Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

FOTO Skolēni dodas "LVM Meža ekspedīcijā" Vangažos un citviet Latvijā

Foto: Latvijas valsts meži

Septembra vidū apgūt dabaszinības kopīga piedzīvojuma veidā ar klasesbiedriem devās Staiceles pamatskolas 5. un 6. klašu skolēni, pavadot vairākas stundas AS "Latvijas valsts meži" (LVM) organizētā meža mācību pārgājienā brīvā dabā jeb "LVM Meža ekspedīcijā". Ekspedīcijā jautri bija gan skolēniem, kuri dabaszinību stundās iegūtās zināšanas lietoja praksē, gan skolotājām, kuras novērtēja iespēju bērniem izkustēties un savstarpēji sadarboties brīvā dabā.

LVM vides izglītības vadītāja Līga Abizāre stāsta, ka 6. klašu skolēniem paredzētās aptuveni divus kilometrus garās "Meža ekspedīcijas" notiek jau gandrīz desmit gadus.

Foto: LVM vides izglītības vadītāja Līga Abizāre

Foto: TVNET GRUPA

FOTO: Skolēni dodas "LVM Meža ekspedīcijā" Vangažos

Trīs stundu garumā ekspedīcijas laikā skolēni ne tikai iepazīst mežu, bet arī sadarbojas komandās, lai paveiktu dažādus praktiskus un radošus uzdevumus. Ekspedīciju veido desmit tematiskas pieturas, katrā no tām bērnus sagaida kāds LVM eksperts ar sagatavotu uzdevumu un īsu stāstījumu par meža apsaimniekošanu. Iegūtos rezultātus skolēni pieraksta speciālās darba burtnīcās.

Pieturās speciālisti bērniem māca vērtīgas zināšanas un prasmes – kā atšķirt jaunaudzi, kā aprēķināt augošu koku skaitu hektārā, kur ikdienā lietojam koksni, kā nodrošināt dabas daudzveidību, un citas gudrības.

Ar visu pieturu aprakstu iespējams iepazīties šeit.

Vai zināji?

Koksnes sastāvdaļas ir atrodamas arī ziepju burbuļos un arī medikamentos, piemēram, aspirīnā.

Tāpat pieturās bērni apgūst dažādas mežsaimniecībai nozīmīgas prasmes, kā arī pārliecinās par matemātikas mācību stundās gūto zināšanu praktisko pielietojumu, piemēram, nosakot koku augstumu un vecumu. Skolēniem mežsaimnieku un skolotāju pārraudzībā arī ir dota iespēja darboties ar zāģi un aplūkot meža darbinieku apģērbu.

Kā aprēķināt koka augstumu?

Divus 25 centimetrus garus kociņus pieliek T burta formā pie deguna un atkāpjas no koka tiktāl, lai viss mērāmais kociņš ir vertikālā koka garumā. Tajā brīdī attālums līdz kokam ir aptuveni tāds pats, cik augsts ir koks. Pēc tam izmēra soļu vai pēdu skaitu un aprēķina koka augstumu.

Staiceles pamatskolas skolēnu prasme sadarboties komandā Vangažu meža ekspedīcijā visuzskatāmāk tika pārbaudīta devītajā tematiskajā pieturā, kur viņiem tika uzdots no 15 koka dēļiem uzbūvēt da Vinči tiltu, neizmantojot nekādus stiprinājumus. Uzdevums tika paveikts godam – pār uzbūvēto tiltu pārgāja gan bērni, gan skolotāji.

Ekspedīcijas noslēgumā - pikniks, kur skolēni virs ugunskura varēja uzcept līdzpaņemtās desiņas un citus gardumus. Pikniks kalpoja kā desmitā tematiskā pietura, kur bērni pārrunāja, kas ir dabai draudzīga atpūta un kā pēc sevis neatstāt atkritumus.

Sajūsma ekskursijas laikā un pēc tās bija redzama ne tikai skolēnu, bet arī Staiceles pamatskolas skolotāju sejās. Pedagoģes novērtēja bērniem sniegto iespēju aktīvā veidā uzņemt jaunas, noderīgas zināšanas.

"Manuprāt, ļoti izzinoša ekspedīcija par mežu. Bērniem praktiskās nodarbības visvairāk patīk, jo tieši darot viņi vislabāk izprot to visu. Ļoti labi izdomāts tas, ka katrā pieturā ir kaut kas jauns.

Es domāju, ka galvenais ieguvums ir praktiskā pieredze – bērns ir dabā kopā ar draugiem un ierauga daudz ko jaunu," atzīst skolotāja Inga.

"Man ļoti viss patika. Varbūt lauku bērni vairāk zina par mežu, bet tāpat domāju, ka viņi noteikti iemācījās kaut ko jaunu. Kopējais iespaids viņiem bija labs, viņi noteikti ir ieguvēji," vērtē skolotāja Valentīna.

Prioritātes – ekskursijas atbilstība mācību saturam un izglītība brīvā dabā

Ekspedīciju saturs veidots atbilstoši kompetenču pieejai dabaszinātnēs, turklāt sniedz iespēju skolotājiem vadīt mācību procesu ārpus telpām. Pasākums ir bez maksas, taču dalībnieku skaits ir ierobežots. Skolai jāiesniedz viens pieteikums par visām klasēm, kas vēlas piedalīties ekspedīcijā.

Līga Abizāre uzsver, ka ekspedīcijas atbilstība mācību saturam ir sevišķi svarīga.

"Tāpēc šī ekskursija ir veidota tieši uz 5. un 6. klašu dabaszinību mācību standarta bāzes ar domu, lai skolēni iepazīst mežu kā atjaunojamu resursu, kurš klāj vairāk nekā pusi mūsu valsts teritorijas. Ekspedīcijās skolēni izzina mežu no dažādām pusēm – ekonomiskās, ekoloģiskās, sociālās –, lai viņi saprot, ka mežsaimniecības pamatā ir daudzi sarežģīti lēmumi, kuru mērķis ir saglabāt mežu jaunajai paaudzei."

Atsaucība no skolām ir ļoti liela, un ar katru gadu pieaug interesentu skaits. Vides izglītības vadītāja norāda, ka jau dažas dienas pēc šī gada augustā izsludinātās pieteikšanās visas iespējamās vietas tika aizpildītas. Tomēr L.Abizāre iesaka – ja ekspedīciju saraksts jau piepildīts, var iestāties rezerves dalībnieku sarakstā, ko daudzas skolas arī izmanto.

Pievēršoties aktivitātēm tematiskajās pieturās, L. Abizāre norāda, ka tās katru gadu tiek pilnveidotas un aktualizētas atbilstoši bērnu interesēm un globālajām tendencēm. Tomēr uzsvars saglabājas nemainīgs – bērni var izkustēties, aktīvi darboties un uzdevumu risinājumus meklēt paši.

Katru gadu septembrī ekspedīcijas 6. klasēm notiek lielāko pilsētu tuvumā astoņos LVM reģionos. Ar maršrutu sarakstu iespējams iepazīties šeit.

LVM vides izglītības vadītāja norāda, ka maršruti tiek izvēlēti pēc tā, vai teritorijā ir iespējams piebraukt ar autobusiem un vai tajā var ierīkot piknika vietas ar ugunskuru. Tāpat svarīgi, lai reljefs ir maksimāli daudzveidīgs un bērni var redzēt dažāda vecuma mežus.

"Ekspedīcijas notiek Latvijai tipiskā, saimnieciskā mežā, kur bērni var redzēt visus meža augšanas posmus," stāsta L. Abizāre.

Tiem, kas nepagūst apmeklēt septembra ekspedīcijas, ir iespēja visa mācību gada garumā doties uz 3 pastāvīgajiem LVM tūrisma objektiem – LVM dabas parku Tērvetē, Kalsnavas aborētumu un Vijciema čiekurkalti – iepriekš individuāli piesakoties un saskaņojot ekspedīcijas laiku šo objektu informācijas centros.

Galvenais tematiskais uzsvars – klimata pārmaiņas un vides aizsardzība

Līga Abizāre norāda, ka šajās ekskursijās bērniem sevišķi tiek uzsvērta klimata pārmaiņu ietekme uz mežiem un vides aizsardzība.

"Pirmkārt, bērnus iepazīstinām ar daudzām dabas aizsardzības prasībām, kā arī rādām, kā notiek darbs meža aizsardzībai no dažādiem postījumiem. Otrkārt, viņiem ir iespējas izzināt koku lomu cīņā ar globālajām klimata pārmaiņām," stāsta LVM vides izglītības vadītāja.

"Pēdējie 10 gadi ir īpaši klimata pārmaiņu iekrāsoti, tāpat Latvijā arvien vairāk notiek spēcīgas vētras. Piemēram, LVM dabas parks Tērvetē vētras postījumu rezultātā smagi cietis jau otro gadu pēc kārtas. Vēršamies uz to, lai visas meža jaunaudzes izaugtu par noturīgiem kokiem pret gaidāmajām klimata pārmaiņām – sausumu, vēju un paaugstinātu temperatūru.

Vairāk jādomā par to, kādus kokus mēs stādām un kā tos kopjam, lai izvairītos no kaitēkļu savairošanās, jo mizgrauži Latvijā ir aktuāla problēma. Par to arī runājam šajās ekspedīcijās – kā mežu izaudzēt veselīgāku un spēcīgāku."

Iegūtās prasmes var attīstīt tālāk

Meža ekspedīcijās ieinteresētie bērni uzņemtās zināšanas un prasmes var pilnveidot turpmākos pētījumos un kursos, kļūstot par topošajiem mežsaimniecības profesionāļiem.

"Jau nākamajā vecuma posmā, astotajā un devītajā klasē, skolēni var veikt pētījumus mežā. Un tālāk vidusskolā - iepazīt koksnes biorafinēšanu, kas ir ar Latvijas Universitāti izstrādāts starppriekšmetu temats saistībā ar zaļo ķīmiju," stāsta LVM vides izglītības vadītāja.

"Pētījumi tiek veikti saskaņā ar izglītības programmām, ietverot mūsdienu informācijas tehnoloģijas. Piemēram, 8. – 9. klasēs vispirms skolēni digitāli apgūst pētniecības prasmes attālināti digitālajā spēlē "Mežotājs". Pēc tam viņi iepazīst arī mūsu digitālās informācijas sistēmas, kas atrodamas vietnē lvm.geo.lv. Visbeidzot viņi atrod parauglaukumus mežā, kur jāsalīdzina divas netālu augošas audzes, jāievāc dati, mērījumi, jāizdara secinājumi. Viņi iejūtas mežsaimnieka lomā, kur viņiem jāsecina, kurš mežs aug labāk, kurā ir lielāki dabas resursu krājumi, un tā tālāk."

Kas plānots nākotnē?

Līga Abizāre norāda, ka galvenais ekspedīciju organizētāju uzdevums ir sekot līdzi aktuālajām pedagoģijas tendencēm, lai atrastu jaunus veidus, kā ekspedīcijās izglītot skolēnus.

"Esam ļoti pateicīgi mūsu kolēģiem – vairāk nekā 150 Latvijas valsts mežu darbiniekiem, kuri septembrī atrod laiku, ko veltīt bērnu izglītošanai.

Ekspedīciju uzdevums ir ieinteresēt un aizraut. Netrūkst bērnu, kuriem šīs pamatskolas ekspedīcijas ir pirmā reālā pastaiga mežā. Gribētos, lai katrs pamatskolēns kaut reizi sajūt, cik aizraujoši ir atrasties, mācīties un strādāt mežā."

Raksts tapis sadarbībā ar "Latvijas valsts mežiem".

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu