Skip to footer
Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

Četras pazīmes, kas liecina, ka tavam auto nepieciešamas jaunas riepas

Raksta foto

Ņemot vērā, ka riepas vienmēr ir saskarē ar ceļa segumu, to stāvoklim regulāri jāseko līdzi gan vizuāli, gan pārbaudot gaisa spiedienu riepās. Tomēr, lai cik rūpīgi pret šo auto sastāvdaļu mēs neattiektos, tās laiku pa laikam ir jāmaina. Kā zināt, kad pienācis laiks meklēt jaunu riepu komplektu? Par to – raksta turpinājumā.

Pazīme #1: riepu protektora dziļums ir tuvu minimālajam atļautajam

Viens no galvenajiem parametriem, kas norāda uz riepu stāvokli, ir protektora dziļums. Jaunām vasaras riepām tas parasti ir 6–8 milimetrus dziļš, bet ziemas – 8–10 mm. Ar auto pārvietojoties, protektors, protams, dilst. To, kāds ir minimālais pieļaujamais protektora dziļums, nosaka arī likumdošana – ziemas riepām tie ir četri milimetri, bet vasaras – 1,6 milimetri. Ja riepu protektors šiem rādītājiem neatbilst, iespējams saņemt gan soda punktu, gan naudas sodu līdz 28 NSV (140 eiro) fiziskām personām vai līdz 140 NSV (700 eiro) juridiskām personām. Un tas vēl nav viss – tiek rīkoti īpaši reidi, kuros pārbauda riepu stāvokli, un, ja tas ir bīstams, tiek noņemtas numura zīmes un anulēta tehniskā apskate.

Raksta foto

Tas gan nenozīmē, ka vajadzētu sagaidīt minimālo robežu, lai meklētu jaunas riepas. Kad protektora rezerve ir mazāka par pāris milimetriem virs minimālās rezerves, ieteicams lūkoties jaunu riepu virzienā, jo protektors būtiski ietekmē saķeri ar ceļu un spēju novadīt no saķeres laukuma ūdeni un sniegu. Lai zinātu, cik liels ir protektora atlikums, vislabāk iegādāties digitālu protektora mērītāju (tā cena daudzviet nepārsniedz 10 eiro) un vismaz reizi mēnesī veikt mērījumus visām riepām. Dažiem riepu modeļiem ir arī nodiluma indikators, kas ļauj redzēt, kad riepas jāmaina.

Pazīme #2: riepām ir redzami bojājumi

Izplatītākie riepu bojājumi ir plaisas to sānos, caurdurta vai sagriezta riepa, kā arī izvirzījumi jeb pumpas zem riepas. Plaisas visbiežāk rodas, ja riepām piekļūst tieši saules stari, tām jāsaskaras ar straujām temperatūras maiņām, vai arī riepās ir nepietiekams spiediens. Plaisas norāda, ka riepa vairs nav tik elastīga un gumija ir nolietota, tāpēc šādas riepas vajadzētu mainīt.

Raksta foto

Caurdurtu vai sagrieztu riepu dažkārt iespējams arī salabot, taču ar tādu ilgtermiņā pārvietoties jebkurā gadījumā nevar. Tāpēc, ja riepai konstatēts šāds bojājums, jādodas uz auto servisu vai uzreiz jāmeklē jauna riepa.

Savukārt, ja riepai ir parādījies bumbulis, to nekavējoties vajag demontēt. Šādai riepai bojāta ir konstrukcija un tā var sprāgt, ievērojami apdraudot tavu un citu satiksmes dalībnieku drošību.

Pazīme #3: riepas ir vecākas par 5–6 gadiem

Pat tad, ja riepu protektora dziļums vēl ir pietiekams un arī acīm redzami bojājumi nav manāmi, tas nenozīmē, ka nav nepieciešamas jaunas riepas. Jo vērā jāņem vēl kāds svarīgs faktors – riepu vecums. To iespējams noskaidrot, aplūkojot DOT (Department of Transportation) kodu. Pēdējie četri cipari norāda, kad riepa izgatavota (pirmie divi no tiem – nedēļu, bet pēdējie – gadu). Piemēram, riepa, kuras DOT kods beidzas ar cipariem 0518, ir ražota 2018. gada 5. nedēļā.

Pazīme #4: pārvietošanās laikā jūtamas vibrācijas

Raksta foto

Vibrācijas braukšanas laikā var norādīt uz dažāda veida problēmām – gan bojātiem amortizatoriem, gan riepu disbalansu, taču iespējams scenārijs ir arī bojājumi riepas struktūrā. Protams, nelielas vibrācijas braucot jūtamas teju vienmēr, it īpaši uz ceļiem, kas nav augstākās kvalitātes. Bet, ja tās kādā brīdī kļuvušas izteiktākas, laiks apmeklēt auto servisu, lai saprastu, kas ir vibrāciju cēlonis un kā to novērst. Ignorēt nevajadzētu arī čīkstošas, griezīgas skaņas braukšanas laikā  – arī tas var būt indikators riepu bojājumiem.

Kur un kā visērtāk iegādāties jaunas riepas?

Raksta foto

Ja par kaut ko automašīnu īpašnieki nevar sūdzēties, tad tas ir pieejamais riepu klāsts. Kā orientēties plašajā piedāvājumā un atrast konkrētam auto modelim piemērotu riepu komplektu (vai atsevišķas riepas), netērējot tam pusi dienas? Šo darbību krietni atvieglo Riepas1.lv interneta veikals. Tajā pieejams riepu meklēšanas filtrs, kurā gan jaunas ziemas riepas, gan jaunas vasaras riepas (un arī vissezonas riepas) iespējams atrast:

  • pēc konkrētiem izmēriem (platuma, augstuma, diametra);
  • pēc automašīnas parametriem (markas, modeļa, ražošanas gada, dzinēja).

Vēl riepas var atlasīt pēc zīmola, kā arī izvēlēties oriģinālaprīkojuma riepas, kas ir īpaši piemērotas konkrētam automobiļa modelim.

Pārskatāmais meklēšanas filtrs nebūt nav vienīgā priekšrocība, ko piedāvā Riepas1.lv. Šeit komplektā ar riepām vari iegādāties arī diskus, un tam visam bonusā – bezmaksas piegāde visā Latvijā 1–2 darba dienu laikā. Savukārt, ja nevēlies pats meklēt servisu, kur riepas tiks montētas, pie reizes vari izvēlēties vizīti kādā no tev tuvākajiem servisiem. Riepas tiks nogādātas uz attiecīgo servisu, kur par visu nepieciešamo parūpēsies tā darbinieki.

Uz augšu