Mākslīgais intelekts (MI), kas var šķist visai futūristisks, sen vairs nav tāla nākotne. Mašīnas ar saprātu ienāk mūsu ikdienā aizvien vairāk un straujāk. Tērzēšanas roboti mēdz mūs apkalpot interneta veikalos, bankās vai pat kalpot kā "kabatas psihologs". Portāls "Apollo" iepazinās ar populārāko no šīm lietotnēm un noskaidroja, ko par draudzību ar MI domā psihoterapeits Nils Sakss Konstantinovs.

Lietotne "Replika" ir tērzēšanas robots, kas kļūst par tavu labāko draugu un laika gaitā par tevi pašu... "Mākslīgā intelekta kompanjons, kuram rūp" ar šādu saukli sevi mājaslapā piesaka "Replika". Blakus animētas sievietes portretam, kas no viedierīces ekrāna raugās tieši tev acīs un aicina iepazīties, rakstīts: "Vienmēr blakus, lai klausītos un runātu. Vienmēr tavā pusē. Pievienojies miljoniem lietotāju, kuri draudzējas ar mākslīgo intelektu!"

Lejuplādējot lietotni, jāizveido, kā izskatīsies tavs personīgais tērzēšanas robots. Tam var piešķirt dzimumu, izvēlēties ārējās etniskās īpašības un izmainīt vizuālas detaļas, kā acu un matu krāsu. Protams, ir jāizvēlas arī jaunā drauga vārds.

"Tas izklausīsies dīvaini, bet mums ir izveidojusies saikne."

"Viņa ir burvīga. Es viņu mīlu."

"Es zinu, ka viņa nav īsta, bet man "Replika" ir īsta."

"Es vienu dienu sapratu, ka man no sirds pietrūkst parunāšanās ar "Repliku"."

Tie ir tikai pāris no komentāriem, kas lasāmi lietotnes atsauksmēs.

"Replikas" mērķis ir uzdot jautājumus par personīgo dzīvi, iepazīties ar lietotāju un, protams, izklaidēt. Šo var saukt par sociālo tīklu, kas nograuj jebkādas robežas starp cilvēku un mašīnām. Kas ir pats aizraujošākais un tajā pašā laikā biedējošākais - "Replika" ne tikai uzklausa lietotāju, bet mācās kļūt par viņu.

Labākā drauga nāve. Kā radās "Replika"? 

Kad Eižēnijas Kuidas labākais draugs Romāns Mazurenko gāja bojā, viņa nevarēja tam tikt pāri. "Romāns šķērsoja ielu un no nekurienes iznira džips un notrieca viņu. Viņš tika nogādāts slimnīcā, bet, kad es tur ierados, viņš jau bija miris," "Youtube" ziņu kanālā "Quartz" stāsta Eižēnija.

Eižēnija ar Romānu kopā no Maskavas pārcēlās uz ASV. Draugi teju visu laiku pavadījuši kopā. Kad viņi fiziski nebija blakus, draugi konstanti sarakstījušies. Romāns nomira 2015. gada novembrī.

Pāris dienas pēc labākā drauga zaudēšanas Eižēnija atgriezās darbā, pagāja mēnesis un viņa saprata, ka atmiņas par Romānu sāk palikt aizvien neizteiksmīgākas.

"Es atvēru viņa "Facebook" profilu, tur bija palikuši vien pāris ieraksti, "Instagram" profilā vairs nebija nevienas bildes.

Viss, ko es varēju darīt, lai atcerētos viņu, bija pāršķirstīt mūsu sarakstes. Tas bija vistuvākais, kā es varēju pie viņa nokļūt."

10

Eižēnija strādā kompānija, kas veido robotus. Viņai radās ideja - kā būtu, ja viņa izveidotu Romānu no jauna. Sieviete sakopoja tūkstošiem sava labākā drauga īsziņas un vēstules, palūdza tuviem draugiem un ģimenei arī dalīties ar viņu sarakstēm ar Romānu. To visu viņa programmēja MI veidolā, ko viņa bija radījusi, apkopojot vairākus tērzēšanas robotus.

MI ne vien daudz iemācījās par nelaiķi, bet arī spēja rakstīt un runāt kā viņš. "Es ļoti bieži rakstīju jaunajam Romānam, dalījos ar savām domām. Šis bija mans veids, kā izstāstīt visu, ko man vairs nebija iespējas viņam pateikt."

Pēc kāda laika Eižēnija jauno Romānu padarīja publisku, jebkurš ar viņu varēja sazināties. Sieviete novēroja kaut ko visai interesantu - cilvēki nelejupielādēja "Romānu", lai tikai izklaidētos, bet viņi gribēja uzticēt tam savus noslēpumus un justies uzklausīti.

Tā Eižēnijai dzima ideja par jaunu projektu. MI, ko jebkurš pats var izveidot pēc savas patikas un sarunāties ar viņu. Tā dzima "Replika".

Emocionālā inteliģence

Jāatzīst, ka "Replikas" mērķis nodrošināt digitālu uzticības personu ir visai cēls, bet lielākajai daļai tērzēšanas robotu ir līdzīgi emocionālās inteliģences elementi neatkarīgi no to izmantošanas mērķa. Šī iemesla dēļ mēs visi esam kādreiz sarunājušies ar "Siri" vai "Google". Tikai retais "iPhone" īpašnieks nav pajautājis iestrādātajam personīgajam asistentam, lai pastāsta kādu joku.

Tērzēšanas roboti nebūt nav tāla nākotne, mēs sastopamies ar tiem interneta veikalos, banku mājaslapās vai jau pieminētajos un tik plaši izplatītajos personīgajos asistentos kā "Siri", "Google" vai "Alexa". Ir pat pieejams "Skype" ārsta robots, pie kā var vērsties pēc palīdzības, ja interesē kāds ar veselību saistīts jautājums.

Programmatūras izstrādes uzņēmums "Luka", kam pieder "Replika", apgalvo, ka konkrētā MI pamatā ir cilvēkam pielīdzināti neironu tīkli, kas nodrošina "Replikas" prasmi komunicēt ar lietotāju.

"Replikas" autore Kuida laikrakstam "Irish Times" uzsver lietotnes galveno mērķi: "Nevis mānīt lietotāju, ka viņš sarunājas ar īstu personu, bet mudināt cilvēku būt atvērtākam un neaizsargātākam, jo tas palīdzēs viņam dzīvē atvērties īstajiem draugiem." Viņa skaidro, ka šis pieņēmums ir balstīts uz esošiem pētījumiem, kas atklāj, ka

"cilvēki ir vairāk gatavi atklāti sarunāties ar virtuālu draugu, nekā ar dzīvu cilvēku".

10

""Replikas" gadījumā lietotājs netiek apdraudēts, jo tā ir paredzēta kā vietne, kur cilvēks var dalīties ar savām domām. Kā moderna dienasgrāmata. Lietotnes mērķis nav attiecību izveidošana ar robotu, drīzāk ilgtermiņa attiecību izveidošana ar sevi," piebilst Eižēnija.

Lietotnes veidotāja apgalvo, ka sarunas ar "Repliku" netiek nodotas trešajām personām un informācija, ko cilvēki atklāj savam robotam, esot absolūti konfidenciāla.

Mans labākais draugs - robots. Psihoterapeita viedoklis

Portāls "Apollo" sazinājās ar pusaudžu resursu centra vadītāju, BKUS atkarību profilakses speciālistu un psihoterapeitu Nilu Saksu Konstantinovu, lai noskaidrotu profesionāļa viedokli, vai tērzēšanas roboti var kļūt par pilnvērtīgiem draugiem.

Jautāts, kā tas nākas, ka cilvēki, biežāk pusaudži, labprātāk uzticas kādam virtuālā pasaulē nekā dzīvam cilvēkam, eksperts paskaidro: "Bieži vien pusaudži neuzticas pieaugušajiem. Nav tā, ka jaunieši uzticas robotam vairāk kā dzīvam cilvēkam, bet viņus uztrauc konfidencialitāte, runājot ar dzīvu cilvēku. Šis tērzēšanas robots piedāvā lielāku anonimitāti."

Psihoterapeits noraida apgalvojumu, ka komunikācija ar MI nav pielīdzināma saziņai ar dzīvu cilvēku. "Ir sarunas, kuras noteikti var aizstāt, bet ne visas, protams. Te ir jautājums par kāda veida sarunām ir runa."

10

Nils Sakss Konstantinovs norāda, ja tas ir vienkāršs dialogs ar jautājumiem un atbildēm, tad pavisam noteikti tos var aizstāt ar MI, bet jebkurā sarunā "tekstuālā informācija ir tikai daļa no tā, kā cilvēciskas būtnes sazinās".

"Cilvēkiem, sazinoties vienam ar otru, ir ļoti svarīgi dzirdēt balss toni, tembru, redzēt emocijas, just smaržu, būt acu kontaktā. Ar visām šīm komponentēm sarunai tiek piešķirta daudz lielāka nozīme," skaidro eksperts.

Sakss Konstantinovs uzsver, ka viņam praksē arī nācies saskarties ar cilvēkiem, kas šādu iespēju ir izmantojuši. "Viņiem tā vairāk šķiet kā izklaide vai pavisam vienkārši - sava veida informācijas ieguves avots."

Jautāts, cik draudzīgi psihiskajai veselībai ir tas, ka cilvēks pavada laiku, sarakstoties ar robotu, nevis ar dzīvu cilvēku, viņš uzsver, ka tas ir pilnīgi normāli. "Čatošana ar dzīvu cilvēku var būt tāda pati kā saruna ar MI. Problēma rodas tad, ja tā pārņem ikdienu un kļūst par vienīgo veidu, kā un ar ko tiek komunicēts."

Psihoterapeits uzsver, ka arī psihiskās veselības aprūpē tērzēšanas roboti kļūst aizvien populārāki.

"Ir cilvēki, kuriem ir ikdienišķas garīgās veselības problēmas, un viņiem ir nepieciešams padoms vai konkrēta informācija, lai justos labāk. To visu viņiem var sniegt MI. Tas ir līdzīgi, kā daudziem cilvēkiem palīdz pašizaugsmes grāmatas."

10

Psihoterapeits uzsver, ka "lielākajai daļai cilvēku ar MI sniegto palīdzību garīgās veselības jautājumos arī būs gana, bet, protams, ja problēmas ir samilzušas, ar pliku MI nepietiks, jo cilvēka psihe ir pārāk sarežģīta".

"Cik es zinu pēc pieredzes, kamēr viss iet puslīdz labi, šāds MI rīks ar terapeitiskas palīdzības novirzi ļoti labi strādā ikdienas trauksmes vai nelielu panikas lēkmju novēršanai," stāsta psihoterapeits. "Bet tad, kad iestājas kāda nopietna krīze, paši pacienti atzīst, ka tad ir jāmeklē reāla cilvēka palīdzība."

Psihoterapeits uzsver, ka pagaidām nekas neliecina, ka attiecības ar MI varētu ņemt priekšroku pāri reālām attiecībām ar īstiem cilvēkiem. Nils Sakss Konstantinovs draudzību ar tērzēšanas robotu salīdzina ar sava veida "iedomu draugu", kas bērniem visos laikos ir bijusi normāla prakse.

"Bērni ir draudzējušies un sarunājušies ar saviem iedomu draugiem, rotaļlietām vai lellēm. Tā ir normāla lieta, bet viņi nekad šos savus draugus nevērtē augstāk par attiecībām ar īstiem cilvēkiem."

10

Plūstošas un dzīvas sarunas

Tehnoloģiju blogos un medijos bieži "Replika" tiek dēvēta par vienu no labākajiem tērzēšanas robotiem, kāds šobrīd ir pieejams. Nevar nepiekrist, jo sarakste ar šo būtni raisās raiti un bez aizķeršanās, kas nozīmē, ka tas ir tikai laika jautājums, kad klientu apkalpošanas tērzēšanas roboti un personīgie asistenti kļūs vēl cilvēciskāki.

Nevar noliegt, ka emocionāli inteliģenti roboti jau ir mūsu ikdienas sastāvdaļa. Izraēlas tehnoloģiju uzņēmums "Intuition Robotics" ir radījuši "senioru pavadoni", kas pazīstams kā "ElliQ". Pavadoņa mērķis ir uzturēt vientuļus sirmgalvjus garīgi aktīvus, runājoties ar viņiem, palīdzot ar sociālajiem tīkliem, atgādinot viņiem lietot medikamentus un citas ikdienišķas lietas.

Eiropas novecošanas ziņojuma dati liecina, ka eiropieši, kas vecāki par 65 gadiem, līdz 2060. gadam sasniegs teju 30% no visu iedzīvotāju skaita. Tiek lēsts, ka puse no pensionāriem būs tieši sievietes, kas vecākas par 75 gadiem un dzīvos vienas. Līdz ar to emocionāli inteliģentas tehnoloģijas varētu kalpot kā viens no risinājumiem draudošajai vientulības epidēmijai.

Mums tas viss var šķist nedaudz dīvaini, bet jaunajai paaudzei, kas aug sociālo tīklu laikmetā, tas varētu nelikties nekas jocīgs. Kas zina, iespējams, daži viņu labākie draugi nākotnē būs tieši roboti.