AWACS – NATO «acis» arī virs Latvijas (206)

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Latvijas armija/Ēriks Kukutis

Marta sākumā Aizsardzības ministrijas un Jaunsardzes un informācijas centra pārstāvji viesojās Geilenkirhenē Vācijā, kur atrodas Gaisa spēku bāze, no kuras veic lidojumus NATO agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas jeb AWACS (Airborne Warning & Control System) lidmašīnas, informē Aizsardzības ministrijas portāls «sargs.lv».

Geilenkirhene ir galvenā bāzes vieta Eiropā AWACS lidojumiem, jo no 19 lidmašīnām, kas Eiropā veic lidojumus, 16 bā­zējas tieši Geilenkirhenē, vēl trīs atrodas Vadingtonā Lielbritānijā.

AWACS ir vienīgie NATO īpašumā esošie gaisakuģi. NATO neizmanto kopējo finansējumu, lai pirktu militāro spēju platformas, proti, kuģus un tankus, jo tā ir katras dalībvalsts individuāla izvēle un atbildība.

Pagājušā gadsimta 60. gadu sākumā ASV tika pieņemts lēmums par pretinieka pārvietošanās agrīnās brīdināšanas kontroles realizāciju.

Saskaņā ar minēto koncepciju pirmā AWACS tipa lidmašīna tika uzbūvēta uz kravas lidmašīnas «Boeing 707-320» bāzes, un pirmais lidojums notika 1972. gada 5. februārī. 1978. gadā NATO valstu aizsardzības ministri vienojās par «Boeing E-3A Sentry» sistēmas iepirkumu AWACS vajadzībām.

1982. gada 24. februārī bija vēsturiskais brīdis, kad pirmā AWACS lidmašīna piezemējās Geilenkirhenes bāzē, un tieši kopš šīs dienas NATO valstu gaisa telpas aizsardzības spēju nodrošina pasaulē tehniski visjaudīgākā agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēma.

Turpmākajā procesā lidmašīnas vairākkārt tika modernizētas. Pēdējā posmā uzlabotās lidmašīnas jau atrodas Geilenkirhenes bāzē. Lidmašīnas tika modernizētas ASV, Sietlā, darbi ilga vairāk nekā trīs gadus, bet Vācijā pirmā lidmašīna tika nogādāta 2016. gada novembrī. Vizuālās atšķirības no ārpuses nav īpaši pamanāmas, bet galvenie uzlabojumi skāruši kabīni. Šobrīd Geilenkirhenē atrodas divas šādas lidmašīnas, kas pagaidām tiek izmantotas pilotu un apkalpes apmācībai. Modernizācijas procesu plānots pabeigt līdz 2018. gadam.

NATO Agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmu pavēlniecības komandiera vietnieks komodors — brigādes ģenerālis Pedijs Tīkls uzsver, ka AWACS veic savu misiju Eiropā, uzraugot gaisa telpu, lai arī Latvijas iedzīvotāji justos droši.

Kopš Krimas aneksijas 2014. gadā tiek novērota arī Latvijas gaisa telpa. Reaģējot uz situāciju Ukrainā, NATO Ziemeļatlantijas padome 2014. gada 10. martā ieviesa atbalsta pasākumu plānu, tādējādi demonstrējot alianses vienotību un apņēmību aizsargāt sabiedrotos. Trīs dienas vēlāk, 13. martā, NATO atbalsta pasākumu programmas ietvaros notika pirmais NATO agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas lidojums no NATO bāzes Geilenkirhenē Vācijā. Kopš 2014. gada sākuma veikti 1200 lidojumi.

Latvijā AWACS lidmašīna viesojusies divas reizes — 2004. gadā, vēl pirms mūsu iestāšanās NATO. Savukārt 2016. gada 11. oktobrī, pirmo reizi kopš iestāšanās NATO, starptautiskajā lidostā Rīga piezemējās AWACS lidmašīna, tādējādi demonstrējot pasaulei NATO klātbūtni un lojalitāti Latvijai, Lietuvai, Igaunijai, Polijai un Rumānijai.

Komentāri (206)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu