Skip to footer
Šodienas redaktors:
Eva Gaigalniece
Iesūti ziņu!

Top atvērta tipa meklētājprogramma

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Esošajām meklētājprogrammām drīzumā varētu piepulcēties jauns atvērtā koda nekomerciālais meklētājs Nutch.

Nutch Organization prezidents Dags Katings skaidro, ka Nutch piedāvās caurskatāmu alternatīvu komerciālajām meklētājprogrammām. «Cilvēkiem būtu jāzina, kādēļ tā vai cita lapa tiek ievietota noteiktā ranga pozīcijā”, saka Dags Katings.

Resursi internetā
Nutch Organization
 

Patreiz pastāvošās meklētājprogrammas darbojas ar noteiktām izkārtojuma formulām, un daudzas no tām balstās uz apmaksātām reitingu tabulām. Nutch, savukārt, grasās publiskot visus meklējumu kritērijus un rezultātus.

Atvērtība ir ļoti nepieciešama, lai process būtu caurspīdīgs», turpina D. Katings, «ir jābūt iespējai novērtēt darbības objektivitāti. Kamēr pastāv tikai daži meklētāji, ir grūti uzticēties to tendenciozajiem meklēšanas rezultātiem». To, vai jaunais spēlētājs spēs iesaistīties veiksmīgi konkurēt tirgū, vēl ir par agru spriest. Pirms dažiem gadiem retais būtu paredzējis AltaVista bēdīgo likteni. Kamēr vairākums interneta lietotāju uztver Google kā neapejamu faktu, interneta kultūra saglabā zināmu neobjektivitātes pieskaņu.

D. Katings uzskata, ka jaunais projekts, atklājot savus meklēšanas avotus un metodiku, varētu pozitīvi ietekmēt arī komerciālo meklēšanas pakalpojumu sniedzēju stāvokli, veicinot uzticību atklātas meklēšanas procesam. «Ja Nutch kvalitāte kādā brīdi panāks vai apsteigs Google kvalitāti, Google varētu sākt izmantot Nutch programmnodrošinājumu», pieļauj Katings.

Ņujorkas interneta dizaina firmas 10E20 prezidents Kriss Vinfīlds uzskata, ka ir pāragri runāt par komerciālo meklētāju, piemēram, Google, izkonkurēšanu. «Nutch būs veiksmīgs projekts, bet ir vēl pāragri vērtēt, kādā līmenī šī veiksme parādīsies», saka Vinfīlds. Viņš arī brīdina no atvērtības negatīvā blakusefekta — pieejamās rezultātu noteikšanas formulas var izraisīt lielu surogātpasta vilni.

Bostonas interneta analītiķis Braians Pikolo no kompānijas Pixel Bridge pareģo Nutch veiksmīgu darbību, bet tikai kā nišas meklētājam: «Pat tad, ja Nutch aizņems nelielu daļu meklēšanas tirgus, tam būs nepieciešami ievērojami ieguldījumi. Būs grūti konkurēt lielajā tirgū, jo meinstrīma vārdi Google un Yahoo darbojas ar handikapu. Pikolo paredz, ka Nutch lietotāji varētu būt tehnoloģiju speciālisti un akadēmiskās aprindas.

Pastāv vēl kāda iespēja: var tikt radīta virkne komerciāli orientētu meklētāju, kas izmantotu Nutch tehnoloģiju. Izmainot sākotnējo algoritmu, varētu novērst spamu, piesaistīt kapitālu un pieteikt sevi meklēšanas pakalpojumu tirgū.

Drīzumā varētu kļūt redzams, vai Nutch attaisnos uz sevi liktās cerības.

Resursi internetā

Komentāri
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu