LTAB ierobežo jauna spēlētāja ienākšanu OCTA apdrošināšanas tirgū

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Shutterstock

Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu auto īpašniekiem piedāvā astoņas kompānijas. Pēc gandrīz divkāršā cenu lēciena 2017.gadā, tirgus šobrīd ir nostabilizējies ar augstām cenām un miljonu peļņu. Vēlmi uzsākt polišu tirdzniecību Latvijā izteikusi vēl viena apdrošināšanas sabiedrība. Pircējiem šādas izmaiņas būtu ieguvums, vēsta raidījums "Nekā Personīga". 

Tomēr ienākšana tirgū nav tik vienkārša. Lai sāktu darbību, firmai jākļūst par biedru Latvijas transporta apdrošināšanas birojā. Tajā apvienojušies 8 konkurenti, kas no jaunā dalībniek pieprasa 140 tūkstošu dalības maksu.

Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu Latvijā piedāvā 8 kompānijas. Gada ieņēmumi no auto īpašnieku samaksātā ir ap 80 miljoniem. Peļņa 2019. gadā bija 10 miljoni, arī pērn, visticamāk, gads noslēgts krietnā plusā.

Iesaistīties pelnošajā biznesā izlēmusi Latvijā reģistrēta apdrošināšanas kompānija "Balcia". Kompānija pakalpojumus līdz šim piedāvājusi Polijā, Vācijā un Francijā un citviet Eiropā.

3

Tai jau ir Finanšu un kapitāla tirgus komisijas licence, taču, lai uzsāktu darbu, tai jāiestājas Latvijas transporta apdrošināšanas birojā. Biedrībai valsts uzticējusi rūpēties par OCTA garantiju fondu, kas sedz neapdrošinātu automašīnu izraisīto postu. Tāpat tā uztur OCTA IT sistēmas.

Tomēr biedrība ir izlēmusi uzņemt jauno dalībnieku ar nosacījumu – tam jāsamaksā vienreizēja iestāšanās maksa.

Biedrība "Balcia" pieprasījis samaksāt 176 tūkstošus eiro. Vēlāk summa samazināta līdz 130 tūkstošiem, pēc tam atkal palielināta līdz 137. Jaunam tirgus dalībniekam tā ir liela nauda, kas jāatpelna palielinot polises cenas. Latvijas transporta apdrošināšanas birojam līdz šim ir veiksmīgi izdevies panākt, ka jaunais spēlētājs savu darbību neuzsāk.

Latvijas transporta apdrošināšanas birojs uzskata, ka naudu prasa pamatoti. No 2005.gada biedrības statūtos ierakstīts, ka jaunajiem dalībniekiem jāsamaksā daļa no ieguldījumiem biedrības uzturēšanā. Citas kompānijas maksājušas. Netaisnīgi būtu neprasīt.

Par nepamatotu un konkurenci kavējošu biroja prasību uzskata citi apdrošināšanas tirgus spēlētāji - apdrošināšanas brokeri. Viņu ieskatā, jauns apdrošinātājs varot būtiski mainīt tirgu.

3

Kompānija "Balcia" ir vērsusies pie valdības vadītāja Krišjāņa Kariņa, Tieslietu un Finanšu ministrijas, lai absurdo situāciju labotu. Kompānija vēlas panākt, lai atbildīgajā Finanšu ministrija "uzspiež" uz biedrību, lai tā nepamatoto naudas pieprasījumu atceļ.

Ministrija iesaka kompānijai vērsties tiesā. Tas prasīs laiku. Šāds iznākums būtu izdevīgi pārējiem tirgus dalībniekiem, jo tas aizkavēs jaunā apdrošinātāja darbības uzsākšanu. Kompānija vērsusies arī Konkurences padomē par konkurences kropļošanu. Arī tur ātru rezultātu nesola.

Biedrības "Latvijas transporta apdrošināšanas birojs" valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins uzskata, ka iestāšanās maksu apdrošinātāju biedrībā Finanšu ministrijai būtu jānosaka likumā.

Tad pār LTAB nekristu aizdomu ēna par šķēršļu likšanu konkurentiem. Ministrijā saka – likumā nekāda iestāšanās maksa nav paredzēta un likums netiks grozīts, jo tas kavētu konkurenci.

"Balcia" apsver iespēju sūdzēt tiesā ne vien LTAB, bet arī Finanšu ministriju. Kompānija uzskata, ka ministrijai ir pienākums tieši iejaukties ietiepīgā biroja darbā, lai arī precīzi likumā tas nav noteikts.

Aktuālākās ziņas