/nginx/o/2018/07/12/8789278t1h7e16.jpg)
Glezna mājoklim piešķir zināmu šarmu, ienes tajā estētiskas vēsmas. Taču tikpat labi ar gleznu var nomaskēt kādu nejaukumu uz sienas. Tomēr bez rāmja gleznu pie sienas nepieliksi. Kādu izvēlēties?
Iestiklo, lai saglabātu
Smalkās pasteļkrāsu gleznas, akvareļus, arī zīmējumus uz papirusa bez rāmja nemaz nav iespējams uzglabāt.
Ja no ceļojuma pa Austrumu zemēm kā suvenīrs atvests gleznojums uz papirusa, jāzina, ka šiem mākslas darbiem nepieciešams specifisks ierāmējums. «Arī Ēģiptē, lai mākslas darbus uz papirusa varētu labāk saglabāt, tos liek starp diviem stikliem. Tas pasargā gleznu no izbalēšanas saules gaismā, turklāt atvieglo kopšanu — iestiklotu mākslas darbu var droši slaucīt ar mitru drāniņu,» skaidro ierāmēšanas darbnīcas Anda-2 direktore Anda Grīvīte. «Ierāmējot zīmējumu uz papirusa, tas jāliek uz fona, kura krāsa ir saskaņota gan ar zīmējumā dominējošo krāsu, gan ar istabas interjeru, kurā mākslas darbs atradīsies. Pēc tam gleznu iestiprina bambusa rāmītī, protams, neaizmirstot stiklu.«
Arī salona SPT dizains dizainere Žanna Larina piekrīt, ka stikls pirmām kārtām pilda aizsargfunkciju. «Tas pasargā mākslas darbu no mitruma un putekļiem. Tiesa, eļļas gleznām stikla virsma nav vajadzīga, jo šādu gleznojumu padara nedzīvāku. Ja ir svarīgi izcelt mākslas darba faktūru, stikls nav nepieciešams. Izņēmums varētu būt vienīgi tad, ja eļļas glezna ir bojāta, ar defektiem.«
Iestiklošanai var izvēlēties parastu 2 mm biezu stiklu, ko pārsvarā izmanto orģināldarbiem; matētu stiklu, ko lielākoties izvēlas reprodukcijām, fotogrāfijām, izšuvumiem, arī papirusiem, jo tas neatstaro gaismu, tāpēc, aplūkojot bildi, rodas iespaids, ka stikla nav vispār. («Taču ar matētu stiklu nevajadzētu pārāk aizrauties, jo tam piemīt īpašība oriģinālzīmējumu padarīt nedzīvu. Tāpēc to nevajadzētu izvēlēties akvareļiem un grafikām,» iesaka A. Grīvīte.) Vēl iestiklošanai izmanto organisko neplīstošo stiklu, kas atgādina plēvi. Parasti to izvēlas lidmašīnu, kuģu salonu, arī bērnistabu interjeram, jo šīs telpas pieprasa, lai stikls būtu neplīstošs. Taču jāatceras — pirmkārt, organiskais stikls elektrizējas un to ir viegli saskrāpēt, tāpēc tam vajadzīga īpaša kopšana, otrkārt, organiskā stikla virsma ir salīdzinoši dārga.
Eļļas gleznas, lielformāta fotogrāfijas, plakātus, gobelēnus un daudzus izšuvumus var ierāmēt, arī neizmantojot stiklu. Taču tādā gadījumā, lai mākslas darbs nelocītos un būtu iespējams ierāmēt, tas noteikti jāuzlīmē uz kādas stingrākas pamatnes.
Kompozīcijā ar interjeru
Ierāmēšanas procesā uzmanības centrā vienmēr ir priekšmets, kas jāierāmē. Ja gleznas rāmis ir pareizi izraudzīts, mākslas darbs iederēsies jebkurā interjerā. Tomēr, nākot uz gleznu ierāmēšanas darbnīcu, A. Grīvīte iesaka paņemt līdzi tapetes gabaliņu, lai speciālistiem rastos priekšstats par interjera krāsām un varētu atrast tam piemērotāko gleznas rāmi. «Šodien pārsvarā ir divu veidu interjeri: greznais klasiskais un vieglais minimālais. Tāpēc arī rāmji gleznām ir pieejami daždažādi, sākot no šaura metāliska rāmīša un beidzot ar supergrezniem, izgrebtiem un apzeltītiem,» stāsta A. Grīvīte.
Lai panāktu vislabāko kompozīciju telpā, gleznas rāmis vispirms jāpieskaņo mākslas darbā redzamajam attēlam. Askētiskai, mūsdienīgai gleznai nevajadzētu izvēlēties greznu koka rāmi tikai tāpēc, ka tieši tāds atbilst telpas interjeram.
Plastmasas vai koka?
Koks, metāls, plastmasa un preskartons ir materiāli, no kuriem pārsvarā tiek izgatavoti gleznu rāmji. «Kādreiz cilvēki baidījās izvēlēties plastmasu, taču šodien redzam, ka koka un plastmasas gleznu rāmji atšķiras vairs tikai pēc cenas, jo vizuāli, it īpaši no attāluma, tos ir grūti atšķirt,» mākslas darbu īpašnieku attieksmes maiņu konstatē A. Grīvīte. «Tiesa, plastmasa joprojām ir mazāk izturīga nekā koka materiāls. Ja, neuzmanīgi rīkojoties ar plastmasas gleznas rāmi, tas nokrīt un salūst, to būs daudz grūtāk salabot nekā koka rāmi. Turklāt šaurā plastmasas rāmītī nevar ielikt lielformāta gleznu, jo rāmis ir elastīgs.»
Runājot par gleznu rāmjiem, nevar izdalīt kādu vienu krāsu, kas būtu aktuāla. Pirms gadiem desmit bija pieprasīti rāmji baltā krāsā ar zeltījumu, bet mazliet vēlāk tādi bija brūni ar zeltu, pēc tam — zili ar zeltu, tagad vairs pat nav vienas noteicošas krāsas.
Ierāmēta beisbola nūja
Vienam rāmim var būt pat vairāki mūži. Ja nepieciešams, no vienas gleznas to var noņemt un izmantot citam mākslas darbam. «Pat ja izvēlētā bilde ir mazāka izmēra, mākslas darbu tik un tā iespējams ierāmēt. Tādā gadījumā rāmī iestrādā paspartu kartonu, kurā tiek izgriezts lodziņš. Tad šajā lodziņā nostiprina bildi, kas ir mazāka izmēra nekā pats gleznas rāmis. Tādējādi mazā bilde tiek pielāgota par to lielākam rāmim,» paskaidro A. Grīvīte.
Ne vienmēr rāmja izmēriem jābūt piemērotiem mākslas darba lielumam. Mūsdienīgā interjerā iecienīti ir arī gleznu rāmji, kas ir daudz apjomīgāki par pašu zīmējumu. Dažkārt šāds rāmis var akcentēt un izcelt pavisam maza izmēra attēlu. Rāmi var nopirkt atsevišķi, nemaz nedomājot par gleznu, kas tiks ierāmēta. «Ja rāmis iepatīkas, to var iegādāties un tikai pēc tam izdomāt, ko tajā ierāmēs. Ne vienmēr tam jābūt gleznojumam: ierāmēt var arī kaltētus ziedus, kāzu pušķi, dzijas kamoliņus, mazam bērnam raudzībās uzdāvinātās tamborētās čībiņas,» uzskaita A. Grīvīte. «Mēs savā darbnīcā esam ierāmējuši pat beisbola nūju. Cilvēki ir vēlējušies ierāmēt no makaroniem izveidotu gleznu, taču tik trauslu darbu ierāmēt ir ļoti sarežģīti. Droši varat nopirkt arī pavisam vienkāršus koka rāmi un vēlāk to paši aplīmēt ar dažādiem rotājumiem.«
Dizainere Ž. Larina piebilst: «Līdz šim nav bijis tādu priekšmetu, kurus mums nebūtu izdevies ierāmēt. Esam ierāmējuši gan futbola bumbas, gan brieža ragus, gan pogas un monētas. Šos priekšmetus ar speciālām skaviņām nostiprina uz cietas pamatnes, un pēc katra individuālās izvēles šādam darbam pa virsu var likt arī stiklu.»
Der zināt
- Ja mājās ir kāda glezna ar skaistu rāmi, bet mākslas darbs ir apnicis, šajā rāmī var ielikt spoguli.
- Jebkuram gleznas rāmim, kas nav lielāks par A4 formātu, aizmugurējā daļā iespējams piestiprināt atbalsta kājiņu, lai gleznu varētu nolikt plauktā.
- Ja vienā telpā ir vairākas dažāda stila gleznas, to rāmjiem visiem nav jābūt pieskaņotiem interjeram. Svarīgi, lai rāmis vispirms saskanētu ar attēlu.
- Eļļas gleznām vislabāk piestāvēs masīvi, krāšņi rāmji.
- Pērkot māksla darbu, jāņem vērā, vai krāsas interjerā ir kontrastējošas vai arī telpa ir iekārtota vienā noteiktā tonī. Krāsainā un košā interjerā krāsu spēli var turpināt arī askētiskā gleznā, bet, ja mājās dominē viens noteicošais tonis, arī glezna jāizvēlas līdzīgā tonī.
- Maksu par mākslas darba ierāmēšanu nosaka tas, cik metrā maksā izmantotais materiāls — koks, plastmasa, metāls vai kāds cits. Tāpēc atkarībā no izmantotā materiāla cena par ierāmēšanu var būt, sākot no lata līdz 96 latiem.