F-1 jaunās ēras sākums - slīcināmi kucēni vai spožas nākotnes pirmie soļi?

No kreisās - Matia Binoto, Karloss Saincs, Šārls Leklērs un Luiss Hamiltons Foto: SIPA/Scanpix
Matīss Kleinbergs
, Apollo Sports žurnālists

Pirmās formulas (F-1) sezona ir sākusies, un šoreiz papildus intrigai par potenciālajiem titula pretendentiem uzmanība jāpievērš arī autosporta karaliskās klases jaunajiem noteikumiem.

Svētdien ar "Ferrari" pilotu Šārla Leklēra un Karlosa Sainca dubultuzvaru noslēdzās 2022. gada F-1 sezonas pirmais posms. Šī bija pirmā reize pēc lielākajām noteikumu izmaiņām F-1 vēsturē, kad piloti trasē devās sacensību režīmā.

F-1 noteikumu grāmatas apjomīgās korekcijas tika veiktas, lai panāktu interesantākas sacīkstes un vairāk cīņu tieši trasē. Pirmais FIA pārbaudījums ir noslēdzies, un jāteic, ka vērtējums 10 ballu skalā pavisam noteikti ir krietni virs četri, tātad vairāk nekā sekmīgi.

Pirmos kucēnus prom no ūdens!

Bieži par jauninājumiem nākas dzirdēt teicienu - pirmie kucēni jāslīcina. Šis gan nav tas gadījums, jo lielajā kopumā jaunie noteikumi strādā. Protams, vienmēr var arī piesieties, bet sāksim ar labo.

Jauno noteikumu galvenais mērķis, vienkārši izsakoties, bija palielināt pilotu spēju sekot citiem sāncenšiem. Iepriekš šo procesu sarežģītu tā dēvētais netīrais gaiss, ko radīja priekšā braucošā formula. Pagājušajā un arī iepriekšējās citās sezonās gaisa plūsma, kuru radīja priekšā braucošā mašīna, bija vērsta tieši uz aizmugurē tuvu braucošo spēkratu.

Tā rezultātā formula, kura sekoja citai, pagriezienos zaudēja saķeri ar trasi un piloti savu spēkratu bija spiesti vairāk "mocīt", lai noturētos trasē. Tā rezultātā lielāks darba slogs piemeklēja dzesēšanas iekārtas, kas savukārt palielināja risku sacīkstes pabeigt priekšlaicīgi tehnisku defektu dēļ. Saprotams, kāpēc piloti trases līkumos tā īsti viens otram sekot nevarēja...

Jaunie aerodinamikas noteikumi paredz, ka šis netīrais gaiss tiek novirzīts uz augšu, nevis aizmugurē braucošajam pilotam tieši "sejā".

Bahreinas GP pierādīja, ka jaunie noteikumi patiešām strādā, jo, lai gan liela daļa apdzīšanas manevru tāpat notika ar DRS palīdzību, piloti, kuri gatavojās priekšā braucošo bolīdu apdzīt, visa apļa garumā varēja turēties savam "medījumam" tuvumā.

Kā piemēru varam paņemt Verstapena un Leklēra cīņu pēc pirmajiem pitstopiem. Jā, Honda jeb "Red Bull Powertrain" motori (par šo nedaudz vēlāk) taisnē lidoja un kopā ar DRS Leklēru padarīja par vieglu mērķi. Jā, Leklērs šo šaha partiju vinnēja, atļaujot Maksam viņu apdzīt pirmajā līkumā, pēcāk vietu atgūstot nākamajā DRS zonā. Bet šo pāris apļu laikā Verstapens nekur nepazuda un atradās tieši aiz Leklēra. Ja Verstapens nebūtu "sabloķējies" pirmajā līkumā, šis aizraujošais duelis, iespējams, būtu ildzis vēl dažus apļus.

Tāpat skatāmas cīņas norisinājās arī nedaudz tālāk no līderiem, piemēram, tad, kad Valteri Botass un viņa komandas biedrs Guanju Žo "mocīja" Šūmaheru jaunāko. Bija visnotaļ daudz piemēru ar pilotu cīņu ne tikai DRS zonās. Redzams, ka šogad formulas tik tiešām viena otrai trases lēnākajās daļās spēj sekot labāk.

Pirms šīs sezonas bija satraukums par DRS spēku - vai tas nebūs pārlieku efektīvs? Atbilde ir - nē, nebija gan. "Uz aci" DRS efektivitāte bija apmēram iepriekšējo sezonu līmenī. Piemēram, Luiss Hamiltons "Grand Prix" izskaņā starta/finiša taisnē ar visu DRS palīdzību nespēja tikt garām Serhio Peresa "mirstošajam bullim". Kopumā var teikt - DRS joprojām ir ierocis apdzīšanā (kādam tam arī ir jābūt), bet tas nebūt nav šaujamierocis duelī, kurā norunāts cīnīties ar nažiem.

Ir jau arī "jāpiesienas"...

Kopumā sacīkšu kvalitāte ir uzlabojusies - par to šaubu nav. Ja gribētos kaut ko kritizēt, tad tas ir FIA lēmums izmainīt kvalifikācijas noteikumus. Iepriekš desmit ātrākajiem pilotiem sacīkste bija jāuzsāk ar tieši tām riepām, ar kurām viņi uzstādīja savu ātrāko laiku kvalifikācijas otrajā sesijā.

Tas nozīmēja, ka komandu taktiskās cīņas sākās jau pieminētajā otrajā kvalifikācijas sesijā - kurš trešajā sesijā spēs tikt ar cietākām riepām? Kuram būs jāriskē ar mīkstākām "kurpēm"? Šogad šādas intrigas nebija un visi piloti būtībā visu kvalifikāciju aizvadīja ar sarkano līniju uz sava spēkrata riepām.

Protams, tagad katra komanda var izvēlēties, ar kādām riepām viņu piloti sāks sacīkstes, tomēr intriga nedaudz ir samazinājusies. Kā piemēru var ņemt pagājušās sezonas noslēdzošo sacīksti. Kvalifikācijas otrajā kārtā Verstapens uzstādīja savu labāko laiku ar vidējās cietības riepām. Tomēr viņš kaut kāda iemesla dēļ ar šīm pašām riepām devās vēl vienā lidojošajā aplī un, protams, sabloķējās, sabojājot riepas, ar kurām bija plānojis sākt gaidāmo sacīksti. Pēc tam trasē nācās doties ar mīkstajām riepām, bet pat Kristiana Hornera izmisīgais mēģinājums izteikties neitrāli nespēja nomaskēt faktu, ka ar šādu gājienu "Red Bull" sevi no stratēģiskā viedokļa nostādīja neērtā pozīcijā...

Sanāca gari, bet fakts ir tāds, ka šosezon šādu "palagu" vairs nebūs par ko rakstīt, jo intriga, kā jau minēts, komandām būs ļauts labot savus grēkus.

Galvenais arguments šāda likuma atcelšanai ir fakts, ka komandas, kuras netika trešajā kvalifikācijas sesijā, varēja izvēlēties, ar kurām riepām sacīkstes sākt. Tu plēs sevi uz pusēm un trešajā kvalifikācijas sesijā tik tikko tiec ar mīkstajām riepām, bet pilots, kurš kvalificējās uzreiz aiz tevis, uz sacīkstēm uzliek parocīgākas riepas (lielākoties tās bija vidējās cietības riepas) un "sveika, Gauja". Fakts, ka tu teorētiski kvalifikācijā esi bijis labāks, tevi nostāda neizdevīgākā pozīcijā.

Lai gan šo noteikumu izmaiņa ir koks ar diviem galiem, kurus abus apskatījām, gribētos ticēt, ka vecie kvalifikācijas noteikumi tomēr piedāvāja lielāku intrigu.

Kas ir favorīti?

Laiks pāragrajiem secinājumiem, piemēram - Albonam ir jāaizstāj Peress, jo viņiem pēc pirmajām sacīkstēm ir vienāds punktu skaits. "Mercedess" tāpat ir favorīti - Luisa Hamiltona un "Mercedess" pacietība atmaksājās ar pjedestālu, jo viņi taču pavisam noteikti zināja, ka "Red Bull" nenobrauks līdz galam, un vienkārši ieturēja "Kerča pauzi" 37 sekunžu apmērā.

Pietiks ironizēt par interneta komentētāju pērlēm. Pēc vienām sacīkstēm secinājumus allaž ir grūti izdarīt, bet jāteic, ka "Ferrari" tiešām izskatās spēcīgi - spēcīgs dzinējs, kā arī maz problēmu ar izturību.

To pašu pirms sacīkstēm varēja arī teikt par "Red Bull", bet sacīkšu gaitā pierādījās, ka ar otro aspektu ir paskābi. Var jau teikt, ka Verstapena agresīvais braukšanas stils atkal maksāja dārgi un viņš savu spēkratu vienkārši nodzina. Bet Peress un Pjērs Gaslī arī nepabeidza sacīkstes. Visi "Red Bull" piloti ir "maniaki"? Nē taču... Tāpat Maksu vēl pirms dzinēja liktenīgās minūtes (komanda ziņo par problēmām ar degvielas padevi) piemeklēja arī problēmas ar vadāmību.

Fakts, ka trīs no četrām "Red Bull" mašīnām (atļausimies pieskaitīt arī "Alpha Tauri") sacīkstes nepabeidza līdzīgu problēmu dēļ, pavisam noteikti Kristiana Hornera matus tumšākus nepadarīja. Tomēr jāatceras, ka līdz dzinēju fiasko starpība starp "Ferrari" un "Red Bull" izskatījās minimāla.

Laiks pievērsties "Mercedes". Šīs komandas piloti pēdējo piecu gadu laikā pirms katras sezonas norāda, ka komanda x vai y pavisam noteikti ir ātrāka par viņiem. Arī testu braucieni pirms šīs sezonas nebija izņēmums. Citus gadus "Mercedes" vienība "brīnumainā" kārtā nedēļas laikā spēja izdzēst pussekundes deficītu, bet šī nebija tā reize.

"Mercedes" šobrīd ir trešā ātrākā mašīna, un par to šaubu nav nevienam. "Mercedes" piloti pirms drošības mašīnas "Ferrari" un "Red Bull" braucējus nevarēja apdraudēt pat savās domās. Tieši "Mercedes" piloti joprojām visizteiktāk cīnās ar bolīda pārspīlētu lēkāšanu ("porpoising"). 

Tāpat jāpiezīmē, ka lēnāka par tiešajiem konkurentiem ir ne tikai pati "Mercedes", bet arī tās klienti jeb komandas, kuras brauc ar "Mercedes" dzinējiem, - "Aston Martin", "McLaren" un "Williams". Tad, lūk, piloti no komandām ar "Mercedes" dzinējiem, protams, izņemot pašas Sudraba bultas, ieņēma pēdējās sešas vietas starp braucējiem, kuri finišēja.

Protams, pie vainas nav tikai dzinējs, jo tas ir viens no retajiem aspektiem, kas starpsezonā nav mainījies, tomēr katrai komandai ap šo dzinēju tomēr ir jāapbūvē sava mašīna, un izskatās, ka "Mercedes" klientu komandām, vismaz pagaidām, tas nav izdevies.

To gan nevar teikt par "Ferrari" un viņu klientu komandām "Haas" un "Alfa Romeo". Pieci no desmit ātrākajiem pilotiem Bahreinas "Grand Prix" bija pie stūres bolīdiem ar "Ferrari" dzinējiem, un Miks Šūmahers palika uzreiz aiz labāko desmita.

Foto: AFP/SCANPIX

Šobrīd, kā jau minēts, favorītu statusu var piedēvēt "Ferrari" un "Red Bull" vienībām, protams, ar noteikumu, ka Bahreinas fiasko nebūs regulāra prakse. Visticamāk, atkopsies arī "Mercedes" - ne jau velti viņi ir izcīnījuši astoņus Konstruktoru kausus pēc kārtas. Arī cīņa par tālākajām pozīcijām solās būt interesanta kaut vai tāpēc, ka tajā iesaistījušās tādas jaunas sejas kā "Haas" un "Alfa Romeo". Ja var spriest tikai pēc pirmajām sacīkstēm (un tā ne vienmēr ir), tad mūs sagaida aizraujoša sezona!

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu