Kā starptautiskās kompānijas turpina strādāt Krievijā?

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Rublis
Rublis Foto: Reuters/ScanPix

Pētījumā secināts, ka gandrīz gadu pēc paziņojumiem par Krievijas tirgus pamešanu nozīmīga daļa lielo kompāniju savus solījumus nav pildījušas. Tā vietā tiek izdomāti dažādi attaisnojumi, vēsta ārvalstu mediji.

Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā pagājušā gada 24. februārī daudzas lielas Rietumvalstu kompānijas paziņoja par plāniem izbeigt savu darbību Krievijā.

Sanktgallenes universitātes Šveicē veikts pētījums liecina, ka līdz pērnā gada beigām reti kurš uzņēmums tik tiešām izpildīja savus solījumus.

Pētījumā izskatītas 1404 Eiropas Savienībā un G7 valstīs reģistrētu kompāniju 2405 meitasuzņēmumi, kuri strādāja Krievijā kara sākumā.

2022. gada novembrī mazāk nekā 9% šo kompāniju pārdeva vismaz vienu Krievijā reģistrēto meitasuzņēmumu. Pētnieki secinājuši, ka 2022. gada ceturtajā ceturksnī šie rādītāji faktiski nav mainījušies. 

Profesori Saimons Everets un Nikolo Pizani raksta - pētījumu dati liecina par to, ka Krievijas tirgu pametušas lielākoties tās kompānijas, kurām bijusi neliela peļņa, kā arī lieli izdevumi par darbiniekiem. 

Everets un Pizani atzinuši, ka Krieviju pametušas vairāk kompāniju no ASV nekā no Eiropas Savienības un Japānas.

Pagājušā gada beigās tika pārdoti mazāk nekā 18% ASV meitaskompāniju aktīvi, 15% japāņu kompāniju aktīvi un tikai 8,3% Eiropas Savienības uzņēmumu aktīvi. 

No Krievijā palikušajiem Eiropas un G7 valstu uzņēmumiem 19,5% piederējuši vāciešiem, 12,4% - amerikāņiem un 7% - japāņiem.  

"Šis pētījums apšauba Rietumvalstu kompāniju gatavību distancēties no ekonomikas, kuru Rietumvalstu valdības uzskata par ģeopolitisko pretinieku. Pētījums reāli pierāda to, ka nacionālās drošības jautājumi un ģeopolitika vājina globalizāciju," norāda pētnieki. 

Publiskotajā ziņojumā bankas "Barclays" analītiķi tiek norādīts - lai arī lielākā daļa uzņēmumu publiski solīja pamest Krieviju, ņemot vērā politisko spiedienu un sankciju draudus, realitātē to izdarījusi mazākā daļa kompāniju.

Uzņēmumi skaidrojuši, ka Krievijas tirgus nav pamests, jo "ar aiziešanu saistāmas daudzas problēmas". 

Uzņēmumi, kuri apturējuši reklāmas un mārketinga aktivitātes, kā arī samazinājuši produktu piedāvājumu, vēlas saglabāt darbību Krievijā.

Šie uzņēmumi gan saskarsies ar daudz lielāku spiedienu un to, ka pret Krieviju tiks noteiktas arvien jaunas sankcijas. Šo kompāniju vidū, kas solījušas pamest Krieviju, bet to nedara, ir "Henkel", "Philip Morris International", "JDE Peet's", CCH un "Carlsberg". 

"Henkel" ne reizi vien paziņojusi par plāniem aiziet no Krievijas. Tā investoriem skaidroja, kādas sekas varētu būt šādai rīcībai, jo aptuveni pieci procenti no pārdošanas rezultātiem un desmit procenti peļņas ir attiecināmi uz Krievijas tirgu. "Barclays" pieļauj, ka "Henkel" sašaurinās darbību Krievijā, neveicot jaunas investīcijas. 

No 29 kompānijām, kas ražo patēriņa preces, un kuras apkalpo "Barclays", 15 solīja pamest Krieviju. Pēc bankas analītiķu datiem, zināms vien par sešiem gadījumiem, kad tas tik tiešām noticis. 

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu