Kad autovadītāja apliecība jau kabatā, ir pienācis laiks atrast pirmo mašīnu. Kāds visu vasaras brīvlaiku strādā, lai to nopelnītu, kādam vecāki uzdāvina vai "atdod mantojumā" ģimenes auto, vēl kādam savu mašīnu brālēns aizdod pavizināties brīvdienās. Tomēr, visiem scenārijiem ir vienojošs elements: izmaksas.
Iegādāties auto ir viens, bet to uzturēt jau pavisam kas cits, un te runa nav par ikdienas degvielas izdevumiem un, piemēram, logu šķidrumu.
Ar ko jārēķinās, ja gribas pašam savu auto?
Pirmkārt, viss atkarīgs no izvēlētā auto. Kā liecina CSDD pieejamā informācija, Latvijā vieglo automašīnu, kas reģistrētas līdz 2018. gada janvārim, vidējais vecums ir 14,02 gadi. Ja pieņemam, ka ne visi var savu pirmo auto atļauties iegādāties jaunu un ar ražotāja garantiju, tad pirmais ar ko jārēķinās, ir ikgadējās izmaksas.
Ekspluatācijas jeb ceļa nodoklis
Līdz šim Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi vieglajiem transporta līdzekļiem, kuri reģistrēti pirms 2004. gada 31. janvāra, noteica vien automobiļa masa. Tām vieglajām automašīnām, kuras pirmo reizi reģistrētas no 2005. gada 1. janvāra līdz 2008. gada 31. decembrim, nodokļa aprēķins tika veikts, summējot nodokļa likmes atbilstoši vieglā automobiļa pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālajai jaudai. Tāda pati aprēķinu sistēma attiecas arī uz tiem automobiļiem, kuri ir jaunāki par 2009. gadu un kuriem nav zināms CO2 izmešu daudzums, piemēram, transportlīdzekļiem, kuros iebūvēta gāzes iekārta.
Vienīgais izņēmums ir vieglie transportlīdzekļi, kas pirmo reizi Latvijā reģistrēti pēc 2017. gada 1. janvāra, un kuru pirmās reģistrācijas datums ir pēc 2008. gada 31. decembra - tiem nodokļa likme tiek piemērota atkarībā no automobiļa radītā oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma uz vienu kilometru.
No 2019. gada 1. janvāra šāda kārtība attieksies uz visiem tiem vieglajiem transportlīdzekļiem, kuru pirmās reģistrācijas datums ir pēc 2008. gada 31. decembra. Papildus būs jāmaksā arī 300 eiro, ja motora tilpums ir lielāks par 3500 cm3.
OCTA ir sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, kas ir obligāti nepieciešama visiem motorizētajiem transportlīdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē. OCTA polise sedz transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīga lietotāja civiltiesisko atbildību par ceļu satiksmes negadījumā nodarītajiem zaudējumiem trešajai personai.
Kas nosaka OCTA cenu:
- apdrošināšanas termiņš - iegādāties polisi uz gadu būs izdevīgāk nekā uz 3 mēnešiem;
- transportlīdzekļa pilna masa - smagākai automašīnai apdrošināšanas cena būs augstāka;
- transportlīdzekļa vecums - jaunas automašīnas apdrošināšana maksās dārgāk nekā vecas;
- transportlīdzekļa reģistrācijas vieta - Rīgā un Rīgas rajonā OCTA cena būs lielāka;
- transportlīdzekļa īpašnieka juridiskais statuss;
- transportlīdzekļa izmantošanas veids;
- transportlīdzekļa vadītāja braukšanas vēsture (BONUS-MALUS (BM) klase);
- transportlīdzekļa vadītāja vecums - apdrošinātāji piemēro augstāku apdrošināšanas maksu autovadītājiem ar nelielu braukšanas stāžu.
Reizēm jauniem autovadītājiem rodas ideja savu mašīnu reģistrēt uz cita cilvēka vārda, kuram braukšanas stāžs ir lielāks, līdz ar to, OCTA izmaksā mazāk.