Krievijas imperatora Aleksandra II mazmeita un pēdējā Krievijas cara Nikolaja II māsīca. Viņas daili slavējuši tādi literāti kā Remarks un Sent-Ekziperī. Hercogiene iedvesmoja visu Francijas eliti un žilbināja no tā laika žurnālu vākiem. "Egoiste" publicēts stāsts par Parīzē slavenu modeli, kura savā dzīvē tā arī nekad nekļuva laimīga.
/nginx/o/2021/02/19/13640095t1h2c2c.jpg)
20. gadsimta sākumā modes modeles darbs jaunajām meitenēm nemaz nebija sapnis un nebūt nesaistījās ar privileģētu dzīvi. Tāpēc, kad aristokrāte Natālija Paleja (Наталья Палей, Natalia Paley) pateica mātei, princesei Olgai, ka strādās par modeli, šī ziņa aristokrātu ģimenei bija katastrofa. Par to tālāk stāsta izdevums "Marie Clarie".
Asiņainā ģimenes vēsture
Hercogiene Natālija Paleja (1905 - 1981) bija Krievijas impērijas ķeizara Aleksandra II Romanova mazmeita, lielhercoga Pāvela Aleksandroviča meita un pēdējā Krievijas cara Nikolaja II māsīca. Natālijas bērnībā viņas ģimene dzīvoja ārzemēs, bet drīz atgriezās Krievijas impērijā.
Aristokrātu ģimenes ierastā dzīves gaita mainījās līdz ar revolūciju 1917. gadā, kad viņiem nācās dzīvot mājas arestā.
/nginx/o/2021/02/19/13640116t1haa43.jpg)
Natālijas pusbrālis lielkņazs Dmitrijs 1916. gadā piedalījās Grigorija Rasputina slepkavības organizēšanā, par kuru viņš tika izsūtīts uz Irānu.
/nginx/o/2021/02/19/13640081t1h2308.png)
Viņas brāli, princi Vladimiru Paleju, revolucionāri nogalināja 1918. gada jūlijā, bet gadu vēlāk tika nošauts arī tēvs.
Māte Olga un viņas divas meitas Irēna un Natālija, brīnumainā kārtā paglābās - ģimene nolēma bēgt uz Eiropu.
/nginx/o/2021/02/19/13640085t1h45d6.png)
Modeles karjera un mātes šausmas
Ģimene kādu laiku pavadīja Zviedrijā un pēc tam devās laimes meklējumos uz Parīzi, kur slēpās daudzi Palejas ģimenes draugi un radinieki. Neskatoties uz aristokrātisko izcelsmi, ģimenei neklājās viegli - naudas krājumi izsīka un nācās meklēt darbu.
Tad meita nolēma, ka kļūs par modeli. Tajā laikā profesija tika uzskatīta par "netīru", un māte bija šausmās par šo meitas sapni.
Tomēr laika gaitā mātes sirds mīkstinājās un viņa tomēr ļāva meitai izmēģināt sevi šajā profesijā. Protams, viņa joprojām bija pārliecināta, ka šī pieredze sabojās Natālijas dzīvi.
Augstās Parīzes aprindas un laulības
Daile un plašais paziņu loks ļāva Natālijai iekļūt Parīzes augstākajā sabiedrībā. Šeit viņa satika pat Parīzes modes guru Koko Šaneli, kura apbrīnoja meitenes grāciju un ieteica viņu vairākiem modes namiem, tostarp dizaineram Lisjēnam Lelongam (Lucien Lelong).
Dizainers uzreiz bija Palejas apburts un padarīja viņu ne tikai par sava modes nama prīmu, bet arī par savu sievu.
/nginx/o/2021/02/19/13640115t1hded7.jpg)
Krievijas augstākajās aprindās Natālijas laulība ar Lelongu šķita ārkārtīgi neizdevīga un pat apkaunojoša - jo Natālija tomēr bija princese ar Romanovu asinīm. Turklāt bija izskanējušas baumas par Lelongas netradicionālo orientāciju.
Spožā modeles karjera
Bet, neskatoties uz privātās dzīves peripetijām, Natālijas karjera gāja augšup. Viņa kā modele izrādīja Parīzes prestižāko modes namu apģērbus un rotāja glancēto izdevumu vākus.
Viņas vīrs veltīja Natālijai savas jaunās kolekcijas, un Parīzes elite atdarināja viņas nevainojamās manieres.
Viņa bija sava laika izcilo fotogrāfu Edvarda Šteihena, Sesila Bītona, Andrē Dursta un Džordža Heuningena-Huena - iecienītākā fotomodele.
/nginx/o/2021/02/19/13640111t1h9279.jpg)
Romāns ar baletdejotāju un draugi uz mūžu
Būdama vēl precējusies, Natālija sāka satikties ar baletdejotāju Sergeju Lifaru (Сергей Лифарь, Serge Lifar). Sergejs piesaistīja Natāliju ar savu harismu un talantu, bet viņu savukārt aizrāva Palejas skaistums.
Natālija ļoti labi zināja par Sergeja homoseksualitāti, taču viņai bija vienalga, jo viņu attiecības bija vairāk platoniskas nekā fiziskas. Romāns ilga divus gadus.
Galu galā, kad Sergejam bija jāizvēlas starp Natāliju un karjeru, viņš izvēlējās pēdējo. Neskatoties uz to, viņi palika tuvi draugi uz mūžu.
Kino pasaules iekarošana un kārtējās neveiksmīgās laulības
Trīsdesmitajos gados Natālija sāka izmēģināt spēkus kino pasaulē. Viņa bija neticami fotogēniska, un Lelonga greznās kleitas padarīja viņu vēl šarmantāku uz ekrāna.
/nginx/o/2021/02/19/13640161t1h6262.jpg)
Tiesa, Palejas aktrises dotības kritiķi novērtēja daudz zemāk nekā spēju pozēt kameras priekšā.
Neskatoties uz to, viņa tika uzaicināta uz Holivudu, kur Natālija piedalījās divās filmās. Starp citu, vienā no filmām viņas partneri bija uzlecošā zvaigzne Odrija Hepberna un skaistulis Kerijs Grānts.
Šajā periodā liktenis viņu noveda pie rakstnieka Žana Kokto (Jean Cocteau), ar kuru viņa sāka romānu. Šīs attiecības atkal bija diezgan platoniskas, bet Kokto domāja par viņas apprecēšanu.
Daži vēsturnieki uzskata, ka Paleja palika stāvoklī no Kokto, bet izdarīja abortu, tāpēc viņai vēlāk nevarēja būt bērnu.
/nginx/o/2021/02/19/13640234t1hd6f3.jpg)
Attiecības ar Lelongu hercogiene pārtrauca diezgan ātri, taču Lisjēns un Natālija oficiāli šķīrās tikai desmit gadus vēlāk.
Pēc šķiršanās Paleja apprecējās ar teātra producentu Džonu Halmenu Vilsonu un sāka veidot aktrises karjeru Amerikas Savienotajās Valstīs.
Tiesa, personīgajā dzīvē viņai joprojām neveicās, un arī laulība ar Vilsonu bija nelaimīga - vīrs kļuva atkarīgs no alkohola.
Sent-Ekziperī, Remarks un atgriešanās pie aizmirstā vīra
Natālijas dzīvē bija vēl divi romāni ar pasaulslaveniem rakstniekiem.
Četrdesmito gadu sākumā viņa satika Antuānu de Sent-Ekziperī.
Gadu pēc viņu romantiskās draudzības viņš atgriezās Francijā, bet turpināja viņai rakstīt.
Vēlāk Natālija satika Ērihu Mariju Remarku, kurš bija Natālijas draudzenes Marlēnas Dītrihas mīļotais. Pēc vienas no pirmajām tikšanās reizēm viņš rakstīja par Paleju:
“Nataša P. Skaista seja, pelēkas acis, slaida kā pusaudzis. Daži vārdi, koķetēšana, maiga sejas āda. Skaists, garš ķermenis kā Ēģiptes kaķim. Sākumā ir sajūta, ka jūs esat iemīlējies pumā..."
Šīs attiecības ilga vienpadsmit gadus. Sākumā tās bija vētrainas un kaislīgas, ar neiztrūkstošām greizsirdības ainām, bet pēc tam kļuva harmoniskākas un mierīgas.
Kad Remarks pārcēlās uz Šveici, Natālija devās viņam līdzi. Tur viņu attiecības izplēnēja, kad rakstnieks iemīlējās aktrisē Poletē Godārā. Natālija nolēma atgriezties ASV, pie gandrīz jau aizmirstā dzīvesbiedra.
Vīra nāve. Depresija un pašnāvība
1961. gadā Natālijas vīrs Džons Vilsons nomira no aknu cirozes. Natālija iegrima dziļā depresijā. Pēdējos desmit gadus leģendārā Parīzes stila ikona nodzīvoja ļoti vientuļi, reti parādoties publiski. Astoņdesmito gadu sākumā Natālija Paleja-Vilsone salauza gūžas kaulu. Ārsti noteica briesmīgu diagnozi: sieviete paliks nekustīga līdz nāvei.
Piekalta pie gultas tukšā telpā, netikdama galā ar vientulību un depresiju, viņa 76 gadu vecumā izdarīja pašnāvību. "Es gribu aiziet ar godu," viņa rakstīja savā pašnāvības vēstulē.
/nginx/o/2021/02/20/13640606t1h5d4d.jpg)