SM: Rīgas piepilsētas dzelzceļa līnijās pasažieru pārvadājumus varēs nodrošināt ar bateriju elektrovilcieniem

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Dzelzceļa sliedes.
Dzelzceļa sliedes. Foto: Evija Trifanova/LETA

Rīgas piepilsētas dzelzceļa līnijās pasažieru pārvadājumus būs iespējams nodrošināt ar bateriju elektrovilcieniem, pavēstīja Satiksmes ministrija (SM), atsaucoties uz pētījuma datiem, kas veikts pēc ministrijas pasūtījuma.

Lai Atveseļošanas fonda (AF) ietvaros īstenotu Rīgas un Pierīgas transporta sistēmas zaļināšanas reformu - mazinātu transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un nākotnē nodrošinātu pāreju uz videi draudzīgu dzelzceļa satiksmi, tika veikts pētījums par bezemisiju vilcienu tehnoloģijām un iespēju tuvākajā nākotnē ieviest bateriju elektrovilcienus Rīgas sabiedriskā transporta tīklā.

Pētījuma pirmajā daļā tika analizēti Rīgas piepilsētas vilcienu maršruti, kustību saraksti, kā arī informācija par sliežu ceļiem un kopējo infrastruktūru. Tāpat tika sniegti dati par infrastruktūras modernizācijas, tostarp akumulatoru uzlādes risinājumu ieviešanas izmaksām.

Pētījuma secināts, ka, ņemot vērā Latvijas dzelzceļa raksturojošos faktorus, Rīgas piepilsētas dzelzceļa līnijās pasažieru pārvadājumus būs iespējams nodrošināt ar bateriju elektrovilcieniem, un ekonomiski lietderīgākais risinājums šo vilcienu darbības nodrošināšanai ir veidot akumulatoru uzlādes sistēmu jeb uzlādes punktu.

Savukārt pētījuma otrajā daļā tika apkopota un izvērtēta informācija par Latvijas reģionālo dzelzceļa tīklu un sliežu ceļiem, kā arī salīdzinātas vairākas bezemisijas vilces tehnoloģijas, apskatot bateriju elektrovilcienu, ūdeņraža tehnoloģiju vilcienu un elektrovilcienu sniegtās iespējas un analizēta to ieviešanai nepieciešamā infrastruktūra.

Pētījumā secināts, ka dīzeļvilcienu nomaiņai visā Latvijas teritorijā lietderīgāk ir izmantot bateriju elektrovilcienus, kuriem ir vairākas priekšrocības attiecībā uz tehnisko apkopi, personāla apmācību, vilcienu savstarpējo aizvietojamību starp dažādiem dzelzceļa līniju maršrutiem.

SM norāda, ka pētījums sniedza uz analīzi balstītus secinājumus un rekomendācijas ilgtermiņa plānam dīzeļdegvielas vilcienu izmantošanas izbeigšanai, kā arī sniedza atbildes, vai Rīgas piepilsētas zonā plānotos maršrutus varēs apkalpot bateriju elektrovilcieni. Šis ziņojums ir pamats nākotnē iepērkamo vilcienu ritošā sastāva tehniskajām prasībām. Tāpat tas dod norādes par nepieciešamo modernizāciju dzelzceļa infrastruktūrā, tostarp par nepieciešamajiem vilcienu akumulatoru uzlādes punktiem un to izvietojumu dzelzceļa maršrutos.

Atbilstoši SM veiktajam iepirkumam pētījumu veica Nīderlandes uzņēmums "Ricardo Nederland".

"Ricardo Nederland" pētījums ir viens no trijiem SM pasūtītajiem pētījumiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu ilgtspējīga, integrēta un videi draudzīga sabiedriskā transporta ieviešanu un Eiropas zaļo mērķu sasniegšanu.

AF ietvaros plānots finansēt projektus satiksmes reformas īstenošanai Rīgā un Pierīgā, kuras mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus. Šim mērķim atvēlēts AF finansējums 295 miljonu eiro apmērā.

Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija (ATD) atklātu konkursu par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi izsludināja pērn aprīlī, bet augustā ATD ziņoja, ka iepirkumā par akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi otrajai kārtai izvirzīti trīs pretendenti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska".

Plānots, ka septiņi ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna atbalstu iegādātie vilcieni tiks piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursēs Rīgā un Pierīgā, savukārt vēl divu vilcienu iegāde tiks līdzfinansēta no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un tos varēs izmantot neelektrificētajās līnijās.

Plānots, ka sākotnēji tiks iegādāti deviņi bateriju vilcieni, tomēr iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā palielināt vilcienu apjomu vēl līdz pat septiņiem jauniem vilcieniem.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu