Miljardieri, dēkaiņi un zinātnieks. Kas atrodas pazudušajā zemūdenē?

Foto: AP/AFP/REUTERS/SCANPIX
Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Pazudušajā tūristu zemūdenē "Titan", kas pieder uzņēmumam "OceanGate", saskaņā ar ārvalstu medijiem atrodas pieci cilvēki: miljardieris un piedzīvojumu meklētājs Hamišs Hārdings, biznesmenis un viens no Pakistānas bagātākās ģimenes pārstāvjiem Šahzada Davūds, Šahzadas dēls Sulemans Davūds, Pols Anrī Naržolē jeb "Mr. Titāniks" un "OceanGate" izpilddirektors Stoktons Rašs.

Hamišs Hārdings

Hamišs Hārdings ir 58 gadus vecs Lielbritānijas miljardieris un piedzīvojumu meklētājs, kurš vada Dubaijā bāzētu privāto lidmašīnu izplatītāju "Action Aviation". Viņš vēl svētdien savos sociālajos tīklos ar lepnumu paziņoja, ka dosies okeāna dzelmē un aplūkot "Titānika" vraku.

Hārdings vairākas reizes bijis Dienvidpolā, tostarp vienu reizi kopā ar bijušo astronautu Bazu Oldrinu.

2019. gadā Hārdings parādījās ziņu virsrakstos, jo bija daļa no astoņu cilvēku komandas, kas laboja pasaules rekordu ātrākajā ceļojumā apkārt zemeslodei caur abiem poliem ar lidaparātu "Gulfstream G650ER". Kopumā viņam pieder trīs pasaules rekordi.

2020. gadā viņš kļuva par vienu no pirmajiem cilvēkiem, kurš nolaidās Čelendžera dzelmē Klusajā okeānā, kas tiek uzskatīta par pasaules okeānu dziļāko punktu. Tajā viņš pavadīja rekordilgu laiku.

Pagājušajā gadā viņš samaksāja neizpaustu naudas summu par vietu vienā no "Blue Origin" kosmosa lidojumiem.

2022. gada vasarā žurnālam "Business Aviation Magazine" viņš pastāstīja, ka uzaudzis Honkongā, 80. gadu vidū paralēli studijām Kembridžā ieguva pilota kvalifikāciju un izveidoja savu lidmašīnu firmu.

Viņš iepriekš arī atklājis, ka viņa zemūdens ceļojumam līdz "Titānika" vrakam bija jānotiek 2022. gada jūnijā, taču tas aizkavējās, jo "zemūdens kuģis diemžēl tika bojāts iepriekšējās niršanas laikā".

Hamiša draugs Terijs Virts, bijušais Starptautiskās kosmosa stacijas komandieris, sarunā ar BBC sacīja: "Ja viņus izdosies izglābt, tas būs tikai lielo ieguldīto pūļu dēļ."

"Taču viņi ir smagā situācijā, un pulkstenis tikšķ. Saskaņā ar zemūdenes specifikācijām ceturtdien viņiem, visticamāk, beigsies skābeklis."

Šahzada un Sulemans Davūdi

Miljardieris Šahzada Davūds (48) ir viens no bagātākajiem cilvēkiem Pakistānā, kurš zemūdens piedzīvojumā devās kopā ar savu dēlu Sulemanu (19). Viņu ģimene no Pakistānas medijam BBC paziņoja, ka abi vīrieši ir Lielbritānijas pilsoņi. Davūdu ģimene ir viena no Pakistānas bagātākajām ģimenēm.

Šahzada ir SETI (search for extraterrestrial intelligence) institūta pilnvarotā persona. SETI institūts ir organizācija, kas pēta dzīvības un intelekta izcelsmi un izplatību Visumā.

Viņš arī ir viens no starptautiskās organizācijas "Prince's Trust" konsultatīvās padomes, kā arī viņam ir saistība ar "British Asian Trust". Abas šīs organizācijas karalis Čārzls III izveidoja, kamēr vēl ieņēma Velsas prinča statusu, liecina Šahzadas profils SETI tīmekļa vietnē.

Šahzada ir priekšsēdētāja vietnieks Pakistānas konglomerātā "Engro Corporation", kas ir liels mēslošanas uzņēmums. 

Davūdu ģimenes uzņēmums ir "Dawood Hercules Corporation", viena no lielākajām korporācijām valstī, kuras darbības nozares aptver enerģiju, naftas ķīmiju, mēslojumu, IT, pārtiku un lauksaimniecību.

Pols Anrī Naržolē

Pola Anrī Naržolē (77) atrašanās "Titan" noteikti ir pozitīva ziņa un, iespējams, arī mierinājums zemūdens kuģī esošo tuviniekiem, jo Pola Anrī iesauka ne velti ir "Mr. Titāniks".

Viņš ir viens no pasaules "Titānika" ekspertiem un pavadījis 25 gadus Francijas Jūras kara flotē, kā arī bija daļa no pirmās ekspedīcijas, kas apmeklēja "Titānika" vraku 1987. gadā — tikai divus gadus pēc tā atrašanas.

Polam Anrī noteikti ir zināšanas, kā rīkoties situācijā, kurā pieci zemūdens kuģa pasažieri nokļuvuši, lai garantētu vislielākās izdzīvošanas un izglābšanas iespējas.

Naržolē ir zemūdens pētījumu direktors uzņēmumā "RMS Titanic Inc.", kam ir ekskluzīvas tiesības glābt artefaktus no nogrimušā kuģa. Saskaņā ar viņa biogrāfiju uzņēmuma tīmekļa vietnē Naržolē 35 reizes niris līdz kuģa vrakam un pārraudzījis 5000 artefaktu atgūšanu.

Meklēšanas misijā iesaistītais Deivids Gallo, kurš sevi sauc par ļoti tuvu Pola Anrī draugu, par uztvertajiem trokšņiem jeb dauzīšanas skaņām uzsver, ka Naržolē "ir tāds cilvēks, kurš, atrodoties tajā zemūdenē, rūpīgi pārdomātu situāciju un darītu kaut ko tamlīdzīgu ik pēc 30 minūtēm."

Kāds cits Pola Anrī draugs un nirējs Džo Makinss nosaucis francūzi par "nepārspējamu līderi" krīzes situācijās. "Viņš ir bijis daudzās un dažādās bīstamās situācijās un ir tās atrisinājis... Viņš ir cilvēks, kuru vēlaties sev blakus šādā situācijā."

Stoktons Rašs

Inženieris un "OceanGate" izpilddirektors Stoktons Rašs 2017. gadā BBC izteicās, ka "vienmēr ir vēlējies būt astronauts, taču pēc aviācijas un kosmosa grāda iegūšanas un inženiera darba ASV lidaparātu-iznīcinātāju programmā viņam tika teikts, ka redzes dēļ nevar būt gaisa spēku pilots."

Būdams kaislīgs nirējs, viņš nolēma veikt ceļojumus uz zemūdens dzīlēm, kas iepriekš bijušas valdības ūdeņu kompetencē. Starp viņa iepriekšējiem "OceanGate" viesiem ir Everesta alpīnisti, jūras arheologi un filmu veidotāji. Viņa kuģos ir bijuši gan 92, gan 12 gadus veci ceļotāji.

Stoktona sieva ir Vendija Raša, kura ir Izidora un Idas Štrausu mazmazmazmeita – divi pirmās klases pasažieri, kas atradās uz Titānika klāja, kad tas nogrima 1912. gadā. Rašas kundze, dzimusi Hollingsa Veila, apprecējās ar Stoktonu Rašu 1986. gadā, kā liecina viņu paziņojums par kāzām laikrakstā "New York Times". Viņa ir "OceanGate" komunikāciju direktore un ir piedalījusies trīs ekspedīcijās uz "Titānika" vraku, teikts viņas LinkedIn lapā.

Kas zināms līdz šim?

"Titānika" vraks atrodas 3,8 km zem ūdens, bet zemūdens kuģis "Titan" ar tā pasažieriem spēj sasniegt 4 km dziļumu jeb "ultra dziļūdeni". Jāatzīmē, ka saules gaisma sniedzas tikai aptuveni 1 kilometru zem ūdens virsas.

Zemūdens kuģis "Titan" devās jūras dzelmē svētdien ap plkst. 6 (plkst. 12 pēc Latvijas laika), skābekļa rezerves bija pietiekamas aptuveni četrām dienām. "Titan" zaudēja sakarus ar savu atbalsta kuģi "Polar Prince" nepilnas divas stundas (1 stundu un 45 minūtes) pēc došanās dzelmē.

22. jūnijā tiks pārmeklēti zemūdens apgabali 4 km dziļumā. Lai gan vēl 21. jūnijā hidrolokatoru boju konstatētā trokšņa avota noskaidrošana tika izvirzīta ka glābšanas misijas galvenais mērķis, ceturtdienas rītā situācija mainījusies. 

Bijušais ASV Jūras spēku kodolzemūdenes komandieris Deivids Markets brīdina, ka konstatētās cerīgas skaņas, iespējams, nenāk no zemūdenes "Titan".

"Es nedomāju, ka troksnis ir viņi, tās varētu būt tikai dabiskas skaņas. Mēs dzirdam trokšņus, un vairāk kuģu ienāk rajonā, un tad mēs dzirdam vairāk trokšņu, un es nedomāju, ka tā ir nejaušība,” viņš stāsta BBC.

Kapteinis Markets uzskata, ka uz kuģa esošo cilvēku izdzīvošanas izredzes ir zemas, taču tās ir nedaudz pieaugušas, jo Titāna pacelšanai nepieciešamais aprīkojums izšķirošajās stundās ir ceļā uz šo apgabalu.

21. jūnija intervijā glābšanas darbu vadītājs Džons Mogers intervijā ar "CBS News" sacīja, ka meklēšana ir "neticami sarežģīta" un tajā iesaistīti un aktīvi strādā starptautiski sadarbības partneri. 

Meklēšanas misijā līdz 21. jūnijam pārbaudīta vairāk nekā 20 000 kvadrātkilometru liela teritorija.

2018. gadā "OceanGate" atlaida ekspertu, kurš brīdināja par potenciālām zemūdens kuģu problēmām, liecina tiesas dokumenti. Deivids Lokridžs pārcēlās no Skotijas uz ASV un uzsāka strādāt kompānijā 2017. gadā, bet jau pēc mazāk gada priekšniekiem pauda bažas, ka "Titan" korpuss var piedzīvot neprognozētas problēmas, ja netiks veikta pastiprināta pārbaude.

Pēc mutiskiem brīdinājumiem viņš arī iesniedza rakstisku ziņojumu, kam sekoja tikšanās ar uzņēmuma vadību, tai skaitā izpilddirektoru Stoktonu Rašu, bet vēlāk – atlaišana no amata.

2018. gadā arī "Jūras tehnoloģiju biedrības" eksperti vēstulē Rašam pauda "vienprātīgas bažas" par "Titan" kuģi. Vēstules autori brīdināja par iespējamām "katastrofālām" problēmām ar tā dizainu, kā arī apgalvoja, ka "OceanGate" ir "maldinājuši" ar apgalvojumiem par tā dizainu, kas pārkāpj nozares drošības standartus.

"Titan" kuģis sver aptuveni 10 tonnas, un tā garums ir 6,7 m. Kad tas ienirst, GPS nav iespējams izmantot. Kuģim ir īpaša saziņas sistēma, kas ļauj tā apkalpei saņemt norādījumus no komandas, kas atrodas uz atbalsta kuģa virs ūdens. Pilots zemūdeni stūrē ar modificētu videospēļu kontrolieri. "Titan" tiek aiztaisīts no ārpuses - tas nozīmē, ka apkalpe nevar to atvērt no iekšpuses.

Komandas turpinās meklēšanu, "kamēr vien būs iespēja izdzīvot", meklēšanas vietā strādājot vairāk kuģu un pāri lidojot lidmašīnām.

"Apollo.lv" jau vēstīja, ka 20. jūnijā zemūdens hidrolokatoru meklējumos tika dzirdētas "dauzīšanas skaņas" no zemūdens kuģa.

Kanādas meklēšanas lidmašīna P-3 konstatēja "dauzīšanu" 30 minūšu intervālos no reģiona, kur pazuda zemūdens kuģis.

Tiek ziņots, ka pēc pirmās zemūdens trokšņu konstatēšanas to varēja saklausīt arī četras stundas vēlāk.

Arī ASV krasta apsardze apstiprinājusi, ka Kanādas lidmašīna P-3 "konstatēja zemūdens trokšņus meklēšanas zonā".

Skaņu uztveršanas rezultātā ASV krasta apsardze paziņoja, ka ir mainījusi meklēšanas operāciju lokāciju, taču līdz šim šie meklējumi "ir devuši negatīvus rezultātus".

18. jūnijā Atlantijas okeānā pazudis zemūdens kuģis, ar kuru cilvēki devušies apskatīt dzelmē guļošo "Titānika" vraku. Tika sākta meklēšanas un glābšanas misija.

Lai saglabātu cerības atrast izdzīvojušos, glābējiem pazudušais zemūdens aparāts ir jāatrod pēc iespējas ātrāk.

Kad tas devās jūras dzelmē svētdien ap plkst. 6 (plkst. 12 pēc Latvijas laika), skābekļa rezerves bija pietiekamas četrām dienām.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu