/nginx/o/2018/07/14/9011017t1h909a.jpg)
Pagājušonedēļ [s:14923], kuras apmeklēt NATO samita dienās. Nu pienākusi kārta arī tuvākiem galamērķiem tepat Eiropā.
Aizvien iecienītāk
Kā liecina tūrisma profesionāļu sniegtā informācija, novembrī braucieni pa Eiropu kļūst jau par izteikti individuāliem pasākumiem. Proti, uz tālām, siltām zemēm organizētu grupu braucieni ir aktuāli visu gadu, bet tuvākas valstis cilvēki organizētas ekskursijas veidā daudz labprātāk apskata tieši vasaras sezonā.
Taču tas nenozīmē, ka rudenī Eiropai tiek atmests ar roku. Gluži otrādi. Tiklīdz tika paziņoti Rīgas NATO samita dienu datumi, sākās diezgan drudžaina aviobiļešu rezervēšana uz iecienītākajiem Eiropas galamērķiem. Kas tie ir? Lielpilsētas, protams, uz kurām aizbraukt ne jau uz nedēļu, bet gan pāris, trim, četrām dienām, iepirkties, izklaidēties, pabaudīt mākslu, vienkārši pastaigāties...
Par visiecienītākajām Eiropas pilsētām mūsu ceļotāji vismaz novembrī atzinuši Berlīni, Barselonu, Londonu, Parīzi un Vīni. Šādai izvēlei ir savs pamatojums, bet par to nedaudz vēlāk. Savs izskaidrojums ir arī intereses kāpumam par ceļošanu arī novembrī. Pateicoties aizvien izdevīgākiem aviokompāniju piedāvājumiem, cilvēki ļoti iecienījuši šādu individuālo atpūtu Eiropas lielpilsētās, un rezultātā tūrisma operatoriem mainījies darba sezonālais raksturs – tagad netrūkst ko darīt arī vēlā rudens mēnešos, kad grupu braucieni, kā jau noskaidrojām, kļūst diezgan neaktuāli.
Zemākās cenas
Tātad, kāpēc tieši minētās piecas lielpilsētas? Berlīne iekarojusi savu popularitāti ar Eiropai salīdzinoši zemajām cenām, tāpēc liela daļa uz turieni brauc vienkārši iepirkties. Turklāt lēto lidojumu aviokompānijas easyJet piedāvājums arīdzan ir gana vilinošs, tāpat kā airBaltic piedāvātās zemās cenas šim maršrutam. Turklāt, apvienojot abu kompāniju lidojumu grafiku, sanāk, ka uz Vācijas galvaspilsētu iespējams aizlidot katru dienu.
Protams, bez veikaliem Berlīnē netrūkst arī populāru tūrisma objektu, vai tas būtu Televīzijas tornis, vai Brandenburgas vārti, vai Potsdamas laukums.
Cenu ziņā Latvijas tūristiem pievilcīga šķiet arī Barselona, uz kuru rudens mēnešos gan iespējams aizlidot tikai divreiz nedēļā. Ar airBaltic reisiem.
Taču braucēju netrūkst, un arī visdažādākās naktsmājas šai pilsētā var atrast visvieglāk. Barselonā iespējams pārnakšņot pat par absolūti smieklīgu naudu, vienīgi līdz centram būs jābrauc vairākas stundas... Taču spāņu relaksētajā gaisotnē arī nav kur steigties, un galvenos objektus redzēsiet šā vai tā. Tas varētu būt Ramblas bulvāris, Katalonijas laukums, katedrāle un Miramaras dārzi. Protams, vienmēr vērts aizdoties arī līdz Pablo Pikaso muzejam.
Karaliskās izklaides
Cenu ziņā nebūt ne piemīlīga, taču latviešiem vienalga vilinoša ir karaliskā Londona. Ceļojums sanāk padārgs, pat neskatoties uz to, ka uz Apvienotās Karalistes galvaspilsētu iespējams aizlidot ar otras Latvijā strādājošās lēto lidojumu aviokompānijas Ryanair reisiem (pat divreiz dienā, ne tikai katru dienu!) un līdz martam izdevīgas cenas piedāvājusi arī British Airways (pēc tam šī kompānija, kā zināms, pārstās sniegt pakalpojumus Latvijā).
Londona neapšaubāmi ir visdārgākā no piecām minētajām pilsētām, un tur vairāk maksās viss – gan ieejas biļetes tūrisma objektos, gan dažādas preces, gan transporta pakalpojumi, gan maltīte. Tiesa, kā jau īstā Eiropas galvaspilsētā, arī Londonā var atrast daudzas austrumnieku aprūpētas ēdamiestādes, kurās ieturēties par krietni zemākām cenām. Līdz desmit eiro...
Ja jau Londonā nonākts, tad tomēr derētu uzmest aci Taueram, kas tiek dēvēts gan par cietoksni, gan par karalisko dārgumu glabātavu, gan par cietumu, gan par observatoriju... Taisnība ir visiem, jo vēsturiski šī ēka tiešām iemiesojusi sevī ne to vien. Vēl jau, protams, ir pati Bekingemas pils, Trafalgara laukums un, hmm, Soho kvartāls.
Izsmalcinātākai gaumei domāta Parīze, kas nodēvējama par otru dārgāko konkrētā piecnieka pilsētu aiz Londonas. Uz Francijas galvaspilsētu airBaltic lido trīsreiz nedēļā, un galamērķī sagaida ne tikai īpatnā franču noskaņu atmosfēra, kas vislabāk noķerama vecās Parīzes kafejnīcās, bet arī Eifeļa tornis, Luvra, Triumfa arka, Versaļas pils un citi objekti, par kuriem dzirdējuši gandrīz visi, bet klātienē redzējuši vēl nebūt ne visi.
Visbeidzot, Vīne. Gracioza pilsēta, kuru diezgan daudzi apmeklē tieši slavenās operas dēļ. Līdzīgi kā uz Londonu daļa ļaužu brauc baudīt mūziklus, Vīnē pulcējas augstās mūzikas mākslas gardēži. Ne tikai par karalisko, bet arī par ķeizarisko dēvētā Austrijas galvaspilsēta tik tiešām neasociējas, piemēram, ar iepirkšanos, kā Berlīne. Taču tajā netrūkst arī izklaižu. Tiesa, arī ļoti kulturālu. Tādu kā Albertīnas (lielākā grafiskās mākslas kolekcija pasaulē), Mākslas muzeja vai Belvederas pils apmeklējums.
Eiropas lielpilsētu apciemošana kopsummā, protams, nav lēts prieks latviešu cilvēkiem, taču tomēr ir to vērts, lai sajustu gaisotni, ko tomēr neatrast it kā arī par lielpilsētu dēvētajā Rīgā. Un it īpaši NATO samita laikā.
Alternatīvas pastāv
Iepriekš teiktais attiecas uz tiem ceļotgribētājiem, kuri paspējuši reaģēt jau laikus un rezervējuši biļetes lidojumiem uzreiz pēc NATO samita dienu datumu pasludināšanas. Ko darīt pārējiem, ja vien nav vēlēšanās un finansiālās iespējas maksāt par aviobiļetēm attiecīgu normālu cenu? Vienmēr pastāv nebūt ne peļamā alternatīva kāpt automašīnā un paceļot tepat pa Latviju, kuras pievilcīgākos apskates objektus Neatkarīgā piektdienas tūrisma lappusēs ieteica jau visa gada garumā Latvijas ceļojumu maratona ietvaros. Pastāv arī iespēja ar to pašu automašīnu vai satiksmes autobusu doties ciemos pie kaimiņiem igauņiem vai lietuviešiem. Uz Tallinu, Viļņu, Kauņu vai vēl kādu citu pilsētu. Atšķirībā no lidostas, kur samita laikā darbosies dažādi ierobežojumi, ar sauszemes transportu nav tik sarežģīti. Tiesa, katra automašīna un persona tiks pārbaudīta krietni rūpīgāk nekā ierasts, taču tas nozīmē vienīgi ilgāku uz robežas pavadīto laika sprīdi, nevis kādus papildu ierobežojumus.
Gana interesants arī tik vēlā rudenī ir mežonīgo Igaunijas salu apskates maršruts, īpašu uzsvaru liekot tieši uz Sāremā salu. Tiesa, prāmja sezona Ventspilī beigusies, taču uz salām var nokļūt no Igaunijas puses.
Tāpat prāmju satiksme nebeidzas arī maršrutos uz Stokholmu vai Helsinkiem. Pirmajā gadījumā iespējams kuģot pat tepat no Rīgas, tāpēc lidot negribētājiem (vai vienkārši nokavējušajiem) šī nav slikta alternatīva, lai apskatītu vēl vienu pamatīgu Eiropas lielpilsētu.
Visbeidzot, ko darīt tomēr būs arī pašā Rīgā, jo valsts galvenie prāti ne velti norūpējušies, ka, ierodoties prominentajiem viesiem, pilsētā vairs neviens nebūs palicis...