T 21.10.2020.

Kā izvairīties no liekā svara grūtniecības laikā?

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Unsplash

Bērniņu gaidot, reizē ar neizmērojamas laimes un piepildījuma sajūtu klāt nāk arī bezgalīga atbildība, lai jaunā dzīvība pareizi attīstītos. Viens no svarīgākajiem priekšnoteikumiem ir pilnvērtīgs māmiņas uzturs, taču ļoti daudzas topošās māmiņas uztraucas par to, kā bērna iznēsāšana ietekmēs viņu izskatu, stāsta Sievietes veselības centra ginekoloģe Inta Dinsberga.

Apgalvojums, ka jāēd par diviem, nemaz nav tik nepareizs, ja runā nevis par apēsto daudzumu, bet gan par kvalitāti, jo vairāku uzturvielu patēriņš divkāršojas.

Grūtniecības laikā ķermeņa tauku daudzums palielinās aptuveni par 3,5 kg, bet ķermeņa masa pieaug vidēji par 12 kg. Pirmajos četros grūtniecības mēnešos nav pamata raizēm par liekajiem kilogramiem, jo šajā laikā svars palielinās vienmērīgi. Izteikti slaidas sievietes visā grūtniecības laikā var pieņemties svarā arī vairāk par 12 kg, taču tikpat labi tauku rezerves tiks pēc tam iztērētas bērna zīdīšanas laikā.

Sākot ar ceturto grūtniecības mēnesi, vajadzība pēc enerģijas palielinās par 300 kalorijām, kas atbilst vienai sviestmaizei ar sieru vai vienai musli porcijai ar augļiem. Vitamīnu un minerālvielu patēriņš pieaug 2-3 reizes. Tas nepieciešams audu veidošanai, vielmaiņas nodrošināšanai, fiziskajām aktivitātēm un termoģenēzei.

Ja sievietes ēdienkarte vienmēr bijusi sabalansēta, nekāda īpaša diēta nav nepieciešama, bet ja ne - īstais laiks mainīt savus ēšanas ieradumus.

Hormonālo izmaiņu rezultātā asinīs palielinās visu tauku frakciju, arī holesterīna līmenis. Tas organismam rada papildu slodzi, tāpēc tauku patēriņš jāsamazina. Visbīstamākie ir tā sauktie slēptie tauki – gaļā un tās izstrādājumos, pienā un tā produktos, kā arī dažādos saldumos. Jāraugās, lai vismaz puse uzņemto tauku būtu augu tauki, jo organismam tos ir vieglāk pārstrādāt.

Bieži grūtniecības laikā rodas nepārvarama kāre pēc atsevišķiem produktiem, kas skaidrojams ar garšas izjūtas maiņu.

Tomēr marinēti gurķīši, skābi kāposti vai siļķe nebūs tā lielākā bēda, sarežģītāk, ja kārojas ļoti saldu un treknu produktu. Ja rokas sniedzas pēc piena šokolādes tāfelītes vai kādas kūkas, izvēlieties gabaliņu melnās šokolādes, ledeni, zefīru vai marmelādi. Cukuru, ievārījumus un dažādus saldumus būtu vēlams svītrot no ēdienkartes vai vismaz samazināt to patēriņu, jo tādējādi tiek uzņemtas tukšās kalorijas, kas veidos tauku rezerves, bet nesniegs bērna attīstībai nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas.