Ja nemaldos, tad pirmo reizi ar ideju par ķēdes reakciju, ko nākotnē var izraisīt kāds nejaušs mūsu solis, sastapos Reja Bredberija zinātniskās fantastikas stāstā «A Sound of Thunder», kura varoņi, atgriežoties tālā pagātnē un netīšām saminot kādu taureni vai ko tamlīdzīgu, mainīja visas zemes populāciju attīstību, pieļaujot iespēju, ka tieši šī samītā «kaut kā» dēļ cilvēks vispār nekad nestaigātu šīs planētas takas.
Taču Bredberijs nav vienīgais, kurš šo domu izmantojis savos darbos. To darījuši arī angļu izcelsmes zinātniskās fantastikas rakstnieks Braians Aldiss, amerikānis, scenāriju autors un rakstnieks Viljamss Goldmans un rakstnieks un režisors Klaivs Barkers. Līdz ar to nevarētu teikt, ka režisoru Ērika Bresa un Dž. Mekija Grubera ideja ir gluži svaiga, nu jau tā apbružāta arī kinematogrāfā — dažas no filmām — Toma Tikvera «Skrien, Lola, skrien!» un Pītera Hovita «Durvis aizveras» labi zināmas arī mūsu skatītājiem. «Tauriņa efekts» ir filma, kuras veidotāji ierauj skatītāju galvenā varoņa «smadzeņu noliktavās», lai uzdotu jautājumu: «Kas notiktu, ja patiesībā izvēlētos plānu B?»
Evans Treborns (Eštons Kučers) ir apmaldījies laikā. Viņš cieš no atmiņas zuduma, kas liedz atcerēties šausminošus bērnības dienu notikumus. Ārsti uzskata, ka zēnam ir kāda nezināma smadzeņu slimība, turklāt ar katru dienu tā pieņemas spēkā. Savas dzīves izšķirošajos mirkļos Evans «atslēdzas». Ārsti uzskata, ka tā ir iedzimta kaite, jo Evana tēvs ar līdzīgām pazīmēm atrodas psihiatriskajā slimnīcā. Būdams jau psiholoģijas students, Evans atrod savas dienasgrāmatas un secina, ka ar to palīdzību viņš dīvainā kārtā var atgriezties pagātnē un mainīt notikumus. Taču kā pareizi izskaitļot — kurš notikums mainīs nākotni tā, lai no tā neciestu viņa tuvākie cilvēki — mīļotā meitene Keilija Millere (Eimija Smarta), viņas brālis Tomijs (Viljamss Lī Skots) un labākais draugs Lenijs (Eldens Hensons)? Sākas izmisīgs ceļojums laikā un notikumos, kas maina Evana un viņa tuvinieku likteņus.
Eštonam Kučeram, kurš savu karjeru uzsācis kā modelis un nu jau filmējies teju trīspadsmit kinolentēs, šī ir pirmā nopietnā kinoloma, kas ļauj domāt, ka aktieris varbūt beidzot arī iemācīsies tēlot, nevis tikai eksponēt savus fiziskos dotumus. Bez tam, jāpiezīmē, ka Kučers «Tauriņa efektā» ir ne tikai galvenās lomas atveidotājs, bet arī viens no septiņiem filmas izpildproducentiem. Fakts, ka «Tauriņa efekts» ar labām atsauksmēm janvārī izrādīta prestižajā Sandensas kino festivālā, kurš nu jau divdesmit trīs gadus popularizē Amerikas neatkarīgo kino, tikai ievelk plusiņu Kučera reputācijā. Katrā ziņā viņš vairs nav butaforisks modelis no «Tikko precējušies» vai «Ducis ir lētāk», kur viņa atveidotais varonis ļauj bariņam bērneļu sevi pamatīgi apstrādāt.
Kučera varonim «Tauriņa efektā» dota iespēja vairākas reizes atgriezties bērnībā, lai mainītu savu nākotni, līdz ar to nākas vairākkārt iedzīvoties viena un tā paša tēla neskaitāmās variācijās, kas paver ceļu dažādiem žanriem un iespējām sevi izpaust kā aktierim. Vienā epizodē viņš ir nevainīgs cietumnieks, kuru apceļ brangi noauguši tēvaiņi — cietuma iemītnieki, citā — ratiņkrēslam piekalts invalīds, kurš mēģina izdarīt pašnāvību utt.
Filmas režisori, kas ir arī filmas scenārija autori, pacentušies sakompilēt vienkopus šausminošus faktus, kas pietiktu vismaz desmit filmām — te ir gan atklāta, patoloģiska vardarbība, gan slepkavība, prostitūcija, bērnu pornogrāfija, psihiskas slimības un narkotikas. Katrs no šiem faktiem kalpo kā impulss atsevišķam stāstam, kas atkal un atkal jāizdzīvo Evansam un viņa draugiem, mētājoties starp pagātni, tagadni un nākotni. Kaut arī mūsdienu skatītājs jau pieradis pie nelineāra vēstījuma un filmas mozaīkveida struktūras, uz ekrāna notiekošais tomēr iesākumā var izraisīt nelielu īssavienojumu jūsu smadzenēs, kuras filmas gaitā «ieeļļojas» un adaptējas autoru piedāvātajiem apstākļiem.
Filmas mākslinieks Duglass Higinss radījis vientulīgu, drūmu atmosfēru, savukārt komponists Maikls Sabijs to akcentējis ar atbilstošu, efektīgu mūziku.
«Tauriņa efekts» ir gana atjautīga un vairāk piemērota nevis līdzšinējai Eštona Kučera fanu auditorijai, bet gan cilvēkiem, kas spējīgi domāt un izdarīt secinājumus. Tā ne mirkli nepazaudē galveno jēgu — ja vēlies mainīt šodienu, meklē tās saknes pagātnē. Interesants realitātes un sirreālā, zinātniskās fantastikas un psiholoģiska trillera sajaukums.