Kā komforts un brīvība kļuva par franču modes kvalitātēm. Pirmā "influencere" - Koko Šaneles darbs un dzīve

Koko Šanele 1960. gada 1. janvārī.

FOTO: AFP/SCANPIX

Modes "folklorā" populārā dizainere Koko Šanele ir pazīstama ar sieviešu biksēm - tieši viņa palīdzēja popularizēt šo universālo āpģērba gabalu, ar saviem tērpiem atbrīvojot dāmas no "korsetes tirānijas". Par Gabrielas Šaneles profesionālo darbību un ieguldījumu modes attīstībā vēsta BBC.

"Jaunā elegance" - ērtums un funkcionalitāte

"Chanel" radītos tērpus varēja atšķirt uzreiz - tā vietā, lai sievietēm piedāvātu neērtus, iespīlētus tērpus, kuru galvenais akcents bija krāšņums un pārspīlētas formas, Koko Šaneles dizainētās drēbes piedāvāja akcentu uz kustību, brīvību un ērtumu. Dizainere "aizņēmās" labāko no tā brīža vīriešu modes, savos tērpos izmantojot tvīdu un kabatas, un atteicās no vidukļa un gurnu pārliekas akcentēšanas, radot iepriekšējā gadsimta sākumam neraksturīgi androgīnus siluetus.

Kā tas bieži vien notiek ar pirmatklājējiem, Koko Šaneles nepakļāvība sabiedrības un dzimuma "normatīviem" vienlīdz saniknoja un iedvesmoja daudzus cilvēkus. Neskatoties uz to, Koko netiek plaši uzskatīta par feminisma ikonu - tam par pierādījumu kalpo pat tas, ka māksliniecei veltītajā 1500 kvadrātmetru plašajā izstādē Parīzē šis vārds nav pat minēts. Izstādes līdzkuratore Mirēna Arzaluza stāsta, ka šī izvēle ir bijusi apzināta - pirms gadsimta, kad "Chanel" ietekme bija savā zenītā, šāds termins nebija plaši izplatīts.

"Viņa nekad nerunāja šāda veida terminos, taču ikvienam, kurš ieskatās viņas radītajā, ir skaidrs, ka šīs dizaineres darbos sievietei bija centrālā loma. Viņa veltīja savu dzīvi, lai iztēlotos jaunu veidu, kādā sievietes piedzīvo modi," minējusi Arzaluza.

Modes speciāliste min, ka, par spīti tam, ka par dizaineres dzīvi ir sarakstīts vairāk nekā 100 dažādu biogrāfiju, kas smalki izķidā dažādas modes ikonas privātās dzīves detaļas, daudzi nemaz nenojauš, kas ir tik ģeniāls viņas radītajos tērpos un kādēļ "Chanel" joprojām ir visā pasaulē mīlēts un pieprasīts zīmols.

Jackie Kennedy and her pink Chanel suit.

Posted by Elif Gündoğdu on Sunday, 9 February 2020

Kuratore kā piemēru min klasisko zīmola kostīmu, kas sastāv no jaciņas un svārkiem un ir imitēts neskaitāmas reizes. Apģērba komplekts, kas estētiski uzreiz ir atpazīstams kā "Chanel" un joprojām ir sastopams modes mākslas piekritēju garderobēs arī 70 gadus pēc sava "pirmā iznāciena", ir klasika ne tikai tāpēc, ka tas labi izskatās. Modes mākslinieces tērpiem vienmēr bijusi raksturīga uzmanība detaļā - jaka ir viegla un ērti nēsājama ikdienā, savukārt svārki ir veidoti tā, lai apģērba gabals balstītos uz gurniem un viegli sliektos uz aizmuguri, sniedzot to valkātājai maksimālu kustības brīvību.

Different types of little black dress from CHANEL

Posted by Fashion Girl Club on Thursday, 8 January 2015

Ērtums un vienkāršums - šie termini attiecas arī uz "mazo melno kleitu", kas, starp citu, pirmoreiz publikas acīs parādījās 1926. gada "Vouge" žurnālā.

Savā ziņā kleita ir salīdzināma ar "Ford Model T" mašīnu - tas ir daudzpusīgs, klasisks un pieejams apģērba gabals, kas valkātājai sniedz brīvību veidot savu tēlu pašai.

Laikmeta gars

Lai arī Šaneles ieguldījums sieviešu modes attīstībā ir nenoliedzams, Emīlija Hammena, modes vēsturniece, kura pasniedz šo priekšmetu prestižajā Francijas Modes institūtā , uzsver, ka nav godīgi vienam cilvēkam piedēvēt visus laurus par invoatīvu skatījumu.

"Tas, ko cenšos paskaidrot saviem studentiem, ir apstāklis, ka mode bieži vien parāda pārmaiņas un pastiprina tās - tas gan nenozīmē, ka progress sākās tieši ar to," minējusi Hammena.

Les Flappers/Garçonnes des Années 1920... Plus qu'une Mode... karlie kloss (Flapper Girl 2012) ©Rocco Laspata

Posted by Vincent Dussel Larcebal on Wednesday, 16 May 2018

"Zīmoli bieži vien vēlas uzsvērt, ka tieši viņu mākslinieki ir "atbrīvojuši sievietes". Realitātē šie cilvēki vienkārši ir bijuši profesionāļi, kuriem ir piemitusi apbrīnojama spēja notvert valdošo gaisotni un veicināt pārmaiņas," stāstījusi modes vēsturniece.

Koko Šaneles slava pienāca pagājušā gadsimta 20. gados - periodā pēc kara, kas Francijā iezīmēja straujas ekonomiskās izaugsmes posmu. Les garçonnes ("puiciskās meitenes" - redaktora piezīme), šī laika modes dāmas, postulēja savu neatkarību, nogriežot garos matus, dejojot pie amerikāņu džeza un ballējoties, nesmādējot ne alkoholu, ne tabaku, kas iepriekš bija izteikta "kungu lieta".

"Chanel" gāja dizainera Pola Puarē pēdās un atteicās no korsetēm, kā arī izmantoja vieglus materiālus, lai radītu brīvi plūstošas, vieglas kleitas.

Tā vietā, lai akcentētu gurnus un krūtis, Koko dizainēja kleitas bez piedurknēm un augstu vidukli - šie apģērba gabali bija lieliski piemēroti dāmām, kuras visu nakti vēlējās pavadīt dejojot.

"Jāsaprot, ka šādi principi pirms Šaneles augstajā modē nebija dzirdēti. Viņa palika uzticīga savām idejām - kad 1947. gadā Kristiāns Diors modē atgrieza korsetes un siluetus ar sašaurinātiem vidukļiem, Šanele izteicās, ka "Diors neģērbj sievietes - viņš tās polsterē"", stāstījusi kuratore Mirēna Arzaluza.

Koko Šanele visu savu profesionālo dzīvi staigāja tikai pašas radītos tērpus - zināmā mērā var teikt, ka viņa ir bijusi pirmā sava laika "influencere". Lai arī Šanele pati sevi nesauca par feministi, dizainere, kura līdz pat sava mūža beigām vadīja pati savu biznesa impēriju, ir nenoliedzama 20. gadsimta sieviešu vēstures ikona.

Seko mums arī Instagram un uzzini visu pirmais!