide, kuras bruņojumā būs modernās M3 amfībijas. Turklāt šī spēja ir ļoti ierobežota pat NATO sabiedroto vidū, vēsta Aizsardzības ministrijas portāls "sargs.lv".

Zemessardzes 2. Vidzemes brigādes 54. kaujas atbalsta bataljona komandieris pulkvežleitnants Ainārs Rauza "Sargs.lv" norāda - jaunā amfībiju vienība būtiski stiprinās Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienību mobilitāti un nodrošinās pat 70 tonnu smaga tanka spēju šķērsot gandrīz jebkuru ūdenstilpi.

Kā jebkuras spējas izveidei, arī šīm modernajām M3 amfībijām nepieciešams personālsastāvs, kas ar tām spēj operēt un darboties jebkurā kaujas situācijā. Tāpēc karavīri un zemessargi tiek aicināti pievienoties topošajai vienībai un apgūt zināšanas un iemaņas, kuru nav nevienā citā NBS vienībā. Personālsastāva individuālā apmācība sāksies jau šā gada rudenī.

Latvijas teritorijā ir daudzi un dažādi ūdens šķēršļi, un operāciju laikā tos nepieciešams šķērsot, ņemot vērā, ka tilti ne vienmēr būs pieejami.

Pulkvežleitnants norāda - sekojot līdzi notikumiem Ukrainā, arvien skaidrāk iezīmējas, ka karadarbības rezultātā tiek iznīcināti tilti. Līdz ar to vienības ir visvairāk apdraudētas, tām šķērsojot ūdenstilpes. Raugoties uz Latvijas teritoriju, tajā ir vismaz divas ūdenstilpes - Lielupe un Daugava, kur šīs vienības atbalsts būs nepieciešams.

"Tāpēc ir nepieciešama jaunā Amfībiju vienība, kas nodrošinās pārceltuvi vienībām nepieciešamajā vietā, piemēram, pāri Daugavai," uzsver pulkvežleitnants, skaidrojot jaunās vienības nepieciešamību bruņotajos spēkos.

Zemessardzes 54. kaujas atbalsta bataljonā jau ir Tiltlicēju rota, kuras rīcībā ir tiltlicēji un amfībijas, kas kādreiz saņemtas no Polijas. Pulkvežleitnants piebilst - tās gan ir padomju laikā ražotas kāpurķēžu amfībijas ar mazāku kravnesību, bet būtiskākais, ka bataljonam ir nepieciešamās pamatzināšanas un iemaņas, kas būtiski paātrinās jaunās vienības veiksmīgu izveidošanu un darbības nodrošināšanu.

Jaunās vienības izveide jau sākusies, darbs pamatā būs ar M3 amfībijām, ar kurām tiks veidota tā saucamā prāmja satiksme pāri atklātai ūdenstilpei, nepieciešamības gadījumā, lai palielinātu kravnesību, savienojot arī vairākas iekārtas kopā.

No tā izriet vienības galvenais uzdevums - nodrošināt ceļu pāri ūdenstilpēm citām NBS un sabiedroto spēku vienībām.

"Sargs.lv" jau pagājušā gada rudenī vēstīja, ka bruņotajiem spēkiem tiks piegādātas jaunas un modernas M3 amfībijas, un to darīs aizsardzības nozares uzņēmums "General Dynamics European Land Systems". Tieši šo iekārtu ekspluatācijai tiek veidota jaunā bataljona apakšvienība.

Pulkvežleitnants Rauza stāsta: "Šīs amfībijas nav domātas kaujas operācijām, kā arī nav aprīkojamas ar ieroču sistēmām. To pamatmērķis ir atbalstīt citas NBS un sabiedroto spēku vienības, kuras veic uzbrukuma, aizsardzības vai nodrošinājuma operācijas, nodrošinot to nokļūšanu pāri ūdenstilpei.

Tāpat jāatzīmē, ka divas savienotas M3 amfībijas spēj pāri ūdenstilpei transportēt tanku, kas sver vairāk nekā 70 tonnu. Tas nozīmē, ka šo amfībiju kravnesība ir patiesi ievērojama.

Tikmēr šīs tehnikas maksimālais ātrums uz sauszemes ir līdz 80 kilometriem stundā, savukārt ūdenī amfībijas spēj pārvietoties ar ātrumu līdz 14 kilometriem stundā."

54. kaujas atbalsta bataljona komandieris uzsver: "Šī vienība un tās bruņojums būtiski stiprinās NBS spējas, jo ar bataljona rīcībā esošajiem tiltlicējiem var nodrošināt tilta uzstādīšanu pāri ūdenstilpei, kuras platums ir līdz 20 metriem, bet ar amfībijām varam transportēt tikai līdz 10 tonnām smagas kravas, ieskaitot kravas automašīnas.

M3 amfībijas ir uz riteņu bāzes, nodrošinot ātrāku nokļūšanu līdz ūdenstilpei un ļoti ātru izvēršanos un sagatavošanos uzdevumu izpildei.

Jāatzīmē arī - šī ir unikāla spēja ne tikai bruņotajos spēkos, bet arī ierobežota NATO sabiedroto vidū. Tas nozīmē, ka ar šīm iekārtām stiprinām ne tikai savas spējas, bet visas alianses."

Jaunai vienībai un tehnikai nepieciešams arī zinošs personālsastāvs. Pulkvežleitnants  Rauza norāda, ka apmācību posms būs diezgan sarežģīts. Vienības karavīriem un zemessargiem, pirmkārt, būs jāiegūst C kategorijas autovadītāju apliecība.

Pēc tam sekos laivu vadītāja - glābēja kursa apmācība, kas notiek NBS Jūras spēku mācību centrā. Savukārt pēc šo divu kursu pabeigšanas vienības zemessargi un karavīri sāks apmācību ar M3 amfībijām. Plānots, ka uz Vāciju dosies instruktoru grupa jeb pats kodols, kuriem būs atbilstoša kvalifikācija un valodas zināšanas. Pēc atgriešanās viņi būs tie, kuri apmācīs pārējo vienības personālsastāvu.

Jāatzīmē, ka tie, kuri vēlēsies un atbildīs noteiktajiem veselības kritērijiem, varēs iegūt ūdenslīdēju kvalifikāciju Jūras spēku mācību centrā.

Rauza norāda: "Būtiski, ka vienībā ir speciālisti, kuri ne tikai spēj operēt, braukt un izvērst M3 amfībijas, bet veikt ūdenstilpju un krastu apsekošanu zem ūdens."

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu