"Paldies dievam, ka nekļuva vēl sliktāk." "Brīnumlīdzekļu" reklāmas maldina seniorus (4)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Pexels

Vairāki Latvijas iedzīvotāji ir vīlušies par avīzē "Veselības Noslēpumi" reklamētajiem uztura bagātinātājiem. Tie it kā "izglābs jūsu ausis" "atjaunos jūsu redzi un locītavas" un "impotence vairs nebūšot problēma" teikts reklāmas saukļos. Kāda seniore no Rīgas esot uzķērusies uz šo reklāmu, ziņo raidījums "Bez Tabu".  

Avīzi savās pastkastītēs saņēmuši daudzi iedzīvotāji. Arī rīdziniece no Ķengaraga. Seniores mazmeita Evita stāsta, ka vecmamma tikusi nolikta fakta priekšā, ka šie uztura bagātinātāji uzlabošot dzirdi. Evita 40 dienas gājusi pie vecmammas pilināt šos pilienus ausīs. Evitas omīte stāstījusi, ka produkti ļoti "izlielīti" pirms iegādāšanās. Tie palīdzot visos gadījumos, Evitai stāstījusi vecmamma. 

"Protams, ka vecam cilvēkam to vien vajag – nedaudz paklausīties, un viņam liekas, ka palīdzēs. Āķis ir tajā, ka jānopērk nevis viens, bet četri iepakojumi uzreiz, esot jāveic vesels kurss, lai būtu efekts."

Kad pagājis kāds laiks, abas sapratušas, ka nav nekāda efekta. Viņas stāsta, ka viņām laboratorijas mājās neesot un analīzes uztaisīt nevarot. 

"Paldies Dievam, vismaz nekļuva vēl sliktāk, ka nav regresa, jo īsti nezinām, ko pilinām."

Evitas vecmamma kopā iztērējusi 60 eiro. Viņa runājusi arī ar citām sievietēm, kuras arī esot stāstījušas par "brīnumlīdzekļiem". Arī tās sievietes neesot sajutušas efektu no zālēm. 

Tomēr pastkastēs ievietotajās reklāmas lapelēs it kā citēti vairāki seniori no Ukrainas, Baltkrievijas, Rumānijas un citām valstīm, kuri apgalvo, ka līdzekļi viņu veselību esot krietni uzlabojuši, esot pat simtprocentīgi atguvuši redzi un dzirdi.

Par šo senioru identitāti un to, vai patiesi viņi vispār lietojuši līdzekļus, pārliecināties nav iespējams. Produkciju tirgo klātienē īslaicīgās tirgošanās vietās vairākās Latvijas pilsētās.

Avīzē reklamē tādus līdzekļus kā "Otolex", "Okovirin", "Effektum", kas nav reģistrēti Latvijā ne uztura bagātinātāju, ne zāļu reģistros. Līdz ar to šie produkti nav pārbaudīti, tomēr arī tie tiek reklamēti kā brīnumlīdzekļi.

Starp reklamētajiem produktiem ir atrodami arī tādi, kas ir reģistrēti Latvijā, bet tiem avīzē piedēvētas ārstnieciskas īpašības. Šādu uztura bagatinātāju reklamēšana Latvijā ir aizliegta ar likumu. 

Arī Veselības inspekcija konstatēja, ka par uztura bagātinātājiem ir izteikti apgalvojumi, kas atbilstoši noteikumiem ir aizliegti.

"Inspekcijas ieskatā laikrakstā minētā informācija ir maldinoša un var būtiski negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību attiecībā uz preces iegādi, kādu citādi patērētājs nebūtu pieņēmis, paļaujoties uz laikrakstā sniegto informāciju par šo produktu ārstnieciskajām īpašībām," norāda Veselības inspekcija.

Inspekcija aicina patērētājus pārliecināties, ko īsti pērk un nopietni izturēties pret veselību.

Pret reklmāmām kritiski izsakās arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC):

"Avīzē ir acīmredzami pārkāpumi, jo par uztura bagātinātājiem stāsta, ka tie ārstē, tiem ir ārstnieciskās īpašības. Tas nedrīkst būt reklāmā, reklamējot uztura bagātinātājus. Protams, reklāma ir maldinoša. Reklāmai nevajadzētu būt," raidījumam stāsta PTAC pārstāve Santa Zarāne. 

PTAC pārstāve norāda, ka reklamējot preci, būtu jānorāda reklāmdevējs, tomēr konkrētajā avīzē šāda informācija neesot atrodama. Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD), kas reģistrā apkopo uztura bagātinātājus, brīdina, ka uz uztura bagātinātāju nekontrolētai lietošanai var būt sliktas sekas.

Zarāne norāda, ka trūkstošā informācija par tirgotāju liedz vērsties pret to, lai aizrādītu vai sodītu par maldinošu reklāmu. Tāpēc PTAC aicina ziņot par šīs reklāmas avīzes izplatību, lai apzinātu reklamēšanās vērienu, tāpat PTAC būtu noderīga informācija par tirgotāju.

PVD reģistrācijas daļas vadītāja Diāna Birkenfelde informē, ka pacients, kurš lieto uztura bagātinātājus zāļu vietā vietā vai lieto tos, sirgstot ar hroniskām slimībām, tas varot beigties bēdīgi.

Raidījuma "Bez Tabu" žurnālists uzdevies par potenciālo "brīnumlīdzekļu" pircēju sazinājās ar tirgotāju pārstāvi. Arī telefonsarunā pārstāve stāsta, ka produktiem, tai skaitā uztura bagātinātājiem, ir ārstējošas īpašības. Viņa aicina uz nākamo paredzēto īslaicīgo tirgošanās vietu, kur pirms iegādāšanās tirgotājs piedāvāšot lekciju par produkciju.

Par to, kāds uzņēmums Latvijā izplata konkrēto produkciju pārstāve gan vairās runāt. Viņa piebilst, ka produkti esot ražoti Ukrainā. Tomēr raidījums "Bez Tabu" noskaidroja, ka produkciju Latvijā izplata SIA "EuroFitoFarm".

Video: Raidījuma "Bez Tabu" sižets

Komentāri (4)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu