Atklāta jauna informācija par "mistisko" lidmašīnu no Lietuvas, kas šķērsoja vairākas Eiropas valstis

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Foto: Aculiecinieka foto/15min.lt

8. jūnija pievakarē vairākas Eiropas valstis šķērsoja lidmašīna ar nezināmu apkalpi. Jaunākā informācija liecina, ka lidmašīnu pārdevis pazīstams lietuviešu pilots Broņus Zaronskis. Viņš atzinis pārdošanas faktu, taču neesot zinājis, ka cilvēki ar to lidos bez apstiprināta lidojuma plāna, vēsta ziņu medijs "15min.lt".

Pēc Zaronska paustās informācijas, secināms, ka lidmašīna pārdota pavisam nesen. Tāpat Lietuvas interneta vietnēs joprojām atrodams lidmašīnas pārdošanas sludinājums.

Sludinājums gan pēdējo reizi atjaunots 30. janvārī. Lidmašīnas cena ir 29 tūkstoši bez pievienotās vērtības nodokļa.

Zaronskis "15min.lt" apliecināja, ka pircēju vārdus nezina. Viņš teica, ka pārdevis lidmašīnu kādai organizācijai.

Foto: Aculiecinieka foto/15min.lt

Panevēžas aerokluba vadītājs Mantas Butkus norādīja, ka ar klubu saistītās un pārdotās lidmašīnas izlidošanas fakts lidojumu žurnālā nav reģistrēts. Pat ja lidmašīna izlidoja no konkrētā lidlauka, tas nebija saskaņots. Līdz ar to secināms, ka lidmašīnai nebija sertifikāta, lai varētu ar to lidot.

Medijs arī noskaidroja, ka lidmašīna joprojām reģistrēta uz Zaronska vārda.

Eksperts izsaka versiju par "mistisko" lidmašīnu no Lietuvas

Nepieteiktais lidmašīnas lidojums no Lietuvas cauri vēl sešām Austrumeiropas valstīm, kas trešdien pievērsa šo valstu Gaisa spēku uzmanību, varēja būt mēģinājums pārbaudīt, kā atbildīgie dienesti reaģēs uz šādu provokāciju, uzskata aviācijas eksperts Vids Kaupelis.

Kā uzskata Kaupelis, notikušajam varēja būt ļoti dažādi iemesli. "Vai varēja būt kāds kriminālais aspekts? Manuprāt, nē, jo Šengenas telpā pārvietot kravas var arī daudz vienkāršākā veidā," viņš spriedis.

"Viena versija ir tāda - vai tas nevarēja būt mēģinājums mazliet paspiegot, paskatīties, kā NATO reaģē uz lidmašīnu, kas lido bez lidojuma plāna un bez atbildētāja, un kādas procedūras seko? Vai tā varēja būt? Varēja. Izstrādāta šāda shēma, nopirkta lidmašīna, darījums veikts tā, ka pircēju atrast grūti,“ norādījis eksperts.

Vienlaikus viņš pieļāvis, ka lidmašīna, iespējams, nebija tehniskā kārtībā un nogādāt to citā valstī legāli nebūtu bijis iespējams, tādēļ izvēlēta avantūra - lidot pašiem ar izslēgtu atbildētāju.

"Varbūt pircēji cerēja, ka izdosies kā partizāniem klusi pārlidot. Bet kāpēc tad pēc nolaišanās aizbēga, ja jau iegādājušies šādu dārgu mantiņu?" vaicājis eksperts.

"Apollo" jau vēstīja, ka Lietuvas policija 10. jūnijā centās noskaidrot apstākļus, kādos aizvadītajā nedēļā no Lietuvas izlidojusi viegla divmotoru lidmašīna, kas bez saskaņota lidojuma plāna šķērsojusi vairākas Austrumeiropas valstis, pievēršot šo valstu Gaisa spēku uzmanību, un galu galā atrasta Bulgārijā, kur apkalpe to pametusi, dodoties nezināmā virzienā.

Lidmašīna 8. jūnija pievakarē pamanīta Polijas, Slovākijas, Ungārijas, Serbijas, Rumānijas un visbeidzot Bulgārijas gaisa telpā.

Lidojuma laikā tās automātiskais atbildētājs bijis izslēgts un apkalpe nav reaģējusi ne uz gaisa telpas kontroles radiosakariem, ne vizuāliem signāliem, norāda Rumānijas Aizsardzības ministrija. Lidmašīnu cits pēc cita pavadījuši divi Ungārijas iznīcinātāji "Gripen", divi ASV iznīcinātāji F-16 un divi Rumānijas iznīcinātāji F-16.

Bulgārijas Gaisa spēki saviem iznīcinātājiem nav likuši pacelties, jo nav uzskatīts, ka šī lidmašīna varētu radīt kaut kādu apdraudējumu, žurnālistiem sacījis šīs valsts aizsardzības ministrs Dragomirs Zakovs, piebilstot, ka lidmašīna lidojusi ļoti zemu un nelielā ātrumā, tādēļ iznīcinātājiem būtu bijis grūti to pārtvert, turklāt tobrīd plosījies pērkona negaiss ar spēcīgām lietusgāzēm.

Pagaidām nav zināms, no kurienes Lietuvā lidmašīna pacēlusies, bet izdevies noskaidrot, ka 1962. gadā būvēto lidaparātu "Piper PA-23-250 Aztec" pagājušajā nedēļā krieviski runājošiem vīriešiem pārdevis Nidas avioparka direktors, pilots Broņus Zaronskis.

Kā viņš stāstījis Lietuvas sabiedriskās raidorganizācijas ziņu portālam "Lrt.lt", lidmašīnu apskatīt ieradušies trīs vīri. Pircēji neesot bijuši lietuvieši.

"Nevaru pateikt, no kuras valsts viņi bija - varbūt ukraiņi, varbūt rumāņi vai bulgāri. Ar vienu sarunājāmies krieviski. (..) Vārdus nezinu, mani tas neinteresēja," izteicies Zaronskis, piebilstot, ka lidmašīna, kas bijusi ļoti labā stāvoklī, esot pārdota organizācijai.

"Pārdevu un atvadījos no tās lidmašīnas. Centos pārdot jau gadiem, nebija kur likt, tāpēc priecājos, ka beidzot nopirka. (..) Kāda organizācija - to gan neatceros, bija rakstīts ar kaut kādiem svešvalodas hieroglifiem, grūti pat izlasīt," viņš atzinis.

Pēc Zaronska teiktā, lidmašīna turēta Panevēžas lidostā, kur pircēji kopā ar viņu to vairākas dienas pārbaudījuši, tāpēc domājams, no turienes tā arī devusies minētajā lidojumā.

Lietuvas valsts aeronavigācijas uzņēmuma "Oro navigacija" pārstāve norādījusi, ka minētās lidmašīnas reģistrācijas numurs bijis LY-LOO, taču šis numurs vairs nav spēkā un lidmašīnas apkalpe ar uzņēmuma operatoriem pēdējo 90 dienu laikā nav sazinājusies.

Tikmēr Lietuvas valsts lidostu operatorkompānija "Lietuvos oro uostai" norādījusi, ka minētā lidmašīna nav pacēlusies no tā pārvaldītajām trim lielākajām Lietuvas lidostām - Viļņas, Kauņas vai Klaipēdas.

Zināms, ka Bulgārijā lidmašīna uz īsu brīdi nolaidusies Vidinas pilsētā valsts ziemeļrietumos, lai papildinātu degvielas krājumus, bet vēlāk tiesībsargājošo iestāžu darbinieki to atraduši vecā lidlaukā Bulgārijas austrumos, netālu no Tergovištes.

Kā žurnālistiem stāstījis Bulgārijas iekšlietu ministrs Boiko Raškovs, lidmašīnas dzinējs tobrīd vēl bijis silts, bet apkalpes locekļi pazuduši bez miņas un joprojām nav atrasti.

Lietuvas Policijas departamenta pārstāvis Ramūns Matonis ziņu aģentūru BNS informējis, ka pirmstiesas izmeklēšana pagaidām nav sākta, bet policija noskaidro notikušā apstākļus.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu