S 31.10.2020.

Kā jauno Veselības ministrijas izstrādāto maltīšu šķīvi katram latvietim vērtē eksperti?

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Unsplash

Veselības ministrija prezentējusi jaunu uztura šķīvi katram latvietim, mudinot uz tā atrodamo produktu kombinācijas iekļaut visās ēdienreizēs. Vislielākais akcents likts uz dārzeņiem, augļiem un ogām, savukārt līdzvērtīga vieta uz šķīvja jāatrod graudaugiem, kartupeļiem un olbaltumvielu saturošiem produktiem. Vismazākā - eļļām un taukiem, vēsta raidījums "Bez Tabu".

Jauno uztura šķīvi izstrādājusi Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācija, Latvijas Diētas ārstu asociācija un Latvijas Uzturzinātnes speciālistu biedrība. Jāatgādina, ka līdz šim ieteicamais uztura plāns prezentēts piramīdas veidā, bet tagad tas prezentēts šķīvja veidā.

Sniegtos padomus uzlūko uztura speciāliste Ksenija Adrijanova, kura uzskata, ka prezentēts šķietami ideāls pusdienu šķīvis, kuru sarežģītāk būtu kombinēt, gatavojot brokastis vai vakariņas.

"Piemēram, brokastīs daudzi ir paraduši ēst putras, kas ir pilnvērtīgs brokastu ēdiens, bet šajā šķīvja formātā tas neierakstās. Arī vakariņās ir cilvēki, kuri izvēlas neēst graudaugus, bet visu šķīvi aizpildīt ar dārzeņiem un olbaltumvielām. Es gribētu uzsvērt, ka šis vairāk ir materiāls iedvesmai, nevis konkrētas norādes rīcībai. Kopumā ieteiktie produkti ir pilnvērtīgi, nav aizmirsts arī par ūdeni un augu eļļu, kas ir laba veselībai," stāsta eksperte.

Veselības ministrijas Veselības veicināšanas un atkarību profilakses nodaļas vecākā eksperte Ieva Garanča atklāj, ka iepriekšējos uztura ieteikumos kopējais augļu, ogu un dārzeņu apjoms bijis par 100 gramiem mazāks, jaunais šķīvis paredz arī lielāku šķidruma daudzumu.

Garanča stāsta, ka "jauni uztura ieteikumi izveidoti, pamatojoties uz Ziemeļvalstu uztura rekomendācijām un Pasaules Veselības organizācijas rekomendācijām. Galvenais princips, kas ņemts no šīm rekomendācijām, ir palielināt augu izcelsmes produktu lietošanu, tostarp svaigu augļu un dārzeņu lietošanu".

Uztura ieteikumi dažādās pasaules vietās atšķiras. Grieķijā ieteikts daudz lietot olīveļļu un atšķirībā no citām piramīdām norādīta arī vīna glāze pie maltītes, Taizemē akcentu liek uz rīsiem, taču Bangladešā norādītie porciju lielumi ir stipri lielāki par tiem, kurus iesaka Latvijā.

Video: Noskaties sižetu

Seko mums arī Instagram un uzzini visu pirmais!  

Redaktors iesaka