Saūda Arābija noliedz saistību ar Bezosa telefona uzlaušanu un intīmu fotogrāfiju nopludināšanu

FOTO: EPA/Scanpix

Saūda Arābijas vēstniecība Vašingtonā otrdien, 21. janvārī, noraidīja apgalvojumus, ka Saūda Arābija būtu uzlauzusi uzņēmuma "Amazon" un laikraksta "Washington Post" īpašnieka Džefa Bezosa telefonu.

Medijos iepriekš izskanējušas versijas, ka Bezosa telefons uzlauzts pēc tam, kad tajā lietotnē "WhatsApp" saņemta ziņa no Saūda Arābijas faktiskā valdnieka kroņprinča Mohammeda bin Salmana.

Pēc telefona uzlaušanas 2018. gadā tika nopludinātas Bezosa intīmas fotogrāfijas.

Bezosa laikrakstā "Washington Post" strādāja arī ASV dzīvojušais saūdarābu žurnālists Džamals Hašogi, kas tika noslepkavots Saūda Arābijas konsulātā Stambulā.

"Nesenās mediju ziņas, ka Karaliste stāvētu aiz Džefa Bezosa telefona uzlaušanas, ir absurdas," tviterī apgalvoja Saūda Arābijas vēstniecība. "Mēs aicinām izmeklēt šos apgalvojumus, lai visi fakti būtu publiski."

Kā otrdienas vakarā vēstīja "Washington Post", trešdien gaidāms ANO izmeklēšanas ziņojums, kurā būs konstatēts - Bezosa telefons tika uzlauzts pēc tam, kad viņš saņēmis "WhatsApp" ziņu no profila, kas, pēc visa spriežot, piederējis Saūda Arābijas kroņprincim.

Drīz pēc tam, kad ticis nosūtīts ziņojums, no telefona izvilkts milzīgs datu daudzums, konstatējuši izmeklētāji.

Digitālo liecību izmeklēšanā konstatēts, ka šifrētajā ziņojumā, kas nosūtīts no kroņprinča telefona, bijis ļaunatūras fails, kas iefiltrēts Bezosa telefonā, iepriekš vēstīja britu laikraksts "Guardian".

Bezosam un bin Salmanam vispirms bijusi šķietami draudzīga komunikācija, bet tad ticis nosūtīts minētais fails, atsaucoties uz avotiem, vēstīja laikraksts.

Bezoss centienos noskaidrot, kā viņa intīmās īsziņas un fotogrāfijas nonāca ASV laikraksta "National Enquirer" rīcībā, nolīga uzņēmumu "Gavin de Becker & Associates".

"National Enquirer" ziņoja par Bezosa ārlaulības sakariem, kas savukārt noveda pie Bezosa laulības šķiršanas.

Martā "Gavin de Becker & Associates" atzina, ka "Amazon" īpašnieka telefonu uzlauzuši Saūda Arābijas varas pārstāvji, lai piekļūtu viņa privātajiem datiem.

Decembrī Saūda Arābijas tiesa Hašogi slepkavības lietā attaisnoja bin Salmana vecākos padomdevējus. Visā pasaulē šis spriedums tika nosodīts kā ņirgāšanās par tiesiskumu, tomēr Vašingtona to atbalstīja.

Gan ASV Centrālā izlūkošanas pārvalde, gan ANO īpašā sūtne Agnese Kalamāra paudušas pārliecību, ka bin Salmans ir tieši saistīts ar Hašogi slepkavību.

"Washington Post" līdzstrādnieks Hašogi, kurš kritizēja Saūda Arābijas režīmu, 2018.gada 2. oktobrī tika nogalināts Saūda Arābijas konsulātā Stambulā, kur viņš bija ieradies, lai saņemtu laulībām ar Turcijas pilsoni Hatidži Džengizu nepieciešamos dokumentus.

Saūda Arābija sākotnēji noliedza, ka tai būtu jebkas zināms par to, kas noticis ar Hašogi, bet vēlāk apgalvoja, ka 59 gadus vecais žurnālists konsulātā Stambulā zaudējis dzīvību dūru cīņā, līdz visbeidzot atzina, ka žurnālists nogalināts ar iepriekšēju nodomu pastrādātā slepkavībā.

Uz augšu