«Bandidas» — draudzenes un partneres...

Iepriekš nezinot faktu, ka filmas «Bandidas» scenārija autors un producents ir francūzis Liks Besons, kurš atbildīgs par filmu «Metro», «Nikita», «Piektais elements» un «Taksis» rašanos, to nebūtu iespējams atminēt. Asprātīgu dialogu, komisma, dramatisma, asa sižeta darbības piesātinātās iepriekšējās Besona filmas nesaistās ar šo mēreno komiskā garā veidoto vesternu, kurā joki neraisa atbildes reakciju un spraigi sižeta risinājumi jāgaida ilgi, pavisam izpaliekot pārsteigumam. Tā vietā «Bandidas» par visu jāgādā abām galveno lomu atveidotājām — latino izskata Holivudas zvaigznēm Penelopei Krūzai un Selmai Haijekai, uz citu, mazāka mēroga, aktieru fona.

Abām aktrisēm šī ir pirmā kopējā filma, neskatoties nu jau uz diezgan pagaru filmu sarakstu Amerikas rietumkrasta kino kalnos. 1974. gadā Madridē dzimusī spāniete Krūza pirms pievēršanās aktrises karjerai gandrīz desmit gadus nodarbojusies ar klasisko baletu. Pēc vairākām lomām Spānijas televīzijas šovos un videoklipos deviņdesmito gadu sākumā aktrise debitēja kino. Viena no pirmajām filmām, kas palīdzēja virzīt uz priekšu Krūzas karjeru, bija Fernando Trueba «Belle epoque» (1992). Turpmāko gadu laikā aktīvi strādājot, viņa kļuva par vadošo aktrisi spāņu kino un 1997. gadā pirmo reizi sadarbojās ar nu jau pasaulsslaveno režisoru Pedro Almodovaru filmā «Dzīvā miesa». Šajā pašā gadā iznāca arī otra mūsdienu atpazīstamākā spāņu režisora Alehandro Amenabara filma «Atver acis» ar Penelopes piedalīšanos. Nākamajā gadā Krūza pirmo reizi saņēma nacionālo kino apbalvojumu — «Goiju» — par lomu jau reiz pieminētā F. Truebas filmā «Tava sapņu meitene». Šie visi notikumi bija tikai sagatavošanās starptautiskajai debijai, kura Krūzai pienāca pēc piedalīšanās Almodovara 1999. gada filmā «Viss par manu māti». Kopš tā laika Krūza ir kļuvusi par pieprasītu aktrisi abos okeāna krastos, spēlējot kopā ar Džoniju Depu, Metu Deimonu, Tomu Krūzu u. c.

Gandrīz desmit gadus vecākā meksikāņu-libāņu izcelsmes aktrise Selma Haijeka (dzimusi 1966. gadā Verakrūzā, Meksikā) pirms starptautiskās karjeras arī jau bija iemantojusi popularitāti savā valstī. Abu aktrišu gadu starpība bijusi par pamatu replikām, ka varones filmā izskatās nevis pēc līdzvērtīgām partnerēm, bet gan, ka Haijeka varētu tēlot meitenīgās Krūzas māti. Haijeka studēja aktiermeistarību un 1989. gadā kļuva pazīstama Meksikā ar lomu televīzijas seriālā «Terēza». Vēlēšanās spēlēt kino mudināja viņu 1991. gadā pamest gan seriālu, gan Meksiku, lai dotos pierādīt savu talantu Holivudā. Viņas fani, sarūgtināti par šādu aktrises rīcību, izplatīja baumas, ka Haijekai bijis slepens romāns ar Meksikas prezidentu un ka viņa aizbēgusi no valsts, lai izvairītos no greizsirdīgās sievas dusmām (un tas patiešām izklausās pēc meksikāņiem piederīga ziepju operas motīva!). Pirmajos gados Losandželosā aktrisei neklājās viegli, bet pēc tam, kad viņu ievēroja režisors Roberto Rodrigess un uzaicināja spēlēt filmā «Desperado» (1995) pārī ar Antonio Banderasu, viņa beidzot nonāca uzmanības centrā. Sadarbība ar Rodrigesu turpinājās vairākās filmās, to vidū ir «Četras istabas», «No krēslas līdz rītausmai», «Reiz Meksikā», «Spiegu bērni 3-D». Aktrises latīņamerikāniskā izcelsme viņu darījusi piemērotu filmām, kuru darbība notiek šajā reģionā, tā ka «Bandidas» nebūt nav pirmā viņas līdzdalība filmā ar saules kveldētu mežonīgu vidi (jau minētie vairāki Rodrigesa darbi, Berija Zonnenfelda «Mežonīgie, mežonīgie Rietumi»). Haijekai pašai ļoti būtisks bijis mākslinieces Frīdas Kallo atveidojums 2002. gada filmā «Frīda» (Haijeka bija arī filmas līdzproducente). Šī loma ir bijis aktrises augstākais novērtējums līdz šim brīdim, par to saņemot «Oskara» nomināciju kā labākajai aktrisei (viņa bija pirmā latino aktrise, kas saņēmusi nomināciju šajā kategorijā Amerikas Kinoakadēmijas pastāvēšanas laikā).

Filmā galvenie tēli ir abu aktrišu atveidotās dāmas Marija (Krūza) un Sāra (Haijeka), kuras nāk no dažādiem sabiedrības slāņiem, esot viena otras pretstatiem gan pieredzes, gan izglītības, gan uzskatu ziņā. Taču abas spēj kļūt par «partnerēm» un pēc tam arī par «draugiem», kopīgi īstenojot banku aplaupīšanas, lai palīdzētu saviem meksikāņu brāļiem un māsām. Haijeka atzinusi, ka viņai, pateicoties Besona padomam, Sāras lomas atveidošana nesagādājusi grūtības (droši vien tādēļ, ka filmas režisori — Džoakims Ronings un Espens Sandbergs — ir debitanti, viņu vārdi pie filmas sagatavošanas procesa gandrīz netiek minēti). Besons uzsvēris, ka ļoti būtiski ir izjust šīs sievietes kā varones, tajā pašā laikā neaizmirstot, ka viņas ir sievietes, nevis tikai vīriešu līdzinieces. Abu aktrišu fonā kā otrā plāna aktieri darbojas gandrīz «tikai» vīrieši, lai izceltu abu sievišķību skarbajā vidē.

Sāras un Marijas laupītāju duetam uz laiku pievienojas arī Kventins, likuma pārstāvis, kriminologs no Ņujorkas, kurš ieradies Meksikā, lai atklātu bankas laupītājus. Kventinu ataino aktieris Stīvs Cāns, spēlējot kino jau no 90. gadu sākuma, bet konstanti saglabājot otrā plāna pozīciju. Viena no pēdējām filmām ar viņa līdzdalību, kurā aktieris jau spēlējis kopā ar Penelopi Krūzu, bija piedzīvojumu filma «Sahāra» (2005), viņa balss dzirdama arī multfilmās «Mazais Stjuarts» un «Mazais cālis».

Savukārt «Bandidas» ļauno tēlu, amerikāņu baņķieri, kurš grib sagrābt vietējo meksikāņu zemi, lai pa to izbūvētu dzelzceļu, spēlē kantri mūziķis un aktieris Dvaits Jokams (redzēts Deivida Finčera Panic Room, viens no jaunākajiem darbiem — Tomija Lī Džonsa Melkiades Esradas trīs bēres). Viņa loma «Bandidas» gan ir neliela, kaut gan dramaturģiski viņa tēls ir būtisks, esot galvenajam filmas konflikta cēlonim. Jokama atainotais Tailers Džeksons ar smalkām ūsiņām un hūti neizceļas ar īpašu tēla raksturu, drīzāk vien piespēlē ļauno ierastās īpašības, novācot no sava ceļa visus traucēkļus un izmantojot sievietes.

Ja var ticēt preses apgalvojumiem, Krūzai un Haijekai filmēšanās «Bandidas» varēja būt liktenīga. Žurnālisti vēsta, ka, dodoties uz filmēšanos, nelielā lidmašīna ar abām aktrisēm gandrīz cietusi avārijā, jo izrādījies, ka tai nav bijis pietiekami daudz degvielas un tā sākusi zaudēt augstumu. Pilotam izdevies veiksmīgi nosēsties, pasažieriem izkļūstot sveikā. Krūza esot pārdzīvojusi nāves bailes un domājusi, ka, ja šīs tiešām ir beigas, viņa vismaz ies bojā līdzās labam draugam.

Jāteic, ka filmas publicitātes gaitā iezagušies pikantie elementi abu galveno aktrišu starpā un kas jūtami arī filmā, ir viens no galvenajiem tematiem, par ko tiek runāts «Bandidas» sakarā. Lasītājus parasti visvairāk interesē zvaigžņu pārošanās — kurš ar kuru sadraudzējies, salaulājies vai izšķīries. Liktenīgie pagriezieni «pārošanās» jomā ne reti notiek tieši pēc kopējas filmēšanās. «Bandidas» ir pirmā filma, kurā Krūza un Haijeka spēlējušas kopā. Abas «Bandidas» zvaigznes filmēšanās laiku Meksikas ziemeļu štatā Durango atzina esam par lielisku (frāze, ko lieto lielākā tiesa aktieru, atbalstot filmu reklāmas kampaņas). Pagājušā gada pirmajā pusē, kad bija beidzies filmēšanas process, kādā fotosesijā Krūza aizskārusi Haijekas pēcpusi. Šis žests kļuvis par pamatu baumām par intīmajām attiecībām abu aktrišu starpā. Besons vienā no preses konferencēm to nenoliedza, drīzāk pat pastiprināja šādu iespējamību, sakot, ka par visiem simts procentiem ir pārliecināts par aktrišu tuvību — ka abas viena otru mīl, reizēm pat pārāk stipri (ko viņš ar to būtu domājis?), ka abas runā spāniski, un tāpēc neviens no apkārtesošajiem nevar izsekot viņu dialogiem. Lai arī tas varētu būt kārtējais ziepju burbulis, šajā notikumā rodamas paralēles ar pašu filmu, kurā abu saspēlē tā vien prasās pēc fiziskās tuvības, ne tikai «partnerības» un «draudzības», ko abas sola viena otrai. Vienā no Krūzas fanu lapām tiek rakstīts par viņas draugu aktieri Metjū Makonegiju, kurš šādā statusā nonācis pēc abu kopīgās filmēšanās filmā «Sahāra», iekavās piemetinot — vienu no daudzajiem draugiem, ar kuriem attiecības sākušās tieši filmēšanās laikā. Protams, mums ļauts izdarīt secinājumus un minējumus pašiem, bet drīz vien abām aktrisēm būs jaunas lomas un atkal citi partneri tajās. Krūzai viena no filmām atkal pie Almodovara — «Atgriešanās», ar vairākām citām sieviešu kārtas aktrisēm galvenajās lomās, savukārt Haijekai — «Ask the Dust»  kopā ar Vilu Farelu un «Lonely Hearts» ar Džonu Travoltu.

Uz augšu