Vītols: Konflikti Nacionālajā teātrī ir pārvarēti

LETA
Latvijas Nacionālā teātra direktors Māris Vītols ar maizes klaipu Latvijas Nacionālā teātra 105.sezonas atklāšanas pasākumā.
Latvijas Nacionālā teātra direktors Māris Vītols ar maizes klaipu Latvijas Nacionālā teātra 105.sezonas atklāšanas pasākumā. Foto: Ieva Leiniša/LETA

Pašlaik konflikti Latvijas Nacionālā teātra kolektīvā ir pārvarēti, uzskata jaunais teātra direktors Māris Vītols.

Viņš uzsvēra, ka teātra jaunā sezona nav apdraudēta, neskatoties uz bijušā mākslinieciskā vadītāja Elmāra Seņkova un viņa radošās komandas darba attiecību formas maiņu. Ar visiem četriem māksliniekiem ir izbeigtas darba tiesiskās attiecības līdzšinējā formā, bet ir saglabāta mākslinieciskā sadarbība, kuru īstenos uz autoratlīdzību pamata.

Ar Seņkovu, līdzšinējo teātra horeogrāfi Elīnu Gediņu, muzikālās daļas vadītāju Edgaru Mākenu, teātra galveno mākslinieku Reini Suhanovu ir noslēgti autoratlīdzības līgumi un daļēja arī veikta darba apmaksa. Pēc Vītola paustā, patlaban notiek intensīvi mēģinājumi pie pirmā sezonas jauniestudējuma, kas būs dramaturģes Justīnes Kļavas variācija par Raiņa "Spēlēju, dancoju". Arī ar aktieri Arturu Krūzkopu noslēgts autoratlīdzības līgums.

Runājot par sezonu, Vītols sacīja, ka tā būs Seņkova radošās komandas zīmē. Teātra direktors uzsvēra, ka sezonas saturisko pusi pilnībā ir veidojis Seņkovs ar savu radošo komandu un teātris to arī īstenos tā, kā to bija ieplānojis Seņkovs. "Nekāda aizkavēšanās, nekādas izmaiņas un nekādi riski saistībā ar jauno sezonu nav. Nav arī pamats pesimismam," sacīja teātra direktors.

"Man kā valdes loceklim ir izveidojušās labas attiecības ar Seņkovu, Gediņu, Mākenu, Suhanovu. Attiecības ir izdevies pacelt pavisam citādākā kvalitātē. Mēs esam iepazinuši viens otru un esmu atvērts mākslinieciskajai sadarbībai ar nākamajās sezonās. Katrā ziņā es šādu sadarbību vēlētos redzēt un, ja pareizi saprotu, arī mākslinieki ir atvērti šādai sadarbībai," teica teātra direktors.

Viņš akcentēja, ka Seņkovs sezonu ir saplānojis mākslinieciski ambiciozi. Teātra direktors atzina, ka tas būs izaicinājums arī viņam pašam, jo Vītols uzskata, ka katrai nākamajai sezonai ir jābūt labākai par iepriekšējo. Tā kā Seņkovs latiņu ir pacēlis ļoti augstu, jau patlaban ir jāsāk strādāt pie aiznākamās sezonas, lai tā būtu vēl mākslinieciski spēcīgāka.

Vītols norādīja, ka teātrī vismaz nākamos divus, trīs gadus netiks atjaunots mākslinieciskā vadītāja amats. Darbs pie aiznākamās sezonas mākslinieciskā satura, repertuāra sākts mākslinieciskās padomes veidolā, kurā ietilpst teātra vadītājs un literārā padomniece Ieva Struka. Nākamo mēnešu laikā iecerēts veidot repertuāra pamatprincipus, struktūru Lielajā zālē un mazajām zālēm. Plānots šajā dialogā iesaistīt vēl citus cilvēkus, bet process notiks pakāpeniski.

"Mākslinieciskā vadītāja amats nav saglabāts, bet ir brīvas pārējās vietas - teātra horeogrāfa, muzikālās daļas vadītāja un teātra galvenā mākslinieka. Mēs plānojam Nacionālajam teātrim piesaistīt radošos cilvēkus uz šīm štata vietām," sacīja Vītols.

Viņš piebilda, ka 7.augustā notiks tikšanās ar aktieri Matīsu Budovski, kurš pievienosies teātra ansamblim. Viņam ieplānotas lomas jaunajā sezonā dažādās izrādēs. Pēc Vītola paustā, Nacionālajā teātrī pakāpeniski notiek aktieru paaudžu maiņa, tomēr trupā ir vajadzīgas straujākas un dinamiskākas pārmaiņas. Tāpēc ir vajadzīgi jauni aktieri. Patlaban Latvijas Kultūras akadēmijā Seņkova vadībā tiek gatavots Nacionālā teātra jauno aktieru kurss. Puses ir vienojušās par sadarbību un aktieru kursam būs iespēja aiznākamajā sezonā iestudēt teātrī savu diplomdarba izrādi.

Taujāts, vai, plānojot aiznākamo sezonu kopā ar Struku, netrūkst režisora skatījums, Nacionālā teātra direktors vērsa uzmanību uz to, ka Nacionālajā teātrī ir divi štata režisori - Valters Sīlis un Ināra Slucka.

Jautāts, vai vēl kāds aktieris neplāno pamest trupu, Vītols klāstīja, ka viņa rīcībā šādas informācijas nav. Viņš arīdzan uzsvēra, ka bieži vien izmaiņas kolektīvā nav tieši saistītas ar vadības maiņu, bet gan personisku iemeslu dēļ.

Vītols skaidroja, ka šajā sezonā teātris iecerējis ievest sarunas pirms pirmizrādēm, kur interesentiem būtu iespēja satikties ar iestudējuma radošo komandu. Viņa ieskatā, tas ir veiksmīgi darbojies citās kultūras institūcijās gan Latvijā, gan pasaulē. Sezonas otrajā pusē uz noteiktu termiņu teātrim varētu pievienoties rezidējošais dramaturgs, kurš sagatavotu divus dramaturģijas darbus. Rezidējošo dramaturgu plānots piesaistīt arī nākamajās sezonās.

Seņkovs 1.augustā noslēdza savas darba gaitas Nacionālā teātra mākslinieciskā vadītāja amatā. Ierakstā sociālajos medijos viņš norādīja, ka kopsaucēju tālākajai sadarbībai ar Vītolu nav izdevies atrast. Pēc režisora paustā, iepriekšējā teātra direktora Jāņa Vimbas laikā uzsāktais mākslinieciskās vadības modelis deva Seņkovam pilnu māksliniecisko atbildību un brīvību pār repertuāru, trupas izveidi un aktīvu sadarbību ar mārketingu, bet Vītols šādu formu nav akceptējis, jo arī pats vēloties iesaistīties šajos procesos.

"Vītola darbības modelis to neparedz, kā rezultātā nesaskatu iespēju sasniegt nospraustos mākslinieciskās izcilības mērķus. Ceru, ka Vītols ar savām zināšanām un pieredzi būs labs Nacionālā Teātra vadītājs un izsaku atbalstu viņa tālākajai darbībai," norādīja Seņkovs.

Seņkovs asu kritiku veltīja Kultūras ministrijai (KM). Viņu neapmierina, ka jaunā valdes locekļa iecelšanas procesā no konkursa komisijas priekšsēdētājas KM valsts sekretāres Daces Vilsones un priekšsēdētājas vietnieces KM valsts sekretāres vietnieces attīstības un finanšu jautājumos Baibas Zakevicas puses bijušas komunikācijas problēmas, jo šīs personas neesot rēķinājušās ar mākslinieku darbu.

Režisors uzsvēra, ka KM amatpersonas konkursa gaitā nekonsultējās ar mākslinieciskās vadības komandu par pretendentu izvēli un neņēma vērā esošo mākslinieciskās vadības darbības modeli, iespējas to salāgot ar konkursa pretendentu prezentētajām mākslinieciskās attīstības vīzijām.

Tāpat KM amatpersonas, pēc Seņkova paustā, neuzskatīja par vajadzību māksliniecisko komandu un otru pretendentu Vimbu informēt par konkursa rezultātiem pirms kopējās trupas sapulces, kas ļautu teātra vadībai sagatavoties valdes locekļa maiņai un mākslinieciskās vadības komandai iepazīties un laikus uzsākt sarunas par sadarbības iespējām ar jauno valdes locekli, pirms publiskās rezultātu paziņošanas un stāšanās darbinieku priekšā.

"KM amatpersonas konkursa rezultātu paziņošanai izvēlējās cilvēciski neētisku veidu, kurā zaudētājs nenojauš rezultātu, kamēr uzvarētājs iznāk no aizkulisēm ar labi sagatavotu runu un gatavu preses relīzi, kura nekavējoties arī tiek ievietota sociālajos tīklos. Konkursa rezultātu paziņošanas laikā klātesošo teātra darbinieku priekšā no skatuves pauda ar mani nesaskaņotu pārliecību, ka man noteikti izdosies sadarboties ar jauno valdes locekli," norādīja Seņkovs.

"KM amatpersonas absolūti nerēķinājās ar atkārtotā konkursa rezultātā radušās situācijas īsajiem termiņiem, kad no jaunā valdes locekļa stāšanās amatā datumam līdz sezonas atklāšanai ir tikai sešas darba dienas, kuru laikā paralēli mākslinieciskās darbības modeļa pieņemšanai jaunajam valdes priekšsēdētājam vēl jāpagūst atrisināt vesela virkne administratīvo un līgumu slēgšanas jautājumu," uzsvēra režisors.

LETA jau rakstīja, ka 24.jūlijā Nacionālā teātra vadītāja amata pienākumus sāka pildīt kādreizējais izglītības un zinātnes ministrs, biedrības "Latvijas Kultūras projekti" direktors Vītols.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu