Atstāja brīvu Nīderlandi un Beļģiju. Šeit tie nebija nekādi atbrīvotāji. Viņi gan izdzina nacistiskās Vācijas armiju, bet vienlaicīgi viņi šeit palika un turpināja savu teroru. Vācu terors tika aizstāts ar krievu teroru. Tā mums nav nekāda atbrīvošana.
Arī tiem cilvēkiem, kas to negrib atzīt, es vēlos teikt, ka karavīrus var godināt citā vietā un citā laikā. Eiropā 8. maijā atzīmē Otrā pasaules kara beigas.
Viņu uzstādījums ir tāds, ka šie cilvēki ir izdarījuši kaut ko labu Latvijai. Man jāsaka, ka tas tā nav. Viņi turpina citā veidā teroru, ko pie mums iesāka tie paši padomju karavīri. Viņus izdzina vācu karavīri, bet pēc tam [viņi] atkal atgriezās.
Tā kā, ja cilvēks nesaprot, ka tā latviešiem nav atbrīvošana, tas nozīmē, ka nav apziņa, kurā valstī dzīvo un kāda ir bijusi vēsture. Es teiktu, ka šis piemineklis Pārdaugavā latviešiem nav pieņemams.
It sevišķi, ka krievu armija Ukrainā izdara līdzīgas zvērības, kā tas bija arī Otrā pasaules kara laikā.
Tā kā šobrīd Pārdaugavā esošā pieminekļa demontāžas jautājums ir ļoti aktuāls, pēdējo mēnešu laikā novēroju, ka pašvaldībām ir diezgan atšķirīgas nostājas. Kā jūs domājat, kāpēc tā ir un, vai nevajadzētu radīt vienotu nostāju, kāda būs rīcība ar padomju laika pieminekļiem?
Tie pieminekļi pēc izskata ir dažādi, bet tas vēstījums ir vienāds. Tas ir krievu okupantu vēstījums. Es domāju, ka daudzi latviešu sabiedrībā nav līdz galam pārdomājuši un reflektējuši par šo jautājumu.
Ja padomā nopietni, demokrātiski un godīgi, mums jānonāk pie secinājuma, ka tas ir padomju okupantu piemineklis, kas vēsta padomju okupantu ideoloģiju. Vai arī mēs to tā atstājam, kā līdz šim bija - uzskats, ka tas traucē, bet tas nav kļuvis par tik aktuālu jautājumu, lai sāktu tos nojaukt.
Bija nostāja, ka tas ir nepatīkami. Līdzīgi kā ar zobu sāpēm - nepatīkami, bet zobu raut ārā arī katru reizi varbūt nav nepieciešams. Bet tagad saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā mēs konstatējam, ka tie šeit nevar būt.
To uzkurina nelielā krievu sabiedrības daļa, kas tieši ar savu rīcību šo uzskatu demonstrē.
90. gadu sākumā Lietuvā netika novēroti lieli piketi un demonstrācijas par padomju pieminekļiem. Viens no iemesliem, ko Lietuvas vēsturnieks Vasīlijs Safronovs minējis, ir krievvalodīgo iedzīvotāju īpatsvars. Ko Latvija ir darījusi, lai censtos integrēt krievvalodīgos iedzīvotājus un, vai esam darījuši pietiekami?
Latvija ir piedāvājusi visiem cilvēkiem, kas šeit dzīvo, integrēties un saliedēties mūsu kopējā sabiedrībā. Tas nozīmē apzināties, ka mums ir kopīga valoda - latviešu valoda. Katram var būt otrā valoda, piemēram, krievu, uzbeku, poļu vai vācu.
Bet mūsu kopīgā valoda, lai varētu sarunāties, ir latviešu. Ja tu to pieņem, tad ir sperts liels solis integrācijas virzienā. Šī ir latviešu dibināta valsts, arī Satversmē rakstīts, ka tā ir nacionāla valsts. Nacionālā kultūra ir dominējošā, kuru ir jārespektē, un ir arī mazākumtautību kultūra.