Šodien līzingu jau uztveram kā pašsaprotamu risinājumu auto iegādei. Bet joprojām vairākums kārto finanšu līzinga līgumu, nevis izvēlas operatīvā līzinga piedāvājumu, jo pēc otrā minētā līzinga veida termiņa beigām mašīna nepaliek tās lietotāja īpašumā. Ikmēneša maksājumi sedz spēkrata nolietojumu, ne visu vērtību, tāpēc tie ir par trešdaļu mazāki nekā finanšu līzingā. Braucējs maksā tikai par automobiļa nomu! Tā uzsver operatīvā līzinga devēju reklāmas, noklusējot citus svarīgus šā līzinga veida aspektus. Kādi tie ir, stāsta līzinga kompānijas «Nord LB Līzings» vieglo automašīnu līzinga projekta vadītājs Normunds Baltais.
Nosaka klienta vecumu
Latvijā darbojas septiņas operatīvā līzinga kompānijas un divas no tām, «Nordea Finance Latvia» un «Nord LB Līzings», noteikušas vecuma ierobežojumu saviem klientiem — par tādu var kļūt, sākot no divdesmit viena gada. Abās līzinga kompānijās no šāda vecuma var pretendēt arī uz finanšu līzingu. Līzinga kompānijas grib sadarboties ar materiāli patstāvīgiem klientiem, kuri ar pilnu atbildību spētu uzņemties finansiālas saistības.
Ierobežo auto vecumu
Ierobežota arī lietotu mašīnu iegādāšanās ar operatīvā līzinga palīdzību. Divi operatīvā līzinga devēji — «Unilīzings» un «Vereinsleasing Riga» — līzinga līgumu slēgs tikai tad, ja klients pirks pilnīgi jaunu auto. Tas tādēļ, ka visas līzinga kompānijas darījumu slēdz tikai tad, ja braucamrīku apsola atpirkt pārdevējs. Un neviens tirgotājs nevēlēsies pārdot desmitgadīgu mašīnu un to iegūt atpakaļ, piemēram, kā piecpadsmitgadīgu. Šajā laikā spēkratam jau jāveic dažu mezglu kapitālais remonts, kas palielina cenu tiktāl, ka mašīna vairs nevienu pircēju neinteresē. Ja lietotu auto var nopirkt ar operatīvā līzinga palīdzību, klientam jāapmaksā automobiļa novērtēšana pie līzinga devēja ieteiktajiem ekspertiem.
Atsaka specifiskiem auto
Šo kritēriju nosaka paši automašīnas atpircēji. Kārtojot operatīvā līzinga darījumu, tirgotājam jāizvērtē savas iespējas, vai vēlāk attiecīgo mašīnu varēs pārdot kā lietotu. Diemžēl specifiskiem auto ir mazs tirgus, piemēram, operatīvajam transportam, tāpēc šādu mašīnu pircējiem tirgotājs atteiks. Arī ekskluzīvus auto ir grūti iegādāties ar operatīvā līzinga palīdzību. Pārdevējam jāmin summa, par kādu viņš mašīnu atpirks no līzinga kompānijas, un šī cena nav grozāma.
Komplektācija jāizvēlas laikus
Labāk mašīnu iegādāties uzreiz ar tādu aprīkojumu, kuru klients vēlas izmantot visu līzinga termiņa laiku. Ja cilvēks pēc gada gribēs mašīnai uzstādīt, piemēram, citus riteņu diskus par līzinga kompānijas naudu, līzinga devējs to atļaus tikai tad, ja arī tirgotājs piekritīs atpirkt mašīnu citādā komplektācijā. Turklāt būs jāpārformē līzinga līgums ar lielākiem ikmēneša maksājumiem, no klienta pieprasot komisijas maksu. Tikai divas līzinga kompānijas — «Vereinsleasing Riga» un «Mūsa Motors Līzings» — tā neatļaus rīkoties.
Noteikts līzinga termiņš
Visām operatīvā līzinga kompānijām maksimālais līzinga atdošanas termiņš ir vienāds — pieci gadi, bet īsākais termiņš daudziem līzinga devējiem ir tikai daži mēneši. Tikai «Nordea Finance Latvia» un «Vereinsleasing Riga» noteikuši termiņu — viens gads. Parasti klienti ieraduši līzinga termiņu izvēlēties tikpat lielu, cik garš ir mašīnas garantijas laiks. Tas pasargā no neplānotām izmaksām par auto remontu, un var rēķināties tikai ar ikmēneša līzinga maksājumiem. Ja mašīnu līzinga ņēmējs pēc maksājumu termiņa beigām iegādāsies pats, izdevīgāk izvēlēties garāko termiņu. Tad mašīnas cena būs vismazākā, pēc pieciem gadiem — aptuveni 20 procenti no sākumcenas.
Ierobežo nobraukumu
Operatīvā līzinga līgumā ir ierakstīts auto nobraukums pēc līzinga termiņa beigām, lai pasargātu atpircēju no riska saņemt nobrauktu automobili, kuru pārdot neizdosies. Klientam gan ir tiesības pirmajam norādīt kilometrāžas robežu, īpaši, ja viņš ir preču izplatītājs. Nododot mašīnu tirgotājam, tas vienmēr veic auto defektu uzskaiti, pievēršot uzmanību odometra rādījumam. Ja nobraukums pārsniegs līgumā ierakstīto, būs jāmaksā šajā pašā dokumentā pieminētā soda nauda — desmit santīmi par kilometru. Tikai «Unilīzings» nav noteicis fiksētu soda naudu, tā atkarīga no mašīnas cenas. Jo cena augstāka, jo sods lielāks.
Noteikts apdrošinātāju saraksts
Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas kompāniju izvēli līzinga devējs neierobežo. Ierobežojums līzinga piedāvātājiem, izņemot «Mūsa Motors Līzings», pastāv, izvēloties brīvprātīgās apdrošināšanas piedāvātājus. Tikai starp trijiem apdrošinātājiem piedāvā izvēlēties «Vereinsleasing Riga». Līzinga līgumos minēts apdrošinātāju saraksts, kuru līzinga kompānijas pārskata reti. Ja apdrošināšanas partneri tiek mainīti, jau noslēgtie līgumi ar nevēlamo apdrošinātāju tomēr paliek spēkā. Starp citu, visi līzinga devēji paredz operatīvā līzinga ikmēneša maksājumiem pievienot brīvprātīgās apdrošināšanas izmaksas.
Nenokavēt ikmēneša maksājumu
Klienta pienākums ir laikus nokārtot ikmēneša maksājumus. «Vereinsleasing Riga» soda procentus rēķina jau no pirmās nokavētās dienas. Pārējās līzinga kompānijas tos visbiežāk skaita tikai pēc piektās dienas. Vidēji tie ir 0,3 procenti no attiecīgā ikmēneša maksājuma par katru nokavēto dienu. Līzinga kompānija šajā laikā zvana klientam un noskaidro, kādēļ aizkavējies maksājums. Ja arī pēc zvana klients neliekas ne zinis, firma sūta brīdinājuma vēstuli uz līgumā norādīto klienta adresi. Parasti līzinga devēji mašīnu atņem tikai pēc divu mēnešu maksājumu saistību neizpildes, vēstulē lūdzot mašīnu atstāt līzinga kompānijas norādītajā stāvvietā.
Pilnvaru saņem godprātīgākie
Operatīvā līzinga gadījumā mašīnas īpašnieks ir nevis tās lietotājs, bet naudas aizdevējs. Pat pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā ar līzingā ņemto automobili ārpus mūsu valsts izbraukt ļauts tikai tad, ja stūrētājs robežsargam uzrāda īpašnieka jeb šajā gadījumā līzinga kompānijas parakstītu ģenerālpilnvaru. To izraksta tikai tad, ja visi maksājumi ir kārtībā. Līzinga devējs atļaus nomaksāt tikai daļu, ja klientam būs pamatots iemesls šādai rīcībai. Piemēram, ģimenes pieaugums, taču arī tas jāpierāda ar dokumentiem.
Jāizlemj pārdot vai nepārdot
Kaut pirmā roka pirkumam ir mašīnas atpircējam, kas visbiežāk ir arī tās pārdevējs, ikviens automobiļa lietotājs var pirms operatīvā līzinga līguma saistību beigām izpirkt pats mašīnu par tās atlikušo vērtību. Tas klientam gan jāizlemj, pirms beidzies termiņš, jo laiks, kad mašīna jānodod atpircēja rīcībā, ir īss. «Vereinsleasing Riga» dod tikai vienu dienu, «Hanza Līzings» — desmit dienas. Nevienas līzinga kompānijas līgumos gan nav minēts tas, kādā stāvoklī mašīna jānodod tās atpircējam. Protams, tai jābūt lietošanas kārtībā ar laikā veiktām tehniskām apskatēm, tomēr mašīnu var atdot arī ar pustukšu degvielas bāku un neiztīrītu salonu.
Var samaksāt pirms termiņa
Vienkāršāk mašīnu izpirkt dienā, kad beidzas līzinga termiņš. Neviena līzinga kompānija neuzliek komisijas maksu, ja arī tas notiek agrāk. Klientam tikai jānorēķinās par visiem atlikušajiem ikmēneša maksājumiem. Tikai «Vereinsleasing Riga», «Hanza Līzings» un «Nord LB Līzings» neuzliek soda procentus. Pārējie līzinga devēji tomēr piemēro sodu, parasti 1,5 procentus no atlikušo maksājumu kopējās summas. Pēc mašīnas nonākšanas klienta īpašumā jānoformē jauna reģistrācijas apliecība Ceļu satiksmes drošības direkcijā.