“No mūsu viedokļa raugoties, esot jau kādu brīdi šajā te pozīcijā - Ministru prezidenta birojā, mēs redzam, ka ir lietas, kuras var darīt labāk, un mēs redzam, ka kopā Valsts kanceleja un PKC var tās darīt labāk. Šis ir tas brīdis, kurā mēs esam nonākuši pie šī lēmuma, lai šo pēc Saeimas vēlēšanām atstātu kā mantojumu nākamajam kabinetam.”
Nacionālais attīstības plāns, valsts uzņēmumu pārvaldīšanas un citi jautājumi bijuši tās uzmanības lokā. Šai iestādei tika uzticēts vadīt ekspertu komandu, kurai bija jāgatavo padomi valdībai kovid krīzes pārvaldīšanai. Beidzās tas gan ar demaršu. Tagad centram jāgatavo priekšlikums par tās likvidēšanu un iekļaušanu Valsts kancelejā. Reformas piedāvājums bija jāsagatavo šonedēļ, bet PKC beigtu pastāvēt līdz ar nākamā gada sākumu. Šobrīd PKC strādā 23 cilvēki un tās atlīdzību budžets ir aptuveni miljons eiro.
Idejas labas, bet pietrūka ietekmes – šādu viedokli “de facto” saklausa vairākkārt, kad tiek runāts par PKC likvidēšanu un tā uzdevumu atdošanu Valsts kancelejai. Savulaik to izveidoja kā premjeram pakļautu iestādi, lai caur to vienoti vadītu valsts attīstības jautājumus.
Lūk, ko pirms desmit gadiem (20.11.2011.) teica viena no PKC kā atsevišķas iestādes izveidošanas autorēm, 11.Saeimas deputāte Lolita Čigāne (V): “Noteikti ir tā, ka šāda centra darbība, ja tā būs sekmīga, ko neviens nevar garantēt, viņa valsts pārvaldei ietaupīs naudu, jo viņa liks ministrijām un nozaru cilvēkiem un tajā strādājošiem ierēdniem un nozari regulējošām institūcijām un organizācijām strādāt saskaņotāk – viena mērķa un kopējas valsts attīstības vārdā.”
Jau pirms deviņiem gadiem PKC piedāvāja centralizēt valstij piederošo uzņēmumu kapitāldaļu pārvaldīšanu. Izdevās panākt, ka valsts uzņēmumus jāpārvalda pēc vienotām vadlīnijām. Taču līdz centralizētai pārvaldīšanai netika – ne toreiz, ne 2020.gadā, kad pie šī jautājuma atgriezās.
“Mēs esam pārliecinājušies, ka šis process nevar būt straujš. Arī par šo centralizāciju bija piedāvājums, pret ko diezgan kategoriski iebilda ministrijas, par ko nebija iespējams panākt vienošanos šinī valdībā.
Un, kā es jau teicu, mēs redzam, ka tas process tāds revolucionāri pakāpenisks būs. Pārskatot, uzlabojot pakāpeniski daudzas lietas pārvaldībā, saglabājot šo konkurētspēju, uzstādot skaidrus mērķus valsts kapitālsabiedrībām un stingri ar viņiem strādājot,” saka PKC vadītājs Pēteris Vilks.
Šobrīd valsts uzņēmumu kapitāldaļu turētāji ir atbildīgo ministriju vadoši ierēdņi. Pirms pusotra gada izstrādātais piedāvājums paredzēja, ka kapitāldaļas nodos vienās rokās, piemēram, šim mērķim veidotā uzņēmumā. Lai gan apņemšanās to izdarīt ierakstīta valdības deklarācijā, tomēr centra piedāvātais risinājums valdībai iegūla atvilktnēs.
Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta Latvijas pārstāvniecības vadītājs Andris Grafs uzskata, ka PKC pietrūcis līderības lielo jautājumu virzīšanā. “Pārresoru koordinācijas centram varētu būt lielāka loma uzstājīgāk argumentēt un skatīties, kāda varētu būt tā ietekme kopumā uz ekonomiku, kopumā uz pārvaldības kvalitāti, ko politiķi nav izmantojuši vai nav uzklausījuši un nav saredzējuši, ka Pārresoru koordinācijas centrs varētu būt tāds, kura ieteikumos liek ieklausīties, un līdz ar to tā rezultāta nav.”