Savukārt 2017. gadā "Latvijas valsts mežu" ieņēmumi bija 1,8 miljoni eiro, bet pirms tam vēl mazāk.
"Nesamērīgi zemie ieņēmumi par valsts īpašumā esošās kūdras pārdošanu ir skaidrojami ne tikai ar greizo normatīvo regulējumu, kas pieļāva, ka komersantu maksājumi par derīgo izrakteņu ieguvi nav saistāmi ar ieguves apjomiem, bet arī ar neizskaidrojami gauso - septiņus gadus ieilgušo - normatīvā regulējuma grozīšanu pēc tam, kad Valsts kontrole jau 2007 .gadā bija norādījusi uz šo problēmu," atzīmēja Valsts kontrolē.
Tāpat Valsts kontrolē norādīja, ka pēc grozījumiem normatīvos "Latvijas valsts meži" nesteidzās ar to izpildi un grozījumos paredzēto kūdras ieguves maksas indeksāciju sāka tikai trīs gadus pēc noteiktā termiņa.
Ja normatīvi būtu tikuši ievēroti, laika posmā no 2015. līdz 2019. gadam "Latvijas valsts mežu" ieņēmumi varētu būt bijuši par 1,6 miljoniem eiro lielāki. 2018. gadā saņemtā maksa, piemēram, veido nepilnu trešdaļu no faktiskās tirgus vērtības. Arī laika posmā no 2020. līdz 2030. gadam plānotie ieņēmumi par kūdras ieguvi varētu būt par 3,1 miljonu eiro lielāki, ja maksas indeksācija būtu sākta savlaicīgi.
"Ir viennozīmīgi secināms arī, ka septiņus gadus ilgušais normatīvo aktu grozīšanas process, tajos beidzot paredzot kūdras ieguves maksas sasaisti ar ieguves apjomiem un indeksāciju, arī rada būtisku negatīvu finanšu ietekmi," minēja Valsts kontrolē.
Valsts kontrole aplēsusi, ka atbildīgo institūciju rīcības, labas pārvaldības neesamības un krietna, rūpīga saimnieka attieksmes trūkuma rezultātā valsts īpašumā esošā kūdra tiks pārdota atbilstoši tirgus vērtībai vien 2030. gadā.
Tāpat revīzijā konstatēta nevienlīdzīga attieksme pret komersantiem - kūdras ieguvējiem, dažiem jau šobrīd maksājot tirgus vērtībai atbilstošu maksu, savukārt dažiem - pat mazāk nekā 20% no tirgus vērtības.
Revīzijā atklāti arī citi fakti, kas prasa tālāku izpēti par "Latvijas valsts mežu" darbības efektivitāti, piemēram, kompānijas norādītā tās aktīvu rentabilitāte ir 16,9%, kas vairāk nekā divas reizes pārsniedz mežsaimniecības/mežizstrādes nozares vidējo rādītāju (7,1%).
Aprēķins veikts formāli, neņemot vērā uzņēmuma saimnieciskās darbības specifiku - tajā netiek ņemts vērā, ka ieņēmumi pamatā tiek gūti no valsts īpašumā esošiem resursiem, kas nav uzņēmuma bilancē.
Ja aprēķinā tiktu ņemta vērā visu izmantoto aktīvu bilances vērtība, tad "Latvijas valsts mežu" aktīvu rentabilitāte būtu 6,6%, kas liecina, ka no katra saimnieciskajā darbībā izmantotā eiro ir gūta zemāka peļņa, nekā to norāda "Latvijas valsts meži".
Pēc Valsts kontroles ziņojumā paustā, lai atbilstoši labas pārvaldības principiem nodrošinātu efektīvu un ilgtspējīgu valstij piederošo derīgo izrakteņu apsaimniekošanu, ZM sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un "Latvijas valsts mežiem" ir jāstrādā ministrijas valdījumā esošo zemes dzīļu ilgtspējīgas apsaimniekošanas plānu, kurā būtu iekļauts skaidri noteikts valsts redzējums derīgo izrakteņu ilgtspējīgā apsaimniekošanā, mērķi, ekonomiskie aprēķini, kā arī plānoti iespējamie ieņēmumi.
Tāpat Valsts kontrole iesaka ZM kā valsts meža zemju, tostarp tajās ietilpstošo zemes dzīļu resursu, pārvaldītājai regulāri izvērtēt zemes dzīļu resursu aktīvu atdevi un ekonomisko izdevīgumu, kā arī informēt sabiedrību par ministrijas un "Latvijas valsts mežu" darbību un rezultātiem valstij piederošo zemes dzīļu resursu apsaimniekošanā.
Tajā pašā laikā ZM norādījusi, ka Valsts kontroles ieteikumi ir saprotami, bet tie tiešā veidā neuzlabos ministrijas darbu, jo ieteikumi izriet no Valsts kontroles konstatējumiem un problēmām, kas attiecināmas ne tikai uz ZM, bet arī uz citām valsts un pašvaldību iestādēm un ir risināmas valstī kopumā.
Taču ministrija arī atzīmē, lai veicinātu ieteikumu ieviešanu, ZM ir iesaistījusies arī klimata politikas jautājumu risināšanā, kas saistīti ar kūdras ieguves jomu.
"Lai izstrādātu kvalitatīvu ZM valdījumā esošo nozīmīgāko derīgo izrakteņu ieguves vietu apsaimniekošanas plānu, ir jābūt izstrādātam attiecīgam valsts līmeņa politikas plānošanas dokumentam. Šādi dokumenti pagaidām ir tikai projekta stadijā, turklāt to izstrāde nav ZM kompetences jomā. Lai risinātu pazemes aktīvu grāmatvedības uzskaites jautājumus, ZM jau šobrīd konsultējas par labāko risinājumu pazemes aktīvu atspoguļošanai un uzskaitei grāmatvedībā," norādīts ministrijā.
ZM valdījumā ir nodota vairāk nekā ceturtā daļa Latvijas teritorijas, kurā atrodas arī 58% no Latvijā pieejamās kūdras platības. Šīs platības tiek iznomātas komersantiem kūdras ieguvei, kas pamatā tiek eksportēta. ZM šī īpašuma apsaimniekošanu ir tālāk nodevusi "Latvijas valsts mežiem".