Jau gadu mācoties attālināti, nav brīnums, ka bērni ir kļuvuši apātiski, bet vecāki – noguruši no matemātikas formulu skaidrošanas, vēstures faktu klāstīšanas un burtu kopā vilkšanas. Vecāku iesaistei mācību procesā ir milzīga loma, taču nereti tā tiek pārprasta – vecāku iesaiste nav tikai vārdiņu mācīšanās vai kādas vielas skaidrošana, vai vēl ļaunāk – mājas darbu pildīšana skolēnu vietā. Vecāku iesaiste ir daudz plašāka un reizēm pavisam viegli īstenojama.
Kas ir vecāku iesaiste mācību procesā un no kā vecākiem vajadzētu izvairīties attālināto mācību laikā, skaidro Baiba Martinsone, Latvijas Universitātes profesore, psiholoģe.
Viņa uzsver, ka pētījumi rāda – vecāku iesaiste bērnu mācību procesā gan paaugstina bērnu mācību motivāciju, gan veido pozitīvu attieksmi pret skolu. Tas ir ļoti svarīgi, jo samazina bērnu uzvedības problēmas un pozitīvi ietekmē mācību sasniegumus.
Motivēt, nevis realizēt mācību programmu
Pētījumā "COVIdzīve", kurā vērtēja pandēmijas psiholoģiskās sekas un tās ietekmi uz ģimenēm, 45 % vecāku atzina, ka attālinātās mācības viņiem ir nopietns stresa avots.
"Attālinātās mācības ļoti spilgti aktualizēja jautājumu – kas ir un ko nozīmē vecāku iesaiste bērnu mācību procesā? Tā nav tikai mācīšanās kopā ar bērnu. Līdz šim vecāku iesaiste bērna izglītībā vairāk tika izprasta ar divām aktivitātēm: ar palīdzēšanu mājas darbu pildīšanā un vecāku sapulču apmeklēšanu.
Taču viens no galvenajiem vecāku uzdevumiem ir nevis realizēt mācību programmu mājās, bet noturēt mācību motivāciju bērnam," stāsta Martinsone un uzsver – ja bērnam būs motivācija mācīties, mācības noritēs vieglāk.