«Audi A8», ar ko pārvietojas Rīgas mērs Aivars Aksenoks (JL), «Audi A6», ar ko vizinās izpilddirektors Ēriks Škapars (JL), «Volvo S70», ko iecienījuši komiteju vadītāji, — visas tās ir ekskluzīvas biznesa klases automašīnas.
Taču arī zemāka ranga pašvaldības amatpersonas nepārvietojas ar ekonomiskās klases auto. Kā rāda Rīgas pilsētas izpilddirektora savāktā informācija par automašīnām, ko dome dažādu institūciju vajadzībām nomā no SIA «Rīgas satiksme», iecienītākās automašīnu markas ir «Volvo», «Renault», «Hyndai», turklāt neviena no mašīnām nav vecāka par 1998. gadu (dominē jau šajā tūkstošgadē ražotie autiņi).
«Viss kopumā izskatās pēc autoparka ar tieksmi uz ambīcijām. No saimnieciskā viedokļa šādu mašīnu atlasi var apšaubīt,» sarunā ar RB atzina Latvijas lietoto automobiļu tirgotāju asociācijas viceprezidents Uģis Vītols.
Viņš gan uzsvēra, ka pārmērīga izrādīšanās ir vērojama tikai domes mašīnu topā, ar kurām pārvietojas augstākās amatpersonas. Citādi uz Latvijas kopējā fona, kur automašīnu ekskluzivitāte jūtami disonē ar vidējiem pirktspējas rādītājiem, «šis nav trakākais gadījums», teica U. Vītols. Bet, protams, pašvaldības darbinieki varētu atrast arī ļoti labas lētākas mašīnas — gan no pirkšanas cenas, gan apkopes un degvielas patēriņa viedokļa.
Kā RB informēja pilsētas izpilddirektora Škapara preses sekretārs Uģis Vidauskis, šobrīd ir apkopota domes departamentu informācija par to bilancē esošajām, kā arī nomātajām automašīnām. Lielākā daļa automašīnu — kopumā 93, ar kurām braukā dažādas pašvaldības amatpersonas, tiek nomātas no pašvaldībai piederošās SIA «Rīgas satiksme». Dažos gadījumos auto tiek īrēti no citiem uzņēmumiem, bet pašiem domes departamentiem pieder 51 automašīna.
Vidauskis RB arī prezentēja to automašīnu sarakstu, kas tiek nomātas no «Rīgas satiksmes» un kuru lietderību komentēja Vītols. Kā RB atzina domes priekšsēdētāja Aksenoka preses sekretāre Laila Spaliņa, mērs ar šo sarakstu ir iepazinies un šobrīd top kāds viņa rīkojums domes autoparka sakarā. Tā pamatjēga ir samazināt dažādu pakāpju domes darbiniekiem paredzētās automašīnu klases, jo šobrīd daudzos gadījumos tiek īrēti pārāk dārgi braucamie.
Rīkojumu par to, cik augstām amatpersonām ar kādas klases auto pienākas braukt, savulaik izstrādāja iepriekšējais domes priekšsēdētājs Gundars Bojārs. Pēc tā arī vadās domes institūcijas, veicot attiecīgu pasūtījumu «Rīgas satiksmei».
Pēdējais skandalozais 11 automašīnu iepirkums izpilddirektora un komiteju šefu vajadzībām gan ir apturēts, atzina «Rīgas satiksmes» preses sekretāre Inga Blūmfelde. Iepirkuma komisija nav apstiprinājusi neviena pretendenta — nedz «Volvo», nedz «Audi», nedz «Mercedes» — piedāvājumus. RB jau rakstīja, ka tika plānots komiteju vadītājiem paredzētos 1998. un 1999. gada «Volvo S70» modeļus nomainīt ar «Volvo S80», bet izpilddirektoram acīmredzot būtu ticis jaunāks «Audi A6» tagadējā 1998. gadā ražotā autiņa vietā.
***
Automašīnas, kuras pašvaldības institūcijas nomā no SIA «Rīgas satiksme»
Rīgas domes priekšsēdētājs
Audi A8 (2002)
Rīgas pilsētas izpilddirektors
Audi A6 (1998)
Domes priekšsēdētājs vietnieks
Volvo S80 (2004)
Juridiskā pārvalde
BMW 320 (2002)
Informācijas tehnoloģiju centrs
Renault Kangoo (2002)
Audita un revīzijas pārvalde
Volvo S40 (2000)
Īpašuma un privatizācijas lietu komiteja
Volvo S70 (?)
Pašvaldības ieņēmumu pārvalde
Volvo S40 (1999)
Domes Ārlietu nodaļa
VW Caravelle (2003)
Komunālais departaments
Renault Kangoo (2004)
Satiksmes departaments
Volvo S60 (2004)
Rīgas Meža aģentūra
Hyndai Santa Fe (2003)
Ziemeļu rajona izpilddirekcija
Hyndai H1 (2004)
Bērnu tiesību aizsardzības centrs
Škoda Octavia (2005)
SIA «Valdemāra nami»
Renault Laguna (2004)