Kā jau to visiem sevi cienošiem plašsaziņas līdzekļiem gada nogalē pieklājas darīt, atskatīsimies uz to, kāds tad aizejošais gads ir bijis. Par gadu vīrusu dzīvē jau varējāt lasīt — tagad kārta pienākusi spēlēm.
Jāsaka uzreiz — gads PC spēlēm bijis visnotaļ veiksmīgs. Pirms gada ap šo laiku bija samērā grūti izšķirties, kurai spēlei tad piešķirt gada spēles titulu — tā īsti pelnījusi to nešķita neviena, bet šogad to ir grūti izdarīt tāpēc, ka lielisku spēļu nav trūcis. Taču pataupīsim secinājumus saldajam ēdienam — vispirms atgādināsim jums, kādas spēles mūs gada laikā aplaimoja.
Janvāris
Kā jau tas spēļu industrijā ierasts, pēc Ziemassvētku trakuma visi izdevēji janvārī atvelk elpu. Šā gada janvāris nebija nekāds izņēmums — visa mēneša laikā neiznāca itin neviena ievērības cienīga spēle.
Februāris
Arī februāris bija diezgan kluss — ja atskaita samērā neveiksmīgo klasiskā «Robin Hood: Defender of the Crown» rīmeiku un futbola menedžmenta faniem paredzēto CM sērijas atjauninājumu «Championship Manager: Season 03/04», kas izrādījās pēdējais ilgajā un ražīgajā «Sports Interactive» un «Eidos» sadarbībā, vienīgā ievērības cienīgā spēle bija savdabīgais stratēģijas un RPG mikslis «SpellForce: The Order of Dawn», kas gan plašākām spēlētāju masām paslīdēja garām samērā nepamanīta.
Marts
Marts mūs sagaidīja ar svaigu 3D action spēļu uzbrukumu. Žanra cienītājus iepriecināja «Tom Clancy’s Rainbow Six 3» papildinājums «Athena Sword» un «Tom Clancy’s Splinter Cell» papildinājums «Pandora Tomorrow», tomēr vislielāko ažiotāžu izraisīja jaunā «Batlefield» sērijas daudzspēlētāju spēle «Battlefield Vietnam» un kibersporta karalis «Unreal Tournament 2004». Beidzot iznāca arī ilgi un mokoši tapušais un pagalam vārgais «Counter Strike: Condition Zero». Taču par vislielāko pārsteigumu parūpējās spēle «Far Cry» — viens no nopietnākajiem pretendentiem uz gada spēles titulu un viena no skaistākajām gada spēlēm. Runājot par skaistumu, pie sava prieciņa tika arī adventure fani, sagaidot Benuā Sokāla šedevra turpinājumu «Syberia II».
Gluži apdalīti justies nevarēja arī stratēģiju spēlētāji — klajā nāca brutāli grūtais «Jagged Alliance 2» mods «Wildfire» un senaizmirstās «Lords of the Realm» sērijas trešā spēle, kas bija gana interesanta, taču īpašu sajūsmu nevienā tā arī neizraisīja. Atdzimšanu piedzīvoja arī «Worms» spēļu sērija ar «Worms 3D», savukārt virtuālos pilotus iepriecēja labākā lidošanas simulatora «IL-2 Sturmovik» papildinājums «Forgotten Battles — Ace».
Marts arī mums deva gada vislielāko vilšanos — karsti gaidītā «Deus Ex: Invisible War» izrādījās ne tikai vājāka par oriģinālo spēli — tā bija vāja spēle pēc jebkuras mērauklas, līdz ar to pamatoti uzskatāma par gada izgāšanos.
Aprīlis
Aprīlī līdz spēlētājiem nonāca vēl divas savdabīgas 3D action spēles: tumšais, bet nenoliedzami pievilcīgais un interesantais «Painkiller» un kārtējais «Rockstar Games» izaicinājums labajai gaumei «Manhunt», kas par spīti vecāku un tikumības sargu sašutumam izrādījās tiešām kvalitatīva spēle. Neiztika arī bez sarūgtinājumiem — par to parūpējās spēle «Hitman: Contracts» — nenoliedzami visvājākā šīs visnotaļ simpātiskās stealth action sērijas spēle.
Zināmu vilšanos sagādāja arī vācu studijas «Ascaron» debija RPG žanrā «Sacred», kas izrādījās, lai arī visnotaļ solīda, tomēr samērā vienmuļa spēle. Stratēģus iepriecēja lieliskais papildinājums spēlei «Rise of Nations», «Thrones & Patriots», braukšanas spēļu fanus mēģināja uzrunāt «TOCA Race Driver 2», taču, šķiet, pārcentās, mēģinot aptvert teju vai visas iedomājamās sacīkšu disciplīnas, un nespēja sniegt tādu pašu gandarījumu, kādu spēles pirmā daļa. Visbeidzot futbola fanus iepriecināja fantastiskā «Konami» spēle «World Soccer Winning Eleven 7 International», kas uzskatāmi parādīja «EA», kur ziemo vēži.
Maijs
Maijs pagāja salīdzinoši klusi — RPG fani saņēma visai viduvējo «Beyond Divinity», rallija fani kārtējo «Colin McRae Rally» daļu, pēc kārtas numura ceturto, MMORPG cienītāji visai savdabīgo «City of Heroes», vienu no retajām šāī žanra spēlēm, kuras darbība nenotiek fantasy pasaulē, piedāvājot spēlētājiem iejusties supervaroņu ādā, stratēģiju fani — jaunāko «Warlords Battlecry» spēli ar kārtas numuru trīs. «The Sims» faniem tika mēģināts iesmērēt visai aizdomīgo puspornogrāfisko izklaidi «Singles: Flirt Up Your Life», savukārt «GTA» spēļu faniem — iebarot surogātu ar nosaukumu «True Crime: Streets of L.A.». Uz vispārējā fona izcēlās ja nu vienīgi slavenās «Thief» sērijas jaunākā spēle «Thief: Deadly Shadows», kas, lai gan izrādījās visnotaļ simpātiska, tomēr nespēja mēroties ar iepriekšējām sērijas spēlēm, turklāt pamatīgi cieta no «Deus Ex: Invisible War» ēnas.
Jūnijs
Vasara ir otrs klusākais laiks spēļu industrijā pēc janvāra, taču šogad jūnijs tomēr atzīmējās ar pāris interesantām spēlēm. Vislielākais iemesls priekiem bija stratēģiju faniem, kas saņēma divas spēles — lieliskās «Ground Control» ne mazāk lielisko otro daļu un neordināro Kaļiņingradas guru «K-D Lab» šedevru «Perimeter», kuru lielākā daļa geimeru, šķiet, tā arī nespēja saprast. Futbolisti saņēma kārtējo «EA» futbola spēli «UEFA Euro 2004» ar visu Latvijas izlasi, MMORPG rindas papildināja spēle «Lineage II», savukārt patīkamu pārsteigumu šausmeņu faniem sagādāja spēle «The Suffering».
Jūlijs
Pilnīgs klusums.
Augusts
Augusts nenoliedzami pagāja gadiem gaidītā «Doom 3» zīmē. Citi bija sajūsmā, citi bija bezgala vīlušies, taču spēli spēlēja un par to diskutēja visi. «Sports Interactive» sāka sadarbību ar «Sega», kopīgi izlaižot menedžmenta spēli hokeja faniem «NHL Eastside Hockey Manager», savukārt atjautīgie «Stardock» meistari izlaida lielisku izklaidi pirms gaidāmajām ASV prezidenta vēlēšanām — stratēģiju «The Political Machine».
Septembris
Septembrī spēļu industrija parasti sāk uzņemt apgriezienus, un arī šā gada septembris mūs iepriecēja ar daudzām lieliskām spēlēm. Mēneša notikums nenoliedzami bija spēles «The Sims 2» iznākšana. Daudzi gan rauca degunu par jauno spēli, taču spēle, protams, tika pārdota uz urā — simi paliek simi. Tomēr mēneša izcilākās spēles tituls neapšaubāmi pienākas spēlei «Rome: Total War». Stratēģiju spēlētājiem šis vispār bija lielisks mēnesis — klajā nāca arī nevaldāmo vēstures mīļotāju, zviedru kompānijas «Paradox», kārtējais ekskurss viduslaikos «Crusader Kings», klasiskā «Transport Tycoon» rīmeiks «Chris Sawyer’s Locomotion», asprātīgais superļaundara simulators «Evil Genius», krāšņais «Warhammer 40,000: Dawn of War» un elegantais «Kohan II: Kings of War».
Šaušanas fani tika pie «Battlefield» ideju pārlikuma «Zvaigžņu karu» pasaulē «Star Wars: Battlefront» un taktiskajām cīņām spēlē «Full Spectrum Warrior», taču īpašu prieku sagādāja fantastiskais «Call of Duty» turpinājums «United Offensive». Adventure adepti tika pamieloti ar diviem diezgan viduvējiem slavenu sēriju turpinājumiem — «Silent Hill 4: The Room» un «Myst IV: Revelation», rallija fanus iepriecināja superreālistiskais hardcore simulators «Richard Burns Rally», savukārt hokeja fani tika pie gadskārtējās «EA» NHL spēles.
Oktobris
Oktobris iezīmē iesildīšanos Ziemassvētku trakumam, un šajā mēnesī spēlētāju maciņiem tika izteikti vairāki nopietni pieteikumi: piemēram, kārtējā skeitam veltītā arkāde «Tony Hawk’s Underground 2» un zem jostasvietas tēmējošais «Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude». No nopietnākām izklaidēm jāatzīmē «Medal of Honor» veidotāju action spēle par Vjetnamas karu «Men of Valor» un ilgi gaidītais jaunums «Tribes» sērijā — «Tribes: Vengeance». Stratēģus nodarbināja kārtējais «Ascaron» veikums par pirātu un tirgotāju dzīvi «Port Royale 2», kā arī lieliskā, bet pilnīgi zem radara paslīdējusī Otrā pasaules kara stratēģija «Codename: Panzers, Phase One». Savukārt vilšanos sagādāja bestsellera «RollerCoaster Tycoon» ne īpaši veiksmīgā trešā daļa. Visbeidzot futbolisti tika pie kārtējās «EA» FIFA spēles.
Novembris
Novembris bija zīmīgs ar vēl vienas leģendas atgriešanos — jā, mēs runājam par «Half-Life 2». Atšķirībā no «Doom 3» uzdrošināmies apgalvot, ka gaidīšana nebija velta. Uz šīs spēles fona nedaudz pazuda vēl viena lieliska action spēle — «Medal of Honor» papildinājums «Pacific Assault». Ne tik veiksmīgs, kā tika cerēts, izrādījās daudzsološais projekts «Scrapland». «Codemasters» turpināja cept «Colin McRae Rally» spēles kā plācenīšus, izlaižot spēles piekto daļu ar ciparu «2005» galā. «EA» izlaida savas ziepju operas «Need for Speed Underground» otro daļu, savukārt «Microsoft» — populārās pirmsskolas bērnu (un viņu māmiņu) izklaides «Zoo Tycoon» otro daļu.
RPG fanu cerības saistījās ar spēles «Vampire: The Masquarade — Bloodlines» iznākšanu, un zināmā mērā tās arī attaisnojās — ja neskaita spēles neskaitāmās tehniskās nepilnības. Stratēģiju fani saņēma lielisku klasiskās spēles «Sid Meier’s Pirates!» rīmeiku, taču īsti svētki izvērtās MMORPG spēļu faniem — vispirms iznāca līdz šim vispopulārākās MMORPG spēles «Everquest» otrā daļa, taču neilgi pēc tam treknu krustu pārējo MMORPG spēļu veidotāju pūlēm pārvilka «Blizzard» ar «World of Warcraft», fundamentāli pārrakstot visus šā žanra likumus.
Decembris
Decembris parasti iezīmē zināmu atslābumu spēļu tirgū — visi lielākie hiti līdz šim laikam parasti jau devušies pie spēlētājiem. Šogad astē bija palikušas tikai divas nozīmīgas spēles — «Prince of Persia» turpinājums «Warrior Within» un «EA» grandiozā stratēģija «The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth». Taču kā zibens spēriens no skaidrām debesīm šomēnes iznāca arī spēle ar neticami garu nosaukumu — «The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher’s Bay — Developer’s Cut». Šī spēle, kas veidota pēc viduvējas action filmas licences un turklāt ir «Xbox» spēles ports, gluži negaidīti izrādījās nopietna pretendente uz gada labākās spēles titulu un sagādāja daudziem spēlētājiem patīkamu Ziemassvētku pārsteigumu.
Industrija
Vienā vārdā — industrija plaukst, zeļ un komercializējas. Visnopietnākās aktivitātes vērojamas no «EA» puses, kas izrāda diezgan nopietnas pretenzijas uz spēļu industrijas «Microsoft» statusa iekarošanu. Savukārt mazajiem izstrādātājiem un izdevējiem aizvien grūtāk kļūst cīnīties pret šīs pasaules varenajiem. Īsa bankrotu hronika: gada sākumā «Atari» slēdza «Legend Entertainment» studiju («Unreal II»), savukārt «EA» — leģendāro studiju «Origin», kas izstrādāja «Ultima Online» un citas šīs sērijas spēles. Jūnijā atsākās tracis ap «Interplay» — štata varas iestādes uz dažām dienām slēdza studiju darbiniekiem neizmaksāto sociālo maksājumu dēļ, savukārt namsaimnieks draudēja kompāniju izlikt uz ielas īres parādu dēļ. Ziepju opera kulminēja ar «Fallout» licences pārdošanu kompānijai «Bethesda Softworks». Vasarā finanšu grūtības atzina arī «LucasArts», «Eidos» un «Acclaim» — pirmā aktīvi sāka pārstrukturizēties, otrā paziņoja, ka meklē pircēju, savukārt pēdējā paziņoja par bankrotu. Visbeidzot «EA» iegādājās kompāniju «Criterion», kam pieder arī tiesības uz populāro spēļu izstrādes rīku «RenderWare», kas tiek izmantots daudzās spēlēs — tajā skaitā «GTA» spēļu sērijā.
Turpinās arī cīņa par filmu licencēm — «EA» ir apstiprinājusi, ka noslēgta vienošanās par Kopolas filmas «Krusttēvs» adaptāciju spēlēs, savukārt «Ubisoft» apņēmusies iemiesot spēlēs nemirstīgo Kingkonga tēlu. Taču vislielākā jautrība šogad notika ap sporta spēlēm. Vispirms «EA» paziņoja, ka šogad neiznāks ekstrēmo sporta spēļu sērijas «XSN» spēles, un gada beigās studija, kas izstrādā spēles «Amped», «Links» un «Top Spin», tiek pārdota pavisam — izdevniecībai «Take-Two». Pēdējā šogad arī kooperējās ar «Sega» tās «ESPN» sērijas sporta spēļu izdošanā, pārdodot tās pa budžeta spēļu cenu, tā pamatīgi iegriežot «EA». «EA» no savas puses sāka savās sporta spēlēs atbalstīt «Xbox Live» pakalpojumu. «Sony» sporta spēļu izstrādātājam «989 Sports» šogad tika iedots atvaļinājums, atceļot šā gada amerikāņu futbola un basketbola spēles. Visbeidzot gada beigās «EA» izdarīja sitienu «Sega» zem jostasvietas, paziņojot, ka kompānija ir nopirkusi ekskluzīvas tiesības uz visu NFL līgas saimniecību uz pieciem gadiem, tā sagādājot konkurentiem nopietnas galvassāpes.
Viena no karstākajām cīņām šogad risinājās mobilās izklaides sfērā. «Nintendo» ziemā paziņoja par savu jauno portatīvo spēļu konsoli «Nintendo DS», savukārt «Sony» apstiprināja, ka «Sony PSP» mobilā konsole šā gada laikā līdz Amerikai un Eiropai nenonāks. Gada beigās debitēja gan «DS», gan «PSP». Pirmā gan Japānā, gan ASV tika izķerta kā karsti pīrādziņi — nedēļas laikā tika pārdots 1 000 000 ierīču. Savukārt «Sony» uz konsoles klajā nākšanas brīdi bija spējusi saražot tikai 200 000 konsoles eksemplāru, kas tika momentā pārdoti, cenām interneta izsolēs uzkāpjot līdz 600 un vairāk dolāriem. «Sony» gan sagādāja pamatīgu pārsteigumu ar savas ierīces zemo cenu — tika prognozēts, ka ierīce maksās vismaz 300 dolāru, taču Japānā tās cena bija 185 dolāri. Acīmredzot «Sony» tik ļoti vēlās iekarot mobilās izklaides tirgu, ka šā mērķa labad ar mieru sākotnēji ciest zaudējumus. Salīdzinājumam — «DS» cena ir 150 ASV dolāru.
Savukārt «Nokia» centās labot kļūdas, paziņojot par jaunu «N-Gage» versiju, «N-Gage QD», kas izrādījās kompaktāka un iespējām nabagāka, toties lētāka un krietni vien piemērotāka geimošanai. Vēl jāpiemin «VIA» centieni iekarot mobilo tirgu, paziņojot par mobilu spēļu konsoli , kas balstīta uz «Windows XP Embedded», uz kuras varēs spēlēt... PC spēles.
Klusi un mierīgi nebija arī lielo konsoļu tirgū. Gan «Nintendo», gan «Sony» viena pēc otras sacentās cenu nolaišanā konsolēm «GameCube» un «PlayStation 2»; «Sony» rudenī izlaida arī jaunu, slaiku un seksīgu «PS2» versiju — «PSX», kurā bija iekļautas arī videoieraksta iespējas uz cietā diska vai DVD diska. Aizvien vairāk informācijas parādījās par nākamās paaudzes konsolēm — «ATI» paziņoja, ka piegādās videokartes «Xbox Next», savukārt «nVidia» — «PS3». «Sony» oficiāli apstiprināja, ka «PS3» pirmo reizi publiski tiks demonstrēts nākamā gada izstādē E3, savukārt «Nintendo» beidzot sāka runāt par savu jauno konsoli ar koda nosaukumu «Revolution».
Kopsavilkums
Visumā varam atzīt, ka gads PC geimeriem bijis itin labs. Protams, mēs nesaņēmām «GTA: San Andreas», par ko jau labu laiciņu tīksminās «PS2» īpašnieki, taču to mēs varam arī pagaidīt līdz nākamajam gadam — arī šogad mums netrūka kvalitatīvu spēļu. Par gada spēli droši vien varam atzīt «Half-Life 2», taču ir arī ne mazāk nopietni konkurenti — kaut vai žanra likumus pārrakstījusī «World of Warcraft», jaunus RTS standartus uzstādījusī «Rome: Total War» vai faktiski ideālie šūteri «The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher’s Bay — Developer’s Cut» un «Far Cry». Bija spēles, kuras, par spīti uz tām liktajām cerībām, tomēr nedaudz lika mums vilties — kaut vai tie paši «Doom 3», «The Sims 2», vai «Vampire: The Masquarade — Bloodlines», nemaz nerunājot par tādām katastrofām kā «Deus Ex: Invisible War» vai «Hitman: Contracts». Taču kopumā gadam droši varam likt plusu, pateikties izstrādātājiem par mums sagādātajiem prieka brīžiem un cerēt, ka nākamajā gadā to būs ne mazāk.