Kad diēta izbojā dzīvi. Ārsts atklāj, līdz kam var novest nepareiza tievēšana

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Unsplash

"Laiks tievēt," sakām mēs, metoties kārtējā diētā, aizmirstot, ka liekā svara iemesls ir ne tikai neveselīgs uzturs, bet arī nepietiekamas fiziskās aktivitātes ikdienā un pasīva brīvā laika pavadīšana. Pirms mešanās nepārbaudītā un potenciāli bīstamā diētā, vispirms ieteicams kritiski izvērtēt visus savas ikdienas paradumus, iesaka Latvijas Diētas ārstu asociācijas priekšsēdētājs Andis Brēmanis.

"Teorētiski aptaukošanās apkarošanas risinājums ir ļoti vienkāršs - vajag ēst mazāk un veselīgāk, vairāk kustēties, nodarboties ar dažādām fiziskajām aktivitātēm. Tiesa, realitātē daudzi cilvēki to nespēj realizēt laika un informācijas trūkuma dēļ, dažkārt arī veselības problēmu vai vienkārši slinkuma dēļ," stāsta dietologs, norādot, ka sākt pārmaiņas iespējams un pat ieteicams pamazām un pārdomāti.

Svarīgi apzināties, ka veselīgs dzīvesveids, līdz ar kuru iegūt labu pašsajūtu un celt savas dzīves kvalitāti, sastāv no virknes apzināti un mazāk apzināti veidotu paradumu. Kā uzsver diētas ārsts, aptaukošanās nav tikai nepareiza uztura rezultāts. Bieži vien tas ir komplekss jautājums par cilvēka ēšanas paradumiem, ķermeņa kopšanu, fiziskām aktivitātēm, adekvātu atpūtu un emocionālo labsajūtu. 

Tāpēc ir svarīgi savus paradumus izvērtēt kritiski un sākt ar atzīšanos pašam sev, ka trūkumi pastāv.

Aptaukošanās pati par sevi ir hroniska slimība, kas pasliktina dzīves kvalitāti. Turklāt paaugstināta ķermeņa masa var būt veicinošs faktors virknei citu slimību, kas saistās gan ar izmaiņām tauku un ogļhidrātu vielmaiņā, gan pārslogojot locītavas un mugurkaulu.

"Savā praksē esmu pieredzējis dažādas svara samazināšanas metodes, dažas ļoti šausminošas, pat veselību gandējošas.

Neveiksmīgi svara samazināšanas mēģinājumi var novest cilvēku līdz depresijai, nervu sistēmas traucējumiem - nervozitātes, nemiera, dusmām, bezmiega, pārliekas emocionālās jūtības un citiem dzīves kvalitāti graujošiem simptomiem. 

Tādēļ lieko kilogramu samazināšanai ir ļoti svarīgi izvēlēties pareizo metodi, pirmkārt, lai nerastos iepriekš minētās saslimšanas, otrkārt, lai iegūtu stabilu vēlamo rezultātu. Tāpēc ikvienuu aicinu sākt ar kritisku paradumu izvērtēšanu. Arī viena, šķietami nebūtiska, bet nevēlama un neveselīga paraduma maiņa var būt labs pamats ceļā uz mērķi," stāsta Brēmanis.

Uz augšu