Rīgas dome šogad plāno vērienīgāko autoparka atjaunošanu pēdējo gadu laikā — līdz gada beigām varētu tikt iepirktas 22 jaunas automašīnas.

Jau šīs nedēļas beigās būs zināmi rezultāti cenu aptaujai par 11 jaunu lielās klases automašīnu iepirkšanu pārsvarā domes komiteju vajadzībām, RB informēja Rīgas domes autobāzes direktors Raitis Mazjānis. Pie jauna auto tiks arī pilsētas izpilddirektors Ēriks Škapars, bet viena mašīna tiks noguldīta autobāzē «rezervei». Taču tas vēl nav viss — līdz gada beigām kopumā plānots iepirkt 22 auto.

R. Mazjānis skaidroja, ka jaunas automašīnas neesot saistītas ar komiteju vadītāju vēlmi paaugstināt komforta līmeni. Tās esot nepieciešamas tādēļ, ka veco automašīnu remonta izmaksas ir sasniegušas kritisko punktu, kad, ilgtermiņa rēķinot, izdevīgāk ir iepirkt jaunas. Līdz šim komiteju vadītāji, tāpat kā izpilddirektors, ir vizinājušies ar 1998. — 1999. gada izlaiduma «Volvo S70» markas automašīnām. Jaunajā cenu aptaujā tiek izvērtēti trīs piedāvājumi — «Volvo S80», «Audi A6», kā arī E klases «Mercedes». R. Mazjānis gan izteicās, ka, visticamāk, iepirkuma komisija izvēlēsies «Volvo S80».

Apšauba amatvīru kompetenci

Autonozares eksperti gan brīnās, kādēļ 1999. gada izlaiduma «Volvo S70» būtu jāuzskata par nepiemērotām automašīnām. «Es varu tikai apbrīnot formulējumu, ko ierēdņi parasti izsaka, lai attaisnotu jaunu mašīnu pirkšanu jau tā labu auto vietā — remonts izmaksājot dārgāk. Tādā gadījumā vai nu pie stūres sēž traki šoferi, kas lauž mašīnas, vai arī runas par dārgajiem remontiem ir dezinformācija,» RB atzina Latvijas Lietoto automobiļu tirgotāju asociācijas viceprezidents Uģis Vītols.

Pēc viņa teiktā, sešus gadus vecs «Volvo S70» joprojām ir ļoti laba automašīna, ja vien tai nav bijis milzu nobraukums un to vadījis korekts šoferis. «1999. gada automašīna daudziem Latvijas iedzīvotājiem joprojām ir nesasniedzams sapnis. Savukārt valsts vai pašvaldības iestādēm ir jāizšķiras — tām galvenais ir reprezentēties vai dzīvot saimnieciski un braukt ar lētāku marku vai nedaudz vecākām automašīnām, kas pēc kvalitātes būtiski neatšķiras,» sprieda U. Vītols.

No viņa teiktā arī izriet, ka iespējamā «Volvo S80» iegāde līdzšinējo «Volvo S70» vietā nozīmē krietnu lēcienu no saimnieciskās pieejas uz izrādīšanās pusi. «Tās ir pilnīgi atšķirīgas klases mašīnas,» stāstīja U. Vītols, norādot, ka ar «Volvo S80» Latvijā parasti braukājot tikai «valdības veči».

Savukārt garantētā servisa nobraukums abiem «Volvo» modeļiem ir ļoti ievērojams — 500 000–600 000 kilometru. Tas liek vēl vairāk apšaubīt nepieciešamību mainīt mašīnas, ar kurām pamatā Rīgas robežās braukā domes komiteju vadītāji.

Iepirkums — saimniecisks lēmums

Pēc R. Mazjāņa stāstītā noprotams, ka domes struktūru vadītājiem ir visai mazas iespējas noteikt, kādu auto domes autobāzei jāiepērk. Jau iepriekšējā domes sasaukuma laikā ieviesta sistēma saskaņā ar kuru domes institūcijas automašīnas no domes autobāzes kā SIA «Rīgas satiksme» struktūras nomā. Līdz ar to mašīnas iepērk SIA «Rīgas satiksme» kā pašvaldībai 100% piederošs uzņēmums, nevis dome no sava budžeta līdzekļiem, RB atzina domes Finanšu departamenta preses sekretāre Sigita Škapare.

Domes autobāze līdz zināmai pakāpei, protams, pilda domes struktūrvienību pasūtījumu — iznomā tāda lieluma vai kvalitātes mašīnas, kādas tās pieprasa, stāstīja R. Mazjānis. Tomēr lēmumu par jaunu automašīnu iepirkumu SIA «Rīgas satiksme» esot pieņēmusi pati, vadoties no saimnieciskā aprēķina. Un, proti, automašīnu remonts nu jau iznākot neizdevīgāks nekā jaunu iepirkšana, turklāt gadījumā, ja kāda mašīna stāv remontā, «Rīgas satiksmei», pildot līguma saistības, ir jāmeklē tai aizstājēja. Tas sagādā liekas problēmas.

Automašīnu iznomāšanu reglamentē pērnā gada oktobrī izdotais domes priekšsēdētāja rīkojums, kas dažādas domes institūcijas un amatpersonas sarindo vairākās kategorijās. Piemēram, domes priekšsēdētājam pienākas luksusa klases auto, viņa vietniekiem, izpilddirektoram un komiteju šefiem — lielās klases auto utt.

Plānots, ka pēc 11 lielās klases auto iepirkšanas SIA «Rīgas satiksme» mašīnu pirkšanas vilni varētu turpināt, atzina R. Mazjānis. Kopumā «Rīgas satiksme» šogad plāno iegādāties 22 jaunas automašīnas, aplaimojot domes Finanšu departamentu, saimniecisko nodaļu, ārlietu nodaļu un citas struktūras. «Autoparka atjaunošana jau tā ir nokavēta,» teica R. Mazjānis, uzsverot, ka šogad jau būtu jāsāk nomainīt 2000. gada izlaiduma mašīnas.

Jauno automašīnu pirkšana notiks pilnībā par SIA «Rīgas satiksmes» līdzekļiem, ko tā ieguvusi no nomas maksām. Šobrīd Rīgas domes autobāzei pieejamais finansējums ir 560 000 latu mēnesī.

Komentāri