"Mazāk gudros un mazāk spējīgos - uz mežu?" Lielais cepiens par ģimnāziju iestājeksāmeniem

Foto: Drazen Zigic/shutterstock
Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Valdība atbalstījusi Izglītības un zinātnes ministrijas ieceri vidusskolām aizliegt iestājpārbaudījumu rīkošanu tajos mācību priekšmetos, kuros kārtoti centralizētie eksāmeni. Rīgas Valsts 1. ģimnāzija par šādu plānu ir neizpratnē – un ne tikai. Sabiedrībā un sociālajos tīklos sākusies īsta vētra.

No diskusijas par iestājpārbaudījumiem un centralizētajiem eksāmeniem tēma pārvērtusies par globālu cepienu par elitārismu, par izglītības stāvokli Latvijas skolās kopumā un par izglītības jēgu vispār. Notiek vārdu kaujas par provinces un Rīgas centra atšķirībām un galu galā par to, kur izaug labāki cilvēki – mazā lauku skolā vai Rīgas ģimnāzijā.

Iet karsti, un jau kuro dienu vārds "ģimnāzija" sociālajos tīklos kādam ir kā sarkana lupata, bet kādam kā verdoša eļļa, kurā jāmet iekšā savs viedoklis, – un cepiens turpinās.

Nav argumentu, lai nokautu eksāmenus

Daudzi apšauba iestājpārbaudījumu atcelšanas vajadzību – tas būtu risks nolīdzināt ģimnāziju izcilību. Kā saka skolotāja Iveta Ratinīka, vai jēga izcilības sviestiņu izsmērēt pa visu perimetru?

Par to, ka bez iestājpārbaudījumiem ģimnāzijām ir zināma iespēja kļūt par "maksas pulciņiem", ir bažas vairākiem komentētājiem.

Vai ģimnāzijas nosmeļ lauku skolām visu krējumu?

Ir cilvēki, kuri domā, ka ģimnāziju izcilība radusies no citu skolotāju ieguldītā un turpināt pūst "izcilības burbuli" nav nekādas vajadzības. Tā sakot, lai tā patiesība vienreiz nāk gaismā! 

Daudzos komentāros runā arī aizvainojums un pieredze. 

Tiek piesaukts arī Somijas modelis. Vai arī Latvijā tā varētu? Visi bērni paēduši un visi bērni saņem elitāru, izcilu izglītību. 

Argumenti diskusijās ir dažādi, bet būtībā jautājums ir viens – kā noturēt izglītības izcilību. Nu jā, atkal: dažās skolās tas jānotur, bet ko ar pārējām skolām? Bet – vai pazeminot izcilības līmeni dažās skolās, citas automātiski iegūs? Tas šķiet tikpat nereāli kā Somijas izglītības modelis Latvijā aizparīt. 

No vienas puses, tieši tāpēc, ka mēs nedzīvojam Somijā, ģimnāzijām ir tāda jēga un nozīme. No otras puses, kā tad ar vienādi labu izglītību visiem, ne tikai ģimnāzistiem? ​

Vēl kāds interesants jautājums. Pieņemsim, ka centrālajos eksāmenos izcilnieki ir daudzi, un tas ir reāli. Un visi grib uz ģimnāziju. Ko nu?

Es mīlu Pirmo! Skolotāja manifests

Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolotājs Alfrēds Mežulis diskusijā iesaistās ar īstu manifestu.

Skola bagātnieku bērniem?

Kāds viedoklis labi raksturo daudzi komentētāju nostāju ģimnāziju jautājumos. 

Nav arī tālu līdz rūgtuma pilniem komentāriem (daži autori atklāti atzīst – jā, netiku ģimnāzijā), kur ģimnāzijām pārmet elitārismu, augstprātību, bagātnieku bērniņi nez ko no sevis iedomājušies utt. Kā no diskusijas par iestājpārbaudījumu nepieciešamību var nonākt līdz pārmetumiem par ģimnāziju absolventu snobismu? Tviteris rāda, ka zibenīgi.

"Iestājeksāmens dod iespēju iegūt izcilu izglītību bērniem no dažādām ģimenēm." Lūk, viedoklis!

Un lieciet mierā tās dažas skolas, kur viss ir labi! 

Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājums atcelt iestājpārbaudījumus ir atvēris Latvijas izglītības Pandoras lādi, tas nu ir skaidrs. Iespējams, ka vissmagāk ar tās lādes vāku beidzot dabūs pa pirkstiem pati ministrija.

Jo daudzās, daudzās skolās daudz kas nav labi.

Vispār jau sākto diskusiju būtu vērts izvērst vēl pamatīgāk - reizi par visām reizēm. Skaidrs, ka ne jau tviterī to var risināt, tviteris, šķiet, sen jau zaudējis fokusu šajā viedokļu vētrā. Skaidri redzams vien tas, ka izglītības jautājumos visiem sāp viss. Pat ja tiks atrisināts jautājums par iestājpārbaudījumiem – pieņemsim, ka tos tomēr neatcels – ko tas mainīs visā izglītības sistēmā? Kā ar izcilību visās skolās? 

Izglītības ministres Andas Čakšas tvīts neliecina, ka diskusijai par ģimnāzijām un izglītības izcilību drīz varētu pienākt beigas. Šis drīzāk varētu būt sākums. Ļoti jau gribētos cerēt. Bet vai būs? Izglītoti jaunieši jau top ne tikai ģimnāzijās, un stāsts par izcilību nesākas tikai pēc veiksmīgi pārvarētiem iestājeksāmeniem ģimnāzijā.

Runājot par jautājumu, kas aizsāka visu cepienu, - par iestājeksāmeniem ģimnāzijās - tā vien gribas piekrist Baibai Strautmanei: reizēm neko nedarīt ir labākais risinājums.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu