Sv, 5.02.2023.

"Reportieri bez robežām" lūdz NEPLP neanulēt licenci "TV Rain"

LETA
"Reportieri bez robežām" lūdz NEPLP neanulēt licenci "TV Rain"
Facebook Telegram Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
"Doždj" ("Дождь"/"TV Rain") logo.
"Doždj" ("Дождь"/"TV Rain") logo. Foto: Reuters/ScanPix

Starptautiskā organizācija "Reportieri bez robežām" (RSF) vērsusies pie Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) priekšsēdētāja Ivara Āboliņa ar lūgumu neanulēt raidīšanas licenci patlaban Latvijā strādājošajai Krievijas neatkarīgajai TV programmai "Doždj" ("Дождь"/"TV Rain").

Respektējot NEPLP neatkarību, organizācijas vadība lūdz Āboliņu apsvērt iespēju atturēties no licences anulēšanas "TV Rain", jo, kā uzsver RSF, "TV Rain" ir būtisks un viens no retajiem atlikušajiem neatkarīgas un uzticamas informācijas avotiem, ko Krievijas žurnālisti pārraida krievvalodīgajiem iedzīvotājiem.

RSF apgalvo, ka plašsaziņas līdzekļa licences atņemšana būtu briesmīgs trieciens krievvalodīgo iedzīvotāju tiesībām uz informāciju Krievijā un visā pasaulē.

""TV Rain" ir neatkarīgs medijs un uzticams plurālistiskas informācijas avots. Atrodoties Krievijā, viņi bija pēdējais atlikušais brīvais televīzijas kanāls valstī. Ļoti kritizējot Vladimira Putina režīmu, viņiem pastāvīgi draudēja un uzbruka Krievijas varas iestādes," pauž RSF vadītājs Antuāns Bernārs.

Viņš atgādina, ka pēc kara Ukrainā sākuma Krievijas ģenerālprokurors lika vietējam regulatoram - cenzoram "Roskomnadzor" ierobežot piekļuvi "TV Rain" sakarā ar medija neatkarīgo Krievijas iebrukuma Ukrainā atspoguļojumu, apgalvojot, ka "TV Rain" izplatot apzināti nepatiesu informāciju un aicinot uz ekstrēmiskām aktivitātēm. Pēc šāda regulatora lēmuma "TV Rain" komanda bija spiesta doties trimdā, atrodot patvērumu Latvijā, kur šī gada jūnijā saņemta licence un sākta raidīšana no Rīgas.

RSF uzsver, ka jau sen atbalsta "TV Rain" un tās žurnālistus - gan tam paliekot kā pēdējam neatkarīgajam TV kanālam Krievijā, gan arī tam dodoties trimdā.

Organizācijā apgalvo, ka "TV Rain" nekad nav atbalstījis karu, gluži pretēji - medijs pastāvīgi strādājis, lai informētu Krievijas sabiedrību, proti, sniegtu uzticamu informāciju par karu, kas var nozīmēt tikai tādu informāciju, ko Kremļa režīms uzskata par kritisku.

"Krievijas varas iestāžu īstenotā medija slēgšana, riski, ar kuriem saskaras medija žurnālisti Krievijā, kā arī raidījumi, kas tiek pārraidīti no Latvijas, liecina par "TV Rain" redakcijas neatkarīgo un plurālistisko raksturu," skaidro Bernārs.

Organizācijā apgalvo, ka "TV Rain" ir viens no retajiem neatkarīgas un ticamas informācijas avotiem par karu, kas adresēts krievvalodīgajai sabiedrībai un ko rada Krievijas žurnālisti. "TV Rain" spēja turpināt raidīt no Latvijas ir ļoti svarīga, lai krievvalodīgie iedzīvotāji arī turpmāk varētu saņemt neatkarīgu un objektīvu informāciju, īpaši par karu.

Latvijas likumdošanas pārkāpumi, par ko tiek vainots "TV Rain", RSF ieskatā nav uzskatāmi par apzinātu atbalstu karam,

un tāpēc tiem nevajadzētu kalpot par pamatu licences atņemšanai. RSF uzsver, ka savstarpējā saziņā ar "TV Rain" noskaidrots, ka kartes, kurā Krima bija Krievijas daļa, parādīšana ēterā bija redakcijas darbinieka neuzmanības kļūda. "Lai gan par šo kļūdu var nopietni vainot, tai nevajadzētu novest pie medija licences anulēšanas," uzskata RSF.

Organizācijā atgādina, ka "TV Rain" un arī raidījuma vadītājs Aleksejs Korostaļevs atvainojās skatītājiem par izteikumiem, kas tiek pasniegti kā aicinājums atbalstīt Krievijas karavīrus frontē, tāpat publiski atzīstot, ka notikušais ir rupja un nopietna kļūda, kuras rezultātā Korostaļevs atbrīvots no amata. RSF uzsver, ka gan pats "TV Rain", gan nu jau bijušais tā darbinieks Korostaļevs uzstājuši, ka viņi nav un nekad nav bijuši kara atbalstītāji, kā dēļ viņi bija spiesti arī emigrēt.

Bernārs pārliecināts, ka licences atņemšana "TV Rain" nestiprinās demokrātiju cīņu pret starptautisko tiesību pārkāpumiem, kara noziegumiem vai agresiju, tā vietā tikai negatīvi ietekmēs krievvalodīgo cilvēku iespējas saņemt neatkarīgu, brīvu un plurālistisku informāciju. Organizācija uzskata, ka brīva un neatkarīga informācija ir spēcīgs instruments miera, starptautiskās kārtības un Ukrainas tiesību atjaunošanai.

Kā ziņots, NEPLP šodien sanāks uz sēdi, lai vērtētu situāciju saistībā ar TV programmu "Doždj". Āboliņš aicina politiķus nepolitizēt šo jautājumu, atstājot lēmuma pieņemšanu kompetento iestāžu ziņā.

NEPLP ir ierosinājusi administratīvā pārkāpuma lietu pret TV programmu "Doždj", kas raida ar Latvijas licenci, par aicinājumu palīdzēt Krievijas armijai.

Lieta ierosināta pēc 1. decembrī raidījumā "Zģes i seičas" ("Здесь и сейчас"/"Te un tagad") izskanējušā aicinājuma sniegt informāciju par mobilizēto Krievijas armijas karavīru dienestu frontē. Raidījuma vadītājs izteica cerību, ka telekanālam izdevies vairākiem karavīriem palīdzēt, piemēram, ar "ekipējumu vai elementārām ērtībām frontē".

Iepriekš Āboliņš norādīja, ka tas ir Latvijas drošības jautājums, kas tiks risināts likumā noteiktajā kārtībā.

Šis var kļūt par trešo būtisko "Doždj" pārkāpumu pēdējo mēnešu laikā. Par trīs būtisku pārkāpumu izdarīšanu NEPLP ir tiesīga anulēt kanāla apraides atļauju.

Žurnāliste Jekaterina Kotrikadze piektdien raidījumā "Zģes i seičas" pavēstīja, ka "Doždj" nolēmis pārtraukt sadarbību ar Alekseju Korosteļevu, kurš ceturtdien vadīja raidījumu un izteicās par atbalsta sniegšanu Krievijas armijai.

NEPLP piemēroja "Doždj" 10 000 eiro sodu par okupētās Krimas iezīmēšanu Krievijas sastāvā un Krievijas armijas nosaukšanu par "mūsu armiju". Šis gadījums bija otrais būtiskais pārkāpums pēdējo mēnešu laikā.

LETA jau vēstīja, ka neatkarīgais televīzijas kanāls "Doždj" darbību uz laiku pārtrauca marta sākumā pēc tam, kad Krievijas Valsts dome pieņēma likumu par "viltus ziņām". Līdz ar kanāla darbības apturēšanu tā galvenais redaktors un vairāki citi redakcijas darbinieki pameta Krieviju.

"Doždj" 18.jūlijā pakāpeniski atsāka darbu, strādājot arī no studijas Rīgā.

Tēmas
Aktuālākās ziņas
Jaunākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu