"Titānika" vilinājums. Kā bēdīgi slavenā kuģa vraks kļuva par peļņas avotu

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Foto: Spencer Stoner/National Geographic/Spencer Stoner

Traģēdija ar kompānijas "OceanGate" batiskafu "Titan" un tā pasažieru bojāeja likusi atkal uzdot jautājumus par to, cik ētiski ir rīkot bagātnieku ekstremālas izklaides braucienus pie "Titānika" vraka.

Lai gan pirms vairāk nekā simts gadiem nogrimušais laineris atrodas 3810 metru dziļumā, apmēram 250 cilvēkiem ir izdevies dzīvē redzēt kuģa vraku, diemžēl daži par šo iespēju samaksājuši ar savu dzīvību, vēstī kanāls "National Geographic".

Jau 2012. gada "Titānika" bojāejas vieta tika pasludināta par UNESCO mantojuma vietu, tomēr tas netraucēja tiem, kuri ir gatavi samaksāt 250 000 ASV dolāru (aptuveni 230 000 eiro) un parakstīt dokumentus par to, ka viņi apzinās riskus, doties savām acīm skatīt vraku.

Kā zināms, "Titānika" tūru rīkotājkompānijas "OceanGate" īpašnieks Stoktons Rašs arī bija starp liktenīgā brauciena pasažieriem.

Kulta filmas "Titāniks" režisors Džeims Kamerons, kas pats 33 reizes niris pie "Titānika" atlūzām, publiski pauda, ka “Titāna” bojāeja ir “briesmīga ironija”, jo arī slavenā "Titānika" kapteinis vairākkārt ignorēja brīdinājumus par aisbergu briesmām.

Kur atrodas "Titānika" vraks

Lai gan tobrīd pasaulē lielākais pasažieru tvaikonis "Titāniks" savā pirmajā un pēdējā ceļojumā devās 1912. gadā 10. aprīlī un nogrima naktī uz 15. aprīli, tieši kur - nebija zināms turpmākos 73 gadus. Proti, nogrimušā kuģa atrašanās vietu atklāja salīdzinoši nesen - 1985. gadā.

Jāpiebilst, ka doma atrast un pat izcelt "Titāniku" no dzelmes radās neilgi pēc kuģa nogrimšanas, tomēr pagājušā gadsimta sākumā tehnoloģijas vēl nebija gana attīstītas, un neviens no mēģinājumiem nevainagojās ar panākumiem.

1985. gada 1. septembrī, pēc astoņu dienu meklējumiem, amerikāņu un franču misija, kuru vadīja Žans Luī Mišels un Roberts Ballards no Vudholas okeanogrāfijas institūta, beidzot atklāja slavenā kuģa vraku netālu no Ņūfaundlendas 3810 metru dziļumā. Jāatzīmē, ka šī vieta bija 22 kilometrus tālāk no tās, kura līdz 1985. gadam tika uzskatīta par "Titānik nogrimšanas vietu. Precīzas "Titānika" vraka atrašanās vietas koordinātes ir 41°43′32″N 49°56′49″W.

Nozīmīgākais Mišela un Ballarda ekspedīcijas atklājums, bija tas, ka kuģis katastrofas dēļ bija pārlūzis uz pusēm. "Titānika" priekšgals atradās 600 metrus atstatu no pakaļgala, pagriezies uz pretējo pusi. Līdz šim atklājumam tika uzskatīts, ka kuģis nav pārlūzis.

Uzreiz pēc veiksmīgās ekspedīcijas amerikāņu naftas magnāts un vēstures entuziasts Džeks Grims paziņoja, ka pirmais atradis “Titānika” vraku un tas pieder viņam. Uzņēmējs turpmākos desmit gadus mēģināja pierādīt savas tiesības, taču neveiksmīgi.

"Titānika" suvenīri

Ballarda un Mišela ekspedīcija neizcēla nekādus priekšmetus no katastrofas vietas, jo uzskatīja to par kapu apgānīšanu. Taču citi nebija tik patētiski. Proti, 1986. gadā kompānijas "Titanic Ventures" algotajiem ūdenslīdējiem izdevies izcelt no vraka artefaktus, un uzņēmēji saņēma arī atļauju tos paturēt.

Tas pavēra ceļu arī pārējiem "Titānika" suvenīru meklētājiem, un turpmākajos gados no dzelmes tika izcelti tūkstošiem priekšmetu, tai skaitā trauki, somas, drēbes, juvelierizstrādājumi un citas nogrimušā kuģa pasažieriem piederējušas lietas un "Titānika" dekori.

Jāpiebilst, ka viens no dārgākajiem "Titānika" artefaktiem, kas tika pārdots izsolē, ir vijole, kuru spēlēja kuģa orķestra vadītājs Voless Hārtlijs kuģa nogrimšanas brīdī, lai nomierinātu panikā esošos pasažierus. 2013. gadā vijole tika pārdota par 1,46 miljoniem ASV dolāru (apmēram 1,3 miljoni eiro).

Kopumā zināmi apmēram 6000 priekšmeti, kas gadu gaitā izcelti no vraka. Daudzi no tiem ir izlikti apskatei Griničas Nacionālajā jūras muzejā Londonā.

2020. gadā Amerikas un Lielbritānijas valdības parakstīja līgumu, kurā apņemas aizsargāt "Titānika" traģēdijas vietu un nepieļaut artefaktu meklējumus.

Kopš 1985. gada 250 cilvēki apmeklējuši "Titānika" vraku, taču Ņujorkas pāris Deivids Leibovics un Kimberlija Millere padarīja savu ceļojumu vēl īpašāku. Proti, viņi apprecējās batiskafā pie nogrimušā kuģa atlūzām.

Kopš 2021. gada nu jau bēdīgi slavenais uzņēmums "OceanGate" piedāvāja iespēju doties astoņu dienu izpētes misijā un aplūkot "Titānika" vraku. Viena vieta piecvietīgajā zemūdens peldlīdzeklī "Titan" maksāja 250 000 ASV dolāru (230 000 eiro). 22. jūnijā aptuveni 488 metru attālumā no "Titānika" priekšgala tika atrasts atlūzu lauks, kurā tika identificētas "Titan" korpusa daļas. Tiek ziņots, ka "Titan" spiediena dēļ ir uzsprādzis, nogalinot piecus pasažierus, tostarp uzņēmuma izpilddirektoru Stoktonu Rašu.

Baktērijas aprīs "Titāniku"

Daudzi zinātnieki, ieskaitot vraka atklājēju Robertu Ballardu, ir norūpējušies, ka tūristu apmeklējumi batiskafos un suvenīru izcelšana vēl vairāk paātrina "Titānika" vraka dēdēšanu.

Lai gan zemūdens baktērijas sāka baroties ar dzelzi jau no kuģa nogrimšanas brīža, bojājumu dēļ, kurus radījuši daudzi apmeklētāji, Amerikas Nacionālā okeāna un atmosfēras administrācija apgalvo, ka korpuss var sabrukt jau 2030. gadā.

Taču "Titānika" vraks jebkurā gadījumā izzudīs dabisku procesu dēļ. Ir pat aprēķināts, ka baktērijas katru dienu saēd apmēram 45 kilogramus dzelzs, tādēļ pat tad, ja uz katastrofas vietu vairs nedosies tūristi, ilgākais pēc 30 gadiem vraks pilnībā pazudīs.

Fanu teorija pārbaudi neiztur

"Titānika" katastrofa jau vairāk nekā 100 gadus piesaista ne tikai pētniekus un vēstures entuziastus, bet arī iedvesmojusi daudzu filmu un citu mākslas darbu radītājus. Pirmā filma par "Titānika" katastrofu uzņemta 1912. gadā, tikai 31 dienu pēc kuģa nogrimšanas.

Tā saucās "Saved from "Titanic" ("No "Titānika" izglābtā"), un galveno lomu tajā spēlēja mēmo filmu aktrise Doroteja Gibsone, kas patiešām bija viena no tiem kuģa 28 pasažieriem, kuri 1912. gada 15. aprīļa rītā iekāpa pirmajā glābšanas laivā. Viņa pat filmējās drēbēs, kas bija viņai mugurā kuģa nogrimšanas brīdī. Diemžēl šī filma ir zaudēta.

Toties daudziem skatītājiem katastrofas notikumi saplūduši ar Džeimsa Kamerona 1997. gada filmā "Titāniks" redzēto. Lai gan "Titānika" traģēdijā gāja bojā pavisam reāli eksistējoši 1535 pasažieri, cilvēku prātos jau 25 gadus tie ir tikai divi – Džeks un Rouza.

Lai gan kopš filmas iznākšanas uz ekrāniem pagājuši jau 25 gadi, režisors Džeimss Kamerons kopā ar ekspertu komandu turpina atšķetināt šā traģiskā notikuma noslēpumus. Viņš arī kopā ar ekspertiem pārbaudīja populāro teoriju par to, vai Džeks būtu varējis izdzīvot, ja viņam izdotos uzrāpties uz durvīm kopā ar Rouzu.

Kamerons kādā nesenā intervijā atzinās, ka joprojām teju katru mēnesi saņem vēstules, kurās filmas kvēlākie fani raksta, ka Džekam beigās vajadzēja izdzīvot. Speciāli "National Geographic" filmai "Titāniks: 25 gadi vēlāk" tika rīkots eksperiments.

Proti, bija pieaicināti kaskadieri, kuriem ir līdzīgs augums un ķermeņa masa kā di Kaprio un Vinsletai 1997. gadā. Vēl lielākai eksperimenta ticamībai viņi bija tērpti Džeka un Rouzas kostīmos, bet ūdens baseinā bija tādas pašas temperatūras, kāds tas bija 1912. gada aprīlī, kad "Titāniks" sadūrās ar aisbergu.

"Izmēģinājuma trusīšiem" tika pievienoti sensori, kas fiksēja to, cik ātri šādos apstākļos atdziest cilvēka ķermenis. Kāda tad ir atbilde? Tāda, kāda arī bija parādīta filmas beigās, – izdzīvot varēja tikai viens no šī traģiskā mīlas stāsta varoņiem.

Lai gan filmas faniem būtu paticis, ja di Kaprio varonis izdzīvotu un filmai būtu Holivudā iecienītās laimīgās beigās, Džeimss Kamerons savu izvēli nenožēlo un saka, ka “Džekam bija jāmirst, jo “Titāniks” ir filma par mīlestību, upurēšanos un nāvi".

Šogad apritēja 25 gadi kopš filmas "Titāniks" iznākšanas uz ekrāniem, un Kamerons atskatās uz 1997. gada izvēlēm, veidojot vienu no visu laiku ienesīgākajiem grāvējiem pasaules kino vēsturē. Raidījums "Titāniks: 25 gadus vēlāk ar Džeimsu Kameronu" jau svētdien, 2. jūlijā, plkst. 22.00 kanālā ''National Geographic''.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu