Raksta foto
Foto: «Rīgas Viļņi»

Patlaban televīzija rada Ādažu čipsu reklāmu, kas izraisa dažādus viedokļus. Katrā ziņā šī nav reklāma, kuru noskatās un aizmirst. Šos dažādos viedokļus, lūk, arī apkopojām.

Reklāmas autori — paši jaunieši
Ādažu čipsu ražotājfirmas «Latfood» sabiedrisko attiecību konsultants Krišjānis Liepiņš pauž viedokli: «Reklāmā notiekošo nevar uzskatīt par vardarbību, salīdzinot ar to, ko jauniešiem jālasa skolas obligātajā literatūrā. Piemēram, Kaujā pie Knipskas ir tiešākas vardarbības ainas… Taisot šo reklāmu, mēs tieši piedomājām pie tā, lai netiktu pārkāpta šī vardarbības robeža.» Liepiņš secina, ka diezin vai skatītājs televīzijas reklāmā rādīto uztver nopietni un cenšas tajā saskatīt kaut ko sev noderīgu. Skaidrs, ka lielākā daļa pieaugušo reklāmas neuztver tieši, bet vai astoņus līdz 10 gadus vecs bērns (visreālākais čipsu cienītājs) izprot to, kāds ir reklāmas uzdevums un ka tajā rādītais ir tikai iestudējums? Vai šis bērns tos varoņus neuztver kā savus potenciālos draugus un domubiedrus? «Latfood» pārstāvis uz to neņēmās atbildēt. Bet vai viņš reklāmā redzamās čipsu iegūšanas metodes uzskatītu par adekvātām paša sadzīvē? «Praktiski, protams, ne…» Nu ja, bet runa jau vien ir par to, ka bērni redzēto uztver ļoti praktiski. Šīs reklāmas radošā komanda, kas izdomāja sižetu, paši ir jaunieši ap 20–25 gadiem un nevienam no viņiem nav bērnu, «Rīgas Viļņiem» atklāj Krišjānis Liepiņš, kurš arīdzan nav tētis. «No vecāku viedokļa man ir grūti spriest, kā reklāma ietekmē bērnus,» atzīstas Liepiņš.

NRTVP vēl pēta…
Vispirms gribas vaicāt — vai tad televīzijā tā vienkārši var rādīt, ko vien vēlas? Nē, Nacionālajā Radio un televīzijas padomē ir Radio un TV likuma ievērošanas un kontroles komisija komerciālo TV raidorganizāciju jomā, kura saņem visas skatītāju sūdzības un izpēta to argumentus. Ja tiek konstatēts likuma pārkāpums, šī komisija ir tiesīga aizliegt turpmāk šo reklāmu rādīt TV ekrānā. Tā, piemēram, bija pērn Ziemassvētkos, kad LNT nācās pārtraukt līgumu ar «Amigo mobilo sakaru karti» par reklāmas, kurā tiek iepļaukāts Ziemassvētku vecītis, turpmāku pārraidīšanu.

Diemžēl šoreiz neizdevās uzzināt NRTVP attiecīgās komisijas priekšsēdētāja Oļģerta Dzenīša viedokli par jaunāko Ādažu čipsu reklāmu, kaut arī mūsu žurnālam tas tika solīts. Dzenītis taisnojās, ka esot rūpīgi skatījies reklāmas no pulksten 19.00 līdz 20.30, taču tādu reklāmu nav pamanījis. Ja mums ir sūdzības, lai mēs uzrakstot oficiālu vēstuli padomei, un tā mūsu sūdzību izskatīs.

Arī NRTVP jurists Alens Ancāns par šo čipsu reklāmu neko nav dzirdējis, nekādas sūdzības šajā sakarā līdz šim neesot saņemtas. Vaicājām, ko padome uzskata par ekrānā rādīšanai nepiemērotu vardarbību? «Ja ir konstatēta vardarbība, mēs pētām, cik tā ir kaitīga skatītājiem, kāda ir viņu reakcija uz to.»
Galvenās un ietekmīgākās instances viedokli par konkrētu reklāmu nedabūjām, tomēr uzskatām to par tālākas izpētes vērtu tematu, tāpēc tomēr lūdzām NRTVP reiz noskatīties reklāmu un izteikt mums savu spriedumu. Iespējams, ka žurnāla nākamajā numurā to varēsit lasīt.

Tikai jautrs motīvs
Reperis Gustavo ir viens no pirmajiem Ādažu čipsu reklāmas varoņiem jeb sejām. Ko viņš domā par šo jaunāko reklāmas variantu? «Manuprāt, šis ir ļoti jautrs motīvs, un reklāmas veidotāji to centās parādīt kā joku, lai tas izceļas uz kopējā reklāmu fona. Šī Ādažu čipsu reklāma man patīk daudz labāk nekā tā iepriekšējā — tur nebija nekā īpaša. Ja runā par to, cik ļoti šāda reklāma ietekmē tās auditoriju — jauniešus, grūti man spriest. Daudz asiņainākus skatus rāda filmās un ziņu pārraidēs, kuru raidlaiki vairs netiek īpaši kontrolēti. Piemēram, nesen «Amigo» reklāmā bija redzama meitene ar kailām krūtīm — vai tad pēc tās noskatīšanās jaunas meitenes sāka staigāt apkārt kailām krūtīm?! Nē, šajā Ādažu čipsu reklāmā nesaskatu nekā vardarbīga — tā ir jautra.»

Komentāri