Raidījums: "Rīgas Satiksme" zemās grīdas tramvaju iepirkuma naudu meklēs Čehijā

1.tramvajs jaunajā maršrutā "Imanta - Jugla" pieturā Radio ielā.

FOTO: Edijs Pālens/LETA

Korupcijas skandālos ierautā pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" (RS) kreditori nevēlas finansēt jaunus projektus, tāpēc, piemēram, jauno zemās grīdas tramvaju iepirkumu tagad varētu finansēt Čehijas kredītiestāde "Česka sporitelna", vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".

RS pagaidu valde, kuru kopš marta vada Ernests Saulītis, pēdējos mēnešos regulāri tiekas ar uzņēmuma kreditoriem – bankām un Valsts kasi. Šie kreditori vairs nevēlas finansēt zemās grīdas tramvaju iepirkumu, kurā pirms trim gadiem uzvarēja Čehijas koncerns "Škoda Transportation".

Šis 62 miljonus eiro vērtais līgums ir viens no RS transportlīdzekļu iepirkumiem, kurus pēta Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) izmeklētāji.

RS valde maija beigās uzdevusi valdes loceklim Jurim Švanderam tikties ar Čehijas kredītiestāžu pārstāvjiem, lai pārrunātu jautājumus, kas saistīti ar alternatīviem finansējuma avotiem. Nedēļas sākumā viņš atgriezies no Pilzenes, kur ar banku "Česka sporitelna" apspriedis iespējamo sadarbību, vēsta raidījums.

Saulītis raidījumam atklājis, ka šīs sarunas notika tagadējo aizdevēju nostājas dēļ.

"Mēs esam saņēmuši tādu rakstiski mutisku viedokli, ka [esošie kreditori] nevēlētos turpināt tramvaju iegādes finansēšanu. Tas pagaidām nav oficiāli, bet tāds [viedoklis ir]," raidījumam teicis Saulītis.

Starp RS kreditoriem ir "SEB banka", Ziemeļu investīciju banka un Eiropas investīciju banka.

Piemēram, ar "SEB banku" 100 miljonu eiro vērtu aizdevuma līgumu RS noslēdza 2016. gada rudenī. Līdz KNAB izmeklēšanas sākumam izmaksāta bija ceturtā daļa, galvenokārt – zemās grīdas tramvaju infrastruktūras uzbūvei, noskaidrojis "de facto".

Saulītis raidījumam apgalvojis, ka tagadējās domstarpības nav ar "SEB banku", tomēr banka jau iepriekš uzņēmumam bija paziņojusi, ka jaunu naudu pagaidām nedos.

"SEB bankas" Komunikācijas pārvaldes vadītāja Agnese Strazda raidījumam norādīja, ka pēc KNAB veiktajām pārbaudēm RS un to rezultātā paustajām bažām bankas pārstāvji RS informējuši, ka jauns finansējums netiks piešķirts līdz laikam, "kad uzņēmuma kapitāldaļu turētājs lems par profesionālas valdes un padomes apstiprināšanu un attiecīgi padome un valde nodrošinās caurspīdīgu uzņēmuma pārvaldību, kā arī risinās neatkarīgā audita minētās saimnieciskās darbības nepilnības".

Saulītis gan norādījis, ka Čehijas banka jau sākotnēji bija iecerēta kā jauno tramvaju iegādes finansētāja, taču pēc tam noslēgts sindicētais kredīts ar kreditoru grupu, jo tā piedāvājusi zemākus procentus. Tagad RS atgriezīšoties pie vienošanās ar "Česka sporitelna", kuras piedāvātie procenti būšot nedaudz augstāki.

Tāpat RS delegācija Čehijā turpinājusi mēnešiem ieilgušo diskusiju ar "Škoda Transportation" un "Škoda Electric" par pasūtīto tramvaju un trolejbusu piegādes kavēšanos.

Saulītis raidījumam neatklāja, kāds ir sarunu rezultāts, vien norādījis, ka gadījumā, ja RS šos tramvajus pirks, finansējums šim mērķim būs.

Nākamā tikšanās ar kreditoriem ir paredzēta jau nākamās nedēļas sākumā, un bija plānots, ka tajā aizdevēji tiktu iepazīstināti ar jauno RS padomi, taču šo procesu ir aizkavējuši politiskie satricinājumi Rīgas domē, norāda "de facto".

Auditorkompānija EY jau norādījusi, ka pēdējo piecu gadu periodā bijušās uzņēmuma valdes vadībā RS nodarīti desmitiem miljonu eiro zaudējumi, kas radušies, pieņemot nesaimnieciskus lēmumus, noslēdzot neizdevīgus sadarbības līgumus un citos veidos.

Uz augšu