Tiesa, paziņojums tajā kontaktpersonām atnāk pat vairākas dienas pēc tam, kad saslimušais saņēmis pozitīvu analīžu rezultātu, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".
Neraugoties uz to, Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) uzsver – lietotnei aizvien ir nozīme. Piemēram, cilvēks, kurš saņēmis paziņojumu par saskari ar Covid-19 inficēto, daudz rūpīgāk pieskatīs veselību.
Šobrīd lietotne "Apturi Covid" lejuplādēta gandrīz 250 tūkstošus reižu. Viens no lietotājiem ir LTV žurnālists Aleksejs Dunda. Par to, ka viņam bijis kontakts ar inficētu personu, viņam vispirms pateica pats saslimušais, līdz ko saņēma pozitīva testa rezultātus 24.oktobrī. Gaidot to, viņš jau bija izolējies un no mājas neizgāja.
Divas dienas vēlāk viņam par kontaktpersonas statusu jau oficiāli paziņoja ģimenes ārsts (26. oktobrī). Vēl pēc dienas – arī Slimību profilakses un kontroles centrs (27. oktobrī).
"Sanāk, ka sestdien un svētdien es varētu aizbraukt uz SPA salonu, saunu, uz lielveikalu, pie radiem. Divas dienas, nezinot, ka esmu kontaktpersona. Un pat zinot arī varēju aizbraukt gan tur, gan tur, gan tur, jo man taču nebija nekādas oficiālas ziņas, ka esmu kontaktpersona. Divas dienas es varēju būt jebkur," iespējamību modelē Dunda.
Lietotnē "Apturi Covid" paziņojums par kontaktu atnāca 27. oktobrī – trīs dienas pēc pozitīvā testa. Un dienu pēc tam, kad saslimušais bija ievadījis no SPKC saņemto kodu. Ar līdzīgu pieredzi dalījušies arī cilvēki sociālajos tīklos.
Piemēram, ka, ievadot kodu, dažas kontaktpersonas paziņojumu saņēmušas pēc sešām stundām, citas – vien nākamajā dienā. Lietotnes izstrādātāji skaidro, ka pārbaudes par saskari netiek veiktas, piemēram, katru minūti vai stundu, jo tad būtu nesamērīgs iekārtas resursu patēriņš, tostarp - enerģijas.
"Bija jāmeklē tas balanss, tā sinerģija, lai būtu pietiekoši operatīvi, bet, lai nebūtu arī pārāk bieži, jo tad mēs saskartos ar pretēju efektu - cilvēki teiktu, ka šī lietotne noslogo telefonu tā, ka viņš izlādējas pēc trīs stundām un mēs panākam pilnīgi pretēju efektu, ka cilvēki viņu neinstalē," saka viens no lietotnes izstrādātājiem, SIA "MAK IT" valdes priekšsēdētājs Arvis Zeile.
Kopā ar SPKC atrasts kompromiss - pārbaudes par saskari tiek veiktas pāris reizes diennaktī, un ar to ir pilnīgi pietiekami. Tas arī izskaidro laika nobīdes. Lietotne parāda, kad bijusi pārbaude par iespējamo saskari, cik saslimušo ievadīto kodu pārbaudīts un cik bijis atbilstību. Tikai tad, ja kontakts bijis ilgāks par 15 minūtēm un tuvāks par diviem metriem, atnāks paziņojums, ka bijusi saskare ar Covid-19 saslimušo.
"Es pamanīju tikai tāpēc, ka es gaidīju to apstiprinājumu, ka nu jau drīzumā, drīzumā, drīzumā jābūt. Jo es jau zināju, ka cilvēks ievadījis kodu. Laiks gāja, bet paziņojuma nebija," stāsta Dunda.
Lietotnes veidotāji uzsver – tā ir pati nekaitīgākā un drošākā lietotne. Un to izstrādājot, darīts viss, lai neradītu cilvēkos arī nevajadzīgu trauksmi un lai nebūtu lieki paziņojumi, kas provocētu zvanīt uz jau tā noslogoto SPKC. Par kontaktu gan mirkļa ziņojumam būtu jāatnāk.