Tāpat absurdi ir bezkontakta dzelteno biļešu cenu salīdzināt ar nepārbaudītu Google meklētājā atrastu informāciju par biļetēm. Pēc tāda paša principa, piemēram, e-bay iespējams atrast informāciju arī par jau lietotu biļešu cenu. Protams, varam eksperimentēt, iegādāties šādas biļetes un gaidīt pasažieru reakciju pēc tam, kad nopirktās e-biļetes nedarbosies.
No biznesa viedokļa absurds ir arī jautājums par to, kāpēc SIA “Rīgas karte” sadarbojas tikai ar diviem apakšuzņēmumiem. Protams, mēs varam paplašināt sadarbību un slēgt līgumus arī ar 10 un vairāk uzņēmumiem, bet jāsaprot, ka līdz ar to viņu darba apjoms būs ievērojami mazāks un atbilstoši arī pakalpojuma cena būs augstāka. Līdzīgi, piemēram, arī izdevniecības savus izdevumus parasti drukā vienā vai divās tipogrāfijās, nevis katru reizi citā. Arī raidījumu producenti parasti sadarbojas ar dažiem raidījuma vadītājiem vai montāžistiem, nevis katru sižetu dod veidot citam pretendentam.
Ņemot vērā to, ka auditam ir noteikts konfidenciālas informācijas statuss, ar to bija iespējams iepazīties visai ierobežotam cilvēku lokam. Ļoti iespējams, ka komercinformācijas un audita datu noplūdināšanas galvenais iemesls bija viena uzņēmuma darbinieka vēlme gūt nozīmīgu finansiālu labumu no uzņēmuma un ārvalstu akcionāra, ļaujot noprast, ka citādi sekos komercinformācijas nonākšana konkurentu rokās. Tāpēc SIA “Rīgas karte” jau ir vērsusies pie uzņēmuma akcionāriem, lai varētu sākt gatavot iesniegumus tiesībsargājošajām iestādēm un nodrošināt likumisko interešu aizsardzību. Izmeklēšanai ir jākonstatē, vai audita datu noplūdei ir bijusi saistība ar šo notikumu.
Jāuzsver, ka sadarbība starp “Rīgas karti” un “Rīgas satiksmi” notiek, pamatojoties uz akcionāru 2007. gadā noslēgto sadarbības līgumu. Visi pakalpojumi un maksājumi tiek veikti atbilstoši tā nosacījumiem un paredzētajām maksājumu summām. Nekāda pretlikumīga rīcība, nekādi pārkāpumi vai neatbilstība šiem sadarbības nosacījumiem nav konstatēta. Atsevišķu selektīvu datu salīdzināšana vai neprofesionāla interpretācija nedrīkst kalpot par pamatu apvainojumiem nesaimnieciskā rīcībā.
SIA “Delotte Latvia” audits tika pabeigts 2019. gada jūlijā, un no SIA “Rīgas karte” akcionāriem pēc tā netika saņemta neviena negatīva piezīme. Pēc “Conduent” ierosinājuma jūlijā auditu veica arī auditorkompānija KPMG un padziļinātas izpētes auditors no ASV. Arī pēc tam netika saņemtas nekādas negatīvas piezīmes par uzņēmuma darbu.
SIA “Delotte Latvia” audita sagatavošanas gaitā SIA “Rīgas karte” darbinieki regulāri tikās ar audita veicēju pārstāvjiem, tostarp par atsevišķiem jautājumiem bija arī diskusijas un atšķirīgi viedokļi. Jāņem vērā, ka audita veikšanai tika piešķirts ļoti ierobežots finansējums, un tā rezultātā nevarēja tikt piesaistīti starptautiski nozari padziļināti pārzinoši speciālisti, bet gan to veica salīdzinoši jauni auditori, kuri, iespējams, arī laika trūkuma dēļ, ne vienmēr līdz galam iedziļinājās elektroniskās norēķinu sistēmu apkalpošanas detaļās. Uzskatu, ka šāda apjomīga audita kompetentai veikšanai ir nepieciešams piesaistīt profesionālus auditorus ar starptautisku pieredzi, kas ir specializējušies konkrētās nozares jautājumos, atbilstoši pārzina tās specifiku un ir kvalificēti to izvērtēt detalizēti.
Jāatgādina, ka Rīgā ieviestā sabiedriskā transporta elektronisko norēķinu sistēma joprojām ir viena no modernākajām šobrīd Eiropā lietotajām norēķinu sistēmām un mūsu izmantotās tehnoloģijas veiksmīgi darbojas vairākos simtos pilsētu visā pasaulē. Tostarp “Rīgas kartes” privātais akcionārs “Conduent Transportation” ir pasaules līderis e-biļešu risinājumu jomā ar 50 gadu starptautisku pieredzi digitālo norēķinu risinājumu ieviešanā visdažādākā mēroga pasaules pilsētās, piemēram, Parīzē, Barselonā, Hjūstonā, Ņujorkā, Monreālā, Cīrihē, Venēcijā, Honkongā, Jeruzalemē, Adelaidā, Varšavā, Milānā, Mehiko, Abū Dabī u.c.