NEPLP lēmums anulēt "TV Rain" licenci ir nesamērīgs, uzskata Latvijas Žurnālistu asociācija

LETA
NEPLP lēmums anulēt "TV Rain" licenci ir nesamērīgs, uzskata Latvijas Žurnālistu asociācija
Facebook Telegram Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
"Doždj" ("Дождь"/"TV Rain").
"Doždj" ("Дождь"/"TV Rain"). Foto: Zane Bitere/LETA

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmums anulēt apraides licenci telekanālam "Doždj" ("Дождь"/"TV Rain") ir nesamērīgs, turklāt bez skaidra izklāsta par medija darbības radītajiem draudiem valsts drošībai, uzskata Latvijas Žurnālistu asociācija (LŽA).

Organizācija izsaka nožēlu par minēto NEPLP lēmumu un uzskata, ka tas ir nesamērīgs iepretim pieļautajiem pārkāpumiem.

LŽA ieskatā labāks rezultāts būtu panākams, atļaujot "TV Rain" turpināt darbu ar Latvijas licenci un rūpīgi sekojot ēterā pārraidītajam.

LŽA neapšauba, ka "TV Rain" ir pārkāpis telekanālam izsniegtās licences noteikumus, ir demonstrējis ēterā grafisko karti, kas neatbilst demokrātiskās pasaules sapratnei par Ukrainas teritorijas nedalāmību, un ir paudis vēlmi atbalstīt Krievijas armijā mobilizētos kareivjus, kas nav pieņemami ne asociācijai, ne Latvijas sabiedrībai kopumā.

Vienlaikus redzams, ka Latvijas sabiedrība nav tik vientiesīga, lai "TV Rain" ieraudzītas kartes dēļ sāktu uzskatīt, ka Krima pieder Krievijai vai ka jāpalīdz agresora armijai, akcentē LŽA.

Viņuprāt, jāņem vērā, ka "TV Rain" trūkst darba pieredzes Latvijā, nav izveidojusies izpratne par sabiedrisko domu un tās nozīmi demokrātiskā sabiedrībā,

un, lai gan tas telekanāla veidotājus neattaisno, tas nedaudz paskaidro notikušo. Būtiski arī izprast vidi, no kuras medijs nācis un kādos apstākļos bijis spiests pamest teroristisku valsti, pret kuras ideoloģiju iestājas, tāpat kā pret Putina režīmu iestājas Latvijas sabiedrība un arī žurnālisti, uzsver žurnālistu organizācija.

LŽA uzskata, ka šajā situācijā ar "TV Rain" un citiem Krievijas žurnālistiem būtu bijis jāstrādā gan uzraugošajām institūcijām, gan Latvijas žurnālistu sabiedrībai, arī koleģiāli palīdzot izprast Latvijas un Eiropas vērtības, mediju neatkarības, tiesību un atbildības principus.

"TV Rain" gadījums var kalpot kā negatīvs precedents citiem medijiem, kas ir reģistrēti Latvijā, bet raida krievu valodā vai nodrošina saturu citu valodu un valstu auditorijām, atstājot negatīvas sekas arī uz Latvijas mediju vidi kopumā, brīdina LŽA.

Ja NEPLP rīcībā ir vairāk ziņu par to, kā "TV Rain" apdraud Latvijas valsts un sabiedrisko drošību, nekā publiski izskanējis, LŽA aicina tās publiskot,

jo slēgt mediju uz sabiedrībai nezināmas informācijas pamata ir tiešs vārda brīvības apdraudējums.

Par nesamērīgu LŽA uzskata NEPLP lēmumu prasīt no Krievijas varas neatkarīga mediju kanāla bloķēšanu "YouTube" vai citu risinājumu tā nepieejamībai Latvijas teritorijā, ņemot vērā, ka vienlaikus gan šajā, gan citās sociālo tīklu platformās ir pieejams dažādu citu avotu radīts izteikti prokremlisks saturs, kura bloķēšanu Latvijas varasiestādes līdz šim nav pieprasījušas.

""TV Rain" ir smagi kļūdījies, nesaprotot, ka Latvija viennozīmīgi ir Ukrainas pusē un nekādi humāni aicinājumi atbalstīt krievu armijas jauniesauktos šeit nav ne pieņemami, ne pieļaujami, bet, atņemot kanālam licenci, mēs viņus iedzenam atpakaļ Kremļa definētajā krievu pasaulē," secināja LŽA.

Kā ziņots, NEPLP nolēmusi anulēt apraides atļauju patlaban Latvijā strādājošajai Krievijas neatkarīgajai TV programmai "Doždj" ("Дождь"/"TV Rain").

NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš aģentūrai LETA pastāstīja, ka lēmums par apraides licences anulēšanu pieņemts saistībā ar draudiem valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai.

Lēmums pieņemts, vērtējot pārkāpumu kopumu, kas pieļauti pēdējā laikā: valsts valodas celiņa nenodrošināšana pārraidēm, Krimas attēlošana kartē kā daļa no Krievijas teritorijas, Krievijas armijas saukšana par "mūsu armiju", iespējama atbalsta paušana Krievijas armijai. Tāpat vērtēta no Valsts drošības dienesta saņemtā informācija, kuras saturu Āboliņš neatklāja.

"Vērtējot likumpārkāpumu kopumu, NEPLP pārliecināta, ka "TV Rain" vadība neizprot un neapzinās pārkāpumu būtiskumu un nopietnību, tāpēc viņi nevar darboties Latvijas teritorijā," sacīja NEPLP vadītājs.

Lēmums stāsies spēkā naktī uz ceturtdienu, 8. decembri, kad "TV Rain" jāpārtrauc raidīšana Latvijas teritorijā.

Žurnāliste Jekaterina Kotrikadze piektdien raidījumā "Zģes i seičas" pavēstīja, ka "Doždj" nolēmis pārtraukt sadarbību ar Alekseju Korosteļevu, kurš ceturtdien vadīja raidījumu un izteicās par atbalsta sniegšanu Krievijas armijai.

NEPLP piemēroja "Doždj" 10 000 eiro sodu par okupētās Krimas iezīmēšanu Krievijas sastāvā un Krievijas armijas nosaukšanu par "mūsu armiju". Šis gadījums bija otrais būtiskais pārkāpums pēdējo mēnešu laikā.

LETA jau vēstīja, ka neatkarīgais televīzijas kanāls "Doždj" darbību uz laiku pārtrauca marta sākumā pēc tam, kad Krievijas Valsts dome pieņēma likumu par "viltus ziņām". Līdz ar kanāla darbības apturēšanu tā galvenais redaktors un vairāki citi redakcijas darbinieki pameta Krieviju.

"Doždj" 18.jūlijā pakāpeniski atsāka darbu, strādājot tostarp no studijas Rīgā.

Tēmas
Aktuālākās ziņas
Jaunākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu