Nav šaubu, ka "Bolt" un "Yandex Go" taksometru pakalpojumi ir ļoti pieprasīti Latvijas iedzīvotāju vidū. Tikai likumsakarīgi, ka daudzi ir pamanījuši šo pārvadātāju pakalpojumu straujo cenu kāpumu ne tikai Jaunā gada laikā, bet pandēmijas laikā kopumā. Ziņu medijs "Rus.Tvnet" centās noskaidrot, kāpēc pieaug taksometru pakalpojumu cenas, kāda situācija ir citu valstu lielpilsētās un galvenais – ko varam gaidīt nākotnē.

Pandēmijas laikā straujš cenu kāpums taksometru pakalpojumiem nenotika vienu reizi vien. Jau 2021. gada sākumā kompānijas ziņoja par straujo pieprasījuma samazināšanos sakarā ar mājsēdi un citiem ierobežojumiem, lai ierobežotu koronavīrusa izplatību. Vēl viena problēma bija tā, ka taksometru vadītāji masveidā pameta savu profesiju, jo pandēmijas laikā ar taksista darbu nopelnīt nebijis iespējams.

Vēlāk, kad ierobežojumi tika mīkstināti, pieprasījums pēc pārvadātāju pakalpojumiem strauji pieauga, taču šoferu skaits nespēja tik ātri atgūties.

Par taksometru cenu pieaugumu ziņots visa gada garumā, ko galvenokārt noteica šoferu skaita samazināšanās. Pēc Autotransporta direkcijas datiem, līdz 2021. gada septembrim reģistrēto taksometru vadītāju skaits samazinājās līdz 6315. Salīdzinot ar tā paša gada aprīli (8058 reģistrēti taksometru vadītāji), autovadītāju skaits samazinājās par gandrīz diviem tūkstošiem.

Pērnā gada septembrī "Yandex Go" pārstāvji paziņoja, ka viņu servisa aktīvo vadītāju skaits ir samazinājies par pusi, un "Bolt" atzīmēja, ka pieprasījums pārsniedz piedāvājumu.

Aizejošā gada pēdējās dienās un jaunā gada pirmajās dienās daudzi šo taksometru pakalpojumu patstāvīgie klienti atkal pamanīja strauju cenu kāpumu.

Taksometru pakalpojumu cenu kāpums pandēmijas ietekmē citās valstīs

Maskavā no 15. jūlija vakcinācija pret Covid-19 taksometru vadītājiem tika noteikta kā obligāta. Līdz 15. augustam visiem takšus vadīt gribošajiem bija jābūt vakcinācijas kursu pabeigušiem. Pērnā gada oktobrī krievu mediji ziņoja par pirmajiem sodiem "Citymobil" taksometru kompānijai par to, ka vienam no viņu kompānijas šoferiem nav sadarbspējīgs sertifikāts. Sods bija 50 000 rubļu (579,89 eiro) apmērā, un vadītājs tika atbrīvots no darba pienākumiem.

Krievijas pārvadātāji sākotnēji atbalstīja taksometru vadītāju vakcinācijas plānu, un "Citymobil" jau jūlijā ziņoja, ka 60% kompānijas taksometru vadītāju jau ir saņēmuši abas vakcīnas devas. Oktobrī "Yandex" sāka savu taksometru vadītāju un kurjeru revakcināciju, kā arī paziņoja, ka, sadalot pasūtījumus, priekšroka tiks dota revakcinētajiem servisa partneriem.

Berlīnē un visā Vācijā pandēmijas dēļ arī ir samazinājies taksometru vadītāju skaits. 2020. gadā taksometru vadītāji protestēja pret Covid-19 dēļ noteiktajiem ierobežojumiem, būtiski samazinot ienākumus un pieprasījumu pēc nozares pakalpojumiem. Tāpat kā Latvijas pieredze rāda, daudzi taksometru vadītāji pārgāja uz piegādes pakalpojumiem. Turklāt dažās pilsētās, piemēram, Berlīnē, taksometru vadītāji vienojās ar pašvaldību un sāka piegādāt zāles un pirkumus no veikaliem iedzīvotājiem, kas ir riska grupās, savukārt Minhenē taksometru vadītāji noslēdza līgumu par veselības aprūpes darbinieku pārvadāšanu.

Vēl viena valsts, kas pandēmijas laikā noteikusi taksometru vadītājiem obligātu vakcināciju, ir Austrālija. Bet ne visiem. 2021. gada novembrī valdība lika visiem autovadītājiem, kas strādāja Austrālijas lidostās, saņemt vienu vakcīnas devu un reģistrēties otrajai. Tas skāra arī visu lidostas personālu un tika darīts saistībā ar to, ka Austrālijas valdība nolēma tuvākajā laikā atvieglot ieceļošanas ierobežojumus.

Tajā pašā laikā Austrālijas lielākais taksometru dienests "13Cabs" augustā paziņoja, ka nodrošinās lietotājiem "VAX" pakalpojumu. Proti, pasažieri varēs pārvietoties taksometrā, ko vada pilnībā vakcinējies šoferis. Uzņēmums gatavojās pakāpeniski nevakcinētos autovadītājus pārvirzīt uz kurjeru pakalpojumu kompānijām. Pagaidām "13Cabs" nodrošina, ka visi kompānijas taksometru vadītāji ir pilnībā vakcinēti pret koronavīrusu.

Kāpēc Latvijā samazinājās taksometru vadītāju skaits?

Straujais taksometru pakalpojumu cenu pieaugums izraisīja lielu mediju pārstāvju interesi. Nozares pārstāvji, ar kuriem pēdējā gada laikā sazinājušies mediju pārstāvji, nosaukuši vairākus taksometru vadītāju skaita samazināšanās iemeslus. Galvenokārt runa ir par diviem jauniem noteikumiem, kas kopš pērnā gada jāievēro taksometru vadītājiem.

Pirmkārt, 2021. gada 1. jūlijā stājās spēkā jauni VID noteikumi ēnu ekonomikas un nodokļu nemaksāšanas apkarošanai pasažieru komercpārvadājumu jomā ar taksometriem un vieglajām automašīnām.

Tagad katrai automašīnai jābūt aprīkotai ar īpašu skaitītāju, kas ļaus taksometra vadītājam tiešsaistē nosūtīt VID detalizētu informāciju par katru braucienu.

Taksometra vadītājam jānorāda brauciena sākums un beigas, attālums, izmaksas un apmaksas veids. Par noteikumu pārkāpšanu draud naudas sods un licences atņemšana.

Otrkārt, ir stājušās spēkā prasības par valsts valodas zināšanām. 2018. gadā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi numur 149 "Par autovadītāju reģistrāciju komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automašīnu" paredz reģistrēt vadītājus tikai tad, ja viņi var apliecināt valsts valodas zināšanas vismaz B1 līmenī. [Zemākā kategorija ir A1, bet augstākā – C2. B1 paredz valodas zināšanas sarunvalodas līmenī.]

Autotransporta direkcija pēc "vairāku pasažieru sūdzību saņemšanas, ka taksometru vadītāji nerunā latviski", nolēma veikt papildu dokumentu pārbaudes, reģistrējot vadītāju. Tika nolemts pārreģistrējoties papildus pieprasīt valsts valodas zināšanu nepieciešamo līmeni apliecinošu dokumentu. Katram taksometra vadītājam šis process jāiziet ik pēc trim gadiem.

Tādējādi no darba attiecībām tika atbrīvoti visi autovadītāji, kuri iepriekš varēja "nokārtot" valodas pārbaudi pie darba devēja.

Tas attiecas ne tikai uz trešo valstu pilsoņiem, kuru dzimtā valoda nav latviešu vai to principā nesaprot, bet arī uz tiem, kuriem nav apliecības par valsts valodas zināšanām, vai cilvēkiem ar nepietiekamu līmeni valsts valodas zināšanās.

Grūtības pārreģistrācija sagādāja arī tiem, kuriem latviešu valoda ir dzimtā, taču viņi skolu absolvēja padomju laikos un viņiem nez kāpēc nebija dokumentu par izglītības iegūšanu latviešu valodā. 2021. gada aprīlī raidījums "Bez Tabu" stāstīja par ventspilnieci Daigu, kura Autotransporta direkciju centās pārliecināt, ka skolu absolvējusi latviešu valodā 1981. gadā, pēc sievietes teiktā, lai iegūtu nepieciešamo informāciju, viņai nācās izmantot maksas arhīva pakalpojumus.

Jebkurā gadījumā valsts valodas zināšanu apliecības iegūšana prasa laiku, tāpēc autovadītāji kādu laiku ir ārpus ierindas vai nevar uzreiz atsākt strādāt.

Taksometru vadītāju skaita samazināšanās ietekmē cenu kāpumu ne tikai tāpēc, ka pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Latvijas Taksometru pārvadātāju darba devēju biedrības priekšsēdētājs Ilmārs Lancers augustā apgalvoja, ka "Bolt" un "Yandex" paaugstina tarifus par 30-40%, lai piesaistītu jaunus autovadītājus. Viņš arī piekrīt, ka taksometru vadītāju ir mazāk jauno ēnu ekonomikas apkarošanas metožu dēļ, taču to ietekmējusi arī prasība apliecināt valsts valodas zināšanas.

Cenu kāpums 2022. gada sākumā

Uz medija "Rus.Tvnet" jautājumiem par taksometru cenu pieaugumu atbildēja "Yandex Go" partneru attiecību vadītājs Latvijā Jānis Ķirsis.

"Paši tarifi Latvijā jau ilgstoši nav būtiski mainījušies. Taču gala izmaksas par braucienu ir atkarīgas ne tikai no tarifiem, bet arī no piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvara, laikapstākļiem, satiksmes situācijas un citiem faktoriem," stāsta Ķirsis.

Cenu kāpumu taksometru braucieniem "Yandex Go" pārstāvis saista ar koronavīrusa ierobežojumu ietekmi: "Pēc stingrā "lokdauna" pieprasījums pēc braucieniem Rīgā ir būtiski audzis. Tagad taksometru pakalpojumus vēlas izmantot daudz vairāk klientu nekā ir šoferu. Rezultātā algoritms automātiski ģenerē pagaidu pieauguma koeficientu pakalpojumā (dinamiskā izcenojuma noteikšana) un izmaksas palielinās."

Taču Ķirsis atzīmē arī Latvijas likumu ietekmi uz taksometru nozari kopumā un individuālo pārvadājumu izmaksām: "Uzskatām, ka esošā likumdošana un taksometru nozares likumdošana ietekmē situāciju ar taksometru skaitu Rīgā. Joprojām ir saglabājušās vairākas arhaiskas lietas - piemēram, taksometru skaitītāji.

Šī ierīce tika izmantota finanšu kontrolei pirms viedtālruņu parādīšanās un elektroniskās integrācijas ar nodokļu iestādēm. Integrācija Latvijā notika pirms vairāk nekā gada un tagad atskaites tiek pārraidītas tiešsaistē, taču skaitītāji taksometros joprojām ir obligāti. "

12

Ķirsis atzinīgi novērtēja kaimiņvalstu sasniegumus šajā jautājumā: "Līdz ar to Somija un Igaunija, kur izmaiņas likumdošanā atbalsta tehnoloģiju attīstību, ir sasniegušas labus rezultātus. Tagad šajās valstīs situācija taksometru tirgū, tostarp autovadītāju skaits un cenas ir daudz labākas."

Ir cerība uz pozitīviem rezultātiem nozarē, norādīja "Yandex Go" pārstāvis. Tam nepieciešama sadarbība starp valdību un nozares pārstāvjiem: "Esam dialogā ar valsts iestādēm par nozares modernizāciju un dalāmies pieredzē. Gaidām, ka, tāpat kā citās Eiropas valstīs, iestādes iesaistīs tirgus dalībniekus pasažieru pārvadājumu likumdošanas apspriešanā un izstrādē," stāsta Ķirsis.

Uz medija "Rus.Tvnet" jautājumiem piekrita atbildēt arī kompānijas "Bolt" pārstāvis Latvijā Raimonds Bērziņš.

Komentējot cenu kāpumu Vecgada vakarā, Bērziņš sacīja, ka "gada beigas vēsturiski ir bijis vispieprasītākais laiks taksometru nozarei. Lai gan pērn nebija neviena korporatīvā pasākuma, sniegs un sals nopietni ietekmēja pakalpojumu pieejamību - ielas bija grūti izbraucamas, tas ietekmēja taksometru pienākšanas laikus, klientu braucieni bija garāki, kas arī noteica cenu kāpumu. Lielo pieprasījumu pēc taksometriem darbdienu vakaros veicināja fakts, ka brīvdienās tirdzniecības centri bija slēgti."

"Bolt" pārstāvis atzina, ka pandēmijas laikā ir bijis mazāk taksometru vadītāju. "2020. gadā, sākot ar pirmo pandēmijas vilni, pieprasījums ir ievērojami samazinājies, bet piedāvājums ir saglabājies. Tomēr, ņemot vērā pandēmijas radītos ilgtermiņa ierobežojumus un pieprasījuma kritumu, 2021. gada sākumā piedāvājums sāka kristies. Piemēram, daži autovadītāji uz īsu brīdi pārgāja darbā citās jomās. Kopumā mēs redzam, ka, atceļot vai daļēji atvieglojot ierobežojumus, pieprasījums sāk pārsniegt piedāvājumu un piedāvājums nevar tik asi reaģēt, jo autovadītājiem (gan bijušajiem, gan jaunajiem) ir nepieciešams laiks nokārtot virkni formalitāšu, lai atgrieztos pie pārvadājumu nodrošināšanas," sacīja Bērziņš.

Viņš arī kritizē likumdošanu pasažieru pārvadājumu jomā un uzskata, ka tas ietekmē pieejamo taksometru vadītāju skaitu un braucienu cenas. "Neelastīgās normatīvās vides dēļ autovadītāji nevar tik ātri pielāgoties pieprasījuma izmaiņām un nodrošināt visus braucienus. Turklāt dažiem jāapliecina latviešu valodas prasmes B1 līmenī, lai atjaunotu taksometra vadītāja apliecību. Savukārt jaunajiem autovadītājiem ir jākārto visas formalitātes ar uzņēmuma reģistrāciju, licencēšanu vai jāstrādā kādā no esošajiem biznesiem, kas sniedz pasažieru pakalpojumus," stāsta "Bolt" pārstāvis.

Bērziņš piebilda, ka "daudzi autovadītāji ar apliecību atjaunošanu nesteidzas, jo tas ir dārgi. Viņi gaida pēdējo brīdi, lai uzzinātu, kāds būs valdības lēmums." Tas nozīmē, ka gadījumā, ja valdība paziņos par pastiprinātiem ierobežojumiem, daži taksometru vadītāji var atlikt pārreģistrāciju un tas atkal ietekmēs pieejamo vadītāju skaitu un braucienu cenu.

Pēc "Bolt" pārstāvja teiktā, uzņēmums spriež, ka cenas nākotnē stabilizēsies, stabilizējoties globālajai situācijai ar pandēmiju un no tās izrietošajiem ierobežojumiem un sekām.

Viņš atgādināja, ka "cenas var svārstīties katru dienu un katru stundu, jo tās pārsvarā ietekmē piedāvājums. "Bolt" izmanto dinamisku cenu noteikšanu, lai motivētu vairāk autovadītāju izmantot "Bolt" platformu, kad pieprasījums ir lielāks. Mūsu mērķis ir nodrošināt klientiem caurspīdīgumu, parādot visas pasūtījuma detaļas, ieskaitot cenu, pirms klients veic pasūtījumu. Tādējādi klients var pieņemt pārdomātu lēmumu, vai piedāvātā cena tajā brīdī ir pieņemama, vai arī viņš vēlas nedaudz pagaidīt un rezervēt braucienu, kad pieprasījums nedaudz samazinās."