Neveicas arī naftas frontē. Maskava neatrod jaunu noieta tirgu, kas spētu aizstāt ES

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Attēls ilustratīvs.
Attēls ilustratīvs. Foto: Thaiview/Shutterstock

Kremļa propagandisti ar lielu piepūli cenšas uzburt priekšstatu, ka Krievijai veicas visās frontēs, tomēr realitātē tā nebūt nav. Ne kara laukā, ne naftas tirgū Krievijai tik spoži nesokas. Kā vēsta medijs "Bloomberg", Maskavai nav izdevies atrast jaunu noieta tirgu, kas ļautu pilnībā aizstāt eksportu uz Eiropas Savienību (ES). 

ES varasiestādes jau pavasarī paziņoja par pakāpenisku aizlieguma ieviešanu attiecībā pret Krievijas naftas importu, kā rezultātā no 5. decembra Eiropas tirgus Krievijai būs slēgts.

Sākotnēji Krievija lepojās, ka ir rasts "glābiņš" no trim valstīm: Ķīnas, Indijas un Turcijas. Pārējie Krievijas naftas pircēji neesot tik ietekmīgi.

Lai arī oktobra beigās Krievijas naftas piegādes pa jūru šīm valstīm palielinājās, tomēr kopumā Krievijas naftas piegādes dinamika ir negatīva.

Kopumā oktobra pēdējās dienās Krievija eksportēja vidēji trīs miljonus barelu naftas dienā. Aptuveni 740 000 barelu tika piegādāti Eiropas valstīm – tirgum, kas jau novembra beigās nebūs pieejams. Mēnesi vēlāk Krievija zaudēs arī 650 000 barelu piegādes caur cauruļvadiem uz Poliju un Vāciju. Līdz ar to Maskavai ir mēnesis laika, lai atrastu jaunu noieta tirgu 1,4 miljoniem barelu naftas diennaktī.

Pirmkārt, jārēķinās, ka ģeogrāfiski daļa Krievijas ir Eiropas sastāvdaļa, līdz ar to naftas loģistika uz ES ir relatīvi vienkārša. Sākot eksportu uz citām valstīm, spēkā stājas dažādi izaicinājumi saistībā ar loģistiku – Krievijai būs jāatrod vairāk kuģu, ar ko transportēt naftu tālākās distancēs.

Tas savukārt padara Krievijas naftas eksporta uzraudzīšanu daudz sarežģītāku, jo liela daļa kuģu nonāk Indijā, bet citi kuģi – Ķīnas austrumos. Īsākais maršruts uz Indiju ir caur Krievijas Melnās jūras ostu Novorosijskā – no šejienes kuģis galamērķi sasniedz divās ar pusi nedēļās. No Kozminas ostas kuģi uz Indiju ceļo 3,5 nedēļas.

Tomēr problēma ir tajā, ka Krievijas naftu pārvadā citās valstīs reģistrētie tankkuģi.

Oktobrī notika Krievijai negatīvs pavērsiens – Grieķijas tankkuģu īpašnieki sāka atteikties no Krievijas naftas pārvadāšanas. Grieķijas kuģi ir ļoti nozīmīgi Krievijas naftas eksportā, jo oktobrī tie nodrošināja 42% no Krievijas naftas eksporta pa jūru. Septembrī gan šis rādītājs bija 56%.

Lai Eiropas eksporta tirgus aiziešana Krievijai nebūtu jūtama, tai nepieciešams ļoti ātri nodrošināt gan pircējus, gan arī nepieciešamo loģistiku. Tomēr – laika ir pārāk maz, un ir maz ticams, ka Krievijai izdosies tik īsā laikā atrast noieta tirgu teju 1,4 miljonam barelu naftas dienā.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu