"Tukuma 2" apkaimes "LDz" klientiem ārkārtīgi augsti elektrības rēķini. Piegādātāju mainīt – teju neiespējami. Kāpēc?

Foto: sommart sombutwanitkul/Shutterstock
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Rēķins par elektroenerģijas patēriņu šī gada jūlijā – 168,76 eiro par 299 kilovatiem. Šāda summa no elektrības piegādātāja – "Latvijas dzelzceļa" – (LDz) pienākusi kādai Tukuma iedzīvotājai, kura dzīvo 47 kvadrātmetrus lielā dzīvoklī netālu no dzelzceļa stacijas "Tukums 2". Apkures sezonā rēķins bija par 90 eiro lielāks. Arī citi "Tukuma 2" iedzīvotāji ar tik augstām cenām arī nav apmierināti, bet izrādās, ka mainīt elektrības piegādātāju ir ļoti sarežģīti vai dārgi. "Apollo.lv" centās noskaidrot, kāpēc tā.

Elektroenerģijas cenas paaugstinājušās 2023. gada janvārī, stāsta Tukuma iedzīvotāji. Tiesa, līdzīgas problēmas skārušas arī tos cilvēkus, kuri dzīvo citviet un izmanto "Latvijas dzelzceļa" pakalpojumus - piemēram, Jelgavā. Tukumā ar tik augstām elektrības cenām lielākoties saskaras ļaudis, kas dzīvo dzelzceļa stacijas "Tukums 2" tuvumā, kur elektrība tiek piegādāta pa LDz piederošajiem vadiem.

Tukuma-2 iedzīvotājai, ar ko sazinājās "Apollo.lv", kopš 2022. gada 9. septembra ir pieslēgts Universālais LDz pakalpojums ar elektroenerģijas cenu 0,3925 eiro par kilovatstundu (kWh) un maksu par elektroenerģijas piegādi 0,07 eiro/kWh bez PVN. Sieviete plāno veikt pāreju uz Ekonomisko tarifu ar elektroenerģijas cenu 0,3744 eiro/kWh.

Likme izceļas. Uzņēmums "Enefit" piegādā elektrību par vairāk nekā divtik lētākām summām - 0,1360 eiro/kWh vai 0,1380 eiro/kWh.

Tiesa, ir kāds āķis – šādas cenas nav pieejamas pieminētajiem "Tukuma 2" apkaimes iedzīvotājiem. Viņiem "Enefit" piedāvā pirkt elektrību tikai par biržas cenu, nevis fiksētu tarifu.

Vaicājot "Enefit", kāpēc tā, saņemam šādu atbildi: ""Enefit" ir gatavs sniegt elektroenerģijas pakalpojumus ikvienam "Tukuma 2" iedzīvotājam, bet, šobrīd to nav iespējams izdarīt, jo nav pieejama pilnvērtīga mājokļa patēriņa datu apmaiņas sistēma ar "Latvijas dzelzceļu". Datu apmaiņa šobrīd notiek "Step" platformā, ko uztur AS "Sadales tīkls".

Šobrīd no visām iesaistītajām pusēm tiek veikti sagatavošanās darbi un sistēmas uzlabojumi, lai pakalpojumi būtu pieejami "Tukuma 2" iedzīvotājiem tuvāko mēnešu laikā.

Līdz tam mēs aicinām ikvienu interesentu sazināties ar mums, lai brīdī, kad pakalpojums būs pieejams, mēs varētu sākt sadarbību."

Pieminēto LDz klientu rēķinus veido maksa par elektroenerģijas patēriņu, kas konkrētajai iedzīvotājai, kura mīt 47 kvadrātmetrus lielajā dzīvoklī, par jūliju bija 117,36 eiro, un maksa par sadales sistēmas pakalpojumiem, kas par jūliju bija 22,11 eiro. Pievienots arī standarta pievienotās vērtības nodoklis (PVN) 21 procenta apmērā, kas ir 29,29 eiro.

Vaicājām SIA MVBK, lai skaidrotu radušos situāciju. "Jāņem vērā nevis elektroenerģijas biržas cena, bet vidējā svērtā cena, kura ir pārsvarā lielāka par biržas cenu, jo tā tiek rēķināta katru stundu, un elektroenerģijas cena katru stundu ir cita (piem., vakaros un no rīta tā ir dārgāka). Informācija par ikstundas cenām ir pieejamā šeit. Latvijas laiks ir +1 stunda.

Ikstundas vidējā svērtā cena jūlijā, ņemot vērā tipveida grafiku, bija 0.08444 eur/kWh bez PVN."

SIA MVBK piedāvā Dinamisko tarifu, kas ir atkarīgs no biržas cenām un sastāv no vidējās svērtās ikstundu cenas un tirdzniecības pakalpojuma cenas, kas ir 0.0065 EUR/kWh bez PVN. Ja klients lieto mazāk par 50 kWh mēnesī, tiek piemērota fiksēta mēneša maksa 2 EUR bez PVN.

Sakarā ar to ka LDZ nevar nodrošināt ikstundu skaitītāja rādījumu nolasīšanu, aprēķiniem tiek piemērots tipveida grafiks.

Aprēķina piemērs (pēc jūlija cenām) elektroenerģijai: 299 kWh x (0.0844+0.0065) = 27.18 EUR bez PVN

Sistēmas pakalpojumi: 299 x 0.073934 = 22,11 EUR bez PVN

Kopā bez PVN = 49.29 EUR

PVN (21%) = 10.35 EUR

Kopā ar PVN = 59.64 EUR

Šī gada februārī kopā ar elektroenerģijas kompensāciju 23,25 eiro vērtībā rēķins sasniedza 278,89 eiro. Tukuma-2 iedzīvotāja norāda, ka apkures sezonas laikā centusies dzīvot taupīgāk un iegādājusies jaunu boileru, cerot ietaupīt uz elektrības rēķiniem, taču būtiski samazināt ikmēneša summu nav izdevies.

Ar augstām elektroenerģijas cenām saskaras arī kāda pensionāre no "Tukuma 2", kam šī gada jūlijā par notērētu 51 kWh jāmaksā 28,37 eiro. Sieviete dzīvo viena un ļoti taupīgi – izmanto gāzes plīti, reti gatavo pārtiku mājās un reti izmanto elektroierīces, tikai ik pa laikam paskatoties televīziju un izgludinot drēbes.

To vaicājām LDz - kāpēc šāda situācija ilgstoši ir pieļauta? LDz saka, ka nav nodevis "Sadales tīklam" šo iedzīvotāju mājokļu tehniskās specifikācijas informāciju. LDz skaidro: "Elektroenerģijas tirgus datu apmaiņas un uzglabāšanas platformas "Step" turētājs ir "Sadales tīkls" (ST), un, lai arī starp ST un LDz ir noslēgts datu platformas lietošanas līgums, līdz šim ST nav novērsis specifiskas platformas nepilnības, kas neļauj tajā ievadīt LDz datus.

Vēlamies uzsvērt, ka LDz turpina aktīvi komunicēt ar ST par datu pēc iespējas ātrāku ievades risinājumu."

Saskaņā ar Latvijas likumdošanu katram elektroenerģijas lietotājam ir tiesības izvēlēties tirgotāju. Lietotājam pašam ir jāsazinās ar jauno elektroenerģijas tirgotāju un jāvienojas par pakalpojuma sniegšanu. Ja elektroenerģijas tirgotājs pieņem lēmumu par lietotāja pārņemšanu, tad starp tirgotāju un LDz tiek noslēgts elektroenerģijas sistēmas lietošanas līgums.

Šobrīd starp LDz (kā sistēmas operatoru) un šādiem elektroenerģijas tirgotājiem - SIA "AJ Power", SIA "Enefit", SIA "Elenger", AS "Latvenergo", SIA "Scener", SIA "Ignitis Latvija", SIA "IMLITEX LATVIJA" un SIA "MVBK" - ir noslēgti sistēmas lietošanas līgumi par informācijas apmaiņu un norēķiniem, un šie tirgotāji var sniegt elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu LDz licences darbības zonā gan juridiskām personām, gan mājsaimniecības lietotājiem.

Gadījumā, ja starp izvēlēto tirgotāju un LDz vēl nav sistēmas lietošanas līguma, tas tiks noslēgts nekavējoties pēc tirgotāja pieprasījuma.

Tas nozīmē, ka gadījumos, ja LDz elektroenerģijas lietotāji izvēlas citu tirgotāju, LDz apgalvo, ka nekādā veidā neierobežo lietotāju tiesības un rīkojas atbilstoši tiesību aktos noteiktajam.

Lielo LDz rēķinu iemesls - līgums ar elektrības piegādātāju

Iedzīvotājiem arī radusies neizpratne par lielo LDz rēķinu iemeslu. Ieguvām arī LDz pārstāvju skaidrojumu par to - kā norāda LDz pārstāve, šajā tirdzniecības periodā akciju sabiedrība noslēgusi dārgu līgumu ar elektrības piegādātāju "Elektrum" un tādēļ ikmēneša izmaksas rēķinos sadalītas "uz galviņām" un kļuvušas lielākas. Viss globālās situācijas dēļ – enerģija kļuvusi dārgāka pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā.

Konkrēta summa, par kādu iegādāta elektrība, nav minēta, taču LDz pārstāve norāda - akciju sabiedrība plāno šo līgumu lauzt un no septembra aizstāt ar citu.

Vēršoties vēlreiz pie LDz par to, kā tika veikts iepirkums, lai atrastu lētāko variantu iedzīvotājiem, saņēmām šādu skaidrojumu: "LDz elektroenerģiju, kuru piegādā klientiem, pats neražo, bet iegādājas publiskā iepirkumā, izsludinot atklātu konkursu, ko nosaka Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums, un izvēloties ekonomiski izdevīgāko piedāvājumu konkrētajā brīdī jeb iepirkuma laikā.

2022. gads iezīmējās ar sarežģītu ģeopolitisko situāciju, kam sekoja arī energoresursu cenu kāpums, un par tā ķīlniekiem kļuva Latvijas iedzīvotāji un uzņēmumi, tostarp LDz un tā klienti.

Šajā laikā tuvojās iepriekšējā LDz elektroenerģijas piegādes līguma termiņa beigas un, lai nodrošinātu ar elektrību gan dzelzceļa infrastruktūru visā dzelzceļa tīklā un vilcienu kustību elektrificētajās līnijās, gan arī nekustamā īpašuma objektus, tostarp mājsaimniecības, tika izsludināts jauns iepirkums par elektroenerģijas piegādi".

Informācija par iepirkumu un tā uzvarētāju ir atrodama Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vietnē.

Pagājušajā gadā izsludinātajā iepirkumā piedāvājums tika saņemts tikai no viena pretendenta un, lai bez elektroenerģijas nepaliktu dzelzceļa infrastruktūra un arī LDz klienti –

elektroenerģijas lietotāji, līgums par elektroenerģijas piegādi tika noslēgts ar vienīgo pretendentu šajā iepirkumā."

Tomēr, kāpēc tik ilgu laika periodu tika izvēlēts "Elektrum" kā elektrības piegādātājs? Noskaidrojām, ka līgums par elektroenerģijas piegādi tika noslēgts uz 12 mēnešiem un par līguma izbeigšanu pirms noteiktā termiņa LDz būtu jāmaksā līgumsods.

2022. gada 1. septembrī sākās jauns elektroenerģijas piegādes periods un LDz noslēdza līgumu ar tirgotāju, kas tobrīd – iepirkuma laikā - piedāvāja izdevīgāko cenu.

Taču, ņemot vērā energoresursu būtisko sadārdzinājumu visā pasaulē, LDz elektroenerģijas iepirkuma cena, salīdzinot ar citiem piegādes periodiem, būtiski paaugstinājās.

Tādēļ 2022. gada 1. septembrī LDz nācās paaugstināt cenas arī saviem elektroenerģijas lietotājiem. Jaunie tarifi stājās spēkā līdz ar katra individuālā klienta līguma pārslēgšanas brīdi.

Elektroenerģijas likme par kilovatstundu attiecīgi samazināta uz pusi, ko apstiprina LDz paziņojums, ka no 2023. gada 1. septembra LDz elektrības tirdzniecības klientiem ir pieejams universālais pakalpojums ar elektroenerģijas cenu 0,16 eiro/kWh un ekonomiskais tarifa plāns 0,15 eiro/kwh.

No 1. septembra – gan universālajam pakalpojumam, gan ekonomiskajam tarifa plānam – ir samazinājušies par aptuveni 58%.

LDz skaidro, ka ikvienam klientam nosūtīta vēstule, ar kuru informēja par jaunajiem tarifiem, kas ir spēkā no 1.septembra. 

Universālā pakalpojuma līguma nosacījumi paredz, ka cena netiek mainīta tirdzniecības periodā - tā ir nemainīga 12 mēnešus. Tomēr klientam ir tiesības atteikties no universālā pakalpojuma bez līgumsoda.

Piemēram, ja līguma termiņš klientam ir 2024. gada 1. maijs (kas ir vēl gana ilgs laiks pēc 2023.gada 1. septembra), klientam ir iespēja izvēlēties Ekonomisko tarifa plānu un jau no 1. septembra sākt lietot samazināto tarifu.

Ekonomiskā tarifa plāna līguma nosacījumi paredz elektroenerģijas tarifa izmaiņas divas reizes kalendārā gada laikā. Šajā gadījumā izmaiņas tarifā piedāvās LDz, un klientam nekas papildus nav jādara.

LDz skaidro, ka cena par klientiem pieejamo universālo pakalpojumu netiek mainīta tirdzniecības perioda laikā. Par cenas maiņu jaunam tirdzniecības periodam LDz klientam jāpaziņo vismaz trīsdesmit dienas iepriekš.

Savukārt ekonomiskā tarifa plānu LDz drīkst grozīt ne vairāk kā divas reizes kalendārā gada laikā. Arī šajā gadījumā par izmaiņām cenā LDz klientam jāpaziņo vismaz trīsdesmit dienas iepriekš.

Vai LDz klienti elektrības piegādātāju var mainīt?

LDz mājaslapā norādīts, ka teritorijā, kur LDz piegādā elektrību, klienti var izvēlēties arī citu elektroenerģijas piegādātāju pakalpojumus.

Akciju sabiedrība ir noslēgusi sistēmas lietošanas līgumu ar elektroenerģijas piegādātājiem SIA "Enefit", SIA "AJ Power", SIA "Elenger", AS "Latvenergo", SIA "Scener", SIA "Ignitis Latvija", SIA "IMLITEX LATVIJA" un SIA "MVBK".

Tiesa, arī šeit ir kāds āķis – teorētiski šāda iespēja pastāv, bet praktiski – nepastāv. Daži elektroenerģijas piegādātāji to nodrošina tikai uzņēmumiem, nenodrošinot mājsaimniecībām, citi – piedāvā tarifu tikai par biržas cenu, vai arī iedzīvotājiem pašiem jārūpējas par jaunu pieslēgumu.

Sazinājāmies ar visiem elektroenerģijas piegādātājiem, lai noskaidrotu, kas var un kas nevar piegādāt elektrību "Tukuma 2" mājsaimniecībām.

"Enefit"

"Enefit" nodrošina elektroenerģijas pakalpojumu, kur fiksētais elektrības produkts šobrīd maksā 0,1399 eiro par kWh, bet elektrības pieslēgums ir elektrības sadales un pārvades tīkla operatora pārziņā. Šobrīd Latvijā darbojas 10 sadales sistēmas operatori, tostarp "Latvijas dzelzceļš". Elektroenerģijas pieslēguma cena ir atkarīga no izvēlētā elektrības sadales un pārvades operatora.

Ja runa ir par elektrības tarifu, nevis elektrības pieslēgumu, tad "Enefit" mājsaimniecībām šobrīd piedāvā trīs dažādus elektrības produktus, ar kuru izcenojumu var iepazīties "Enefit" mājaslapā.

"Kolīdz būs atrisināts jautājums par datu apmaiņas sistēmu ar "Latvijas dzelzceļu", šie elektrības produkti būs pieejami arī "Tukuma 2" iedzīvotājiem," saka "Enefit" pārstāvji. 

Ja ir jārūpējas pašiem par pieslēgumu, "Enefit" skaidro, cik ir šādas infrastruktūras izmaksas: "Sadales operatora maiņa ir iespējama, bet tas ir laikietilpīgs un dārgs process, kas individuālā mājsaimniecību līmenī ir reta prakse.

Pirmkārt, esošajam sadales operatoram, kas klientes gadījumā ir "Latvijas dzelzceļš", ir jāpiekrīt licences zonas maiņai. Tālāk šīs izmaiņas ir jāapstiprina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai.

Prognozējamo izmaksu tāme ir individuāla, un to iespējams uzzināt, vēršoties pie izvēlētā sadales operatora." 

"Elektrum", AS "Sadales tīkls" un "Latvenergo"

"Elektrum" norāda, ka jautājums par jauna pieslēguma ierīkošanu ir AS "Sadales tīkls" pārziņā.

AS "Sadales tīkls" stāsta, ka Latvijas teritorijā darbojas 10 elektroenerģijas sadales sistēmas operatori, katram operatoram ir noteiktas precīzas licences darbības zonas robežas,

taču minētajā situācijā ar "Tukumu 2" jautājums skar cita elektroenerģijas sadales sistēmas operatora darbības zonu.

Vienīgais risinājums ir sistēmas operatora licences darbības zonu maiņa, un šis process ir noteikts likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". Izmaiņas pamatā ierosina esošās licences zonas īpašnieks, šajā gadījumā "Latvijas dzelzceļš".

"Sadales tīkls" norāda, ka ir gatavs izvērtēt esošā pieslēguma tehnisko stāvokli, pārslēgšanas pie ST iespējas un iespēju nodrošināt atbilstošas kvalitātes pakalpojumu. Atsevišķi šādi gadījumi ar citu operatoru licences zonas pārņemšanu ir bijuši, un lielākoties tīkla infrastruktūra nav bijusi labā stāvoklī. Tad pārņemšana var tikt realizēta kā jauna pieslēguma izveide; izmaksas bez padziļināta izvērtējuma nav nosakāmas.

Uzdodot tos pašus jautājumus "Latvenergo", noskaidrojām, ka iespējas mainīt elektroenerģijas tirgotāju zināmā mērā ietekmē vēsturiski izveidojusies situācija,

kad sadales pakalpojumus nodrošina vairāki operatori, kā tas ir arī šajā gadījumā ar "Latvijas Dzelzceļa" pakalpojumu.

"Lai mainītu tirgotāju, sadales sistēmas operatoram (LDz) ir jānodrošina datu apmaiņa. Šobrīd šādas iespējas nav, un "Elektrum" nevar sākt elektroenerģijas tirdzniecību.

"Tomēr, tiklīdz būs ieviesta jaunā datu apmaiņas platforma, "Elektrum" varēs izteikt savu piedāvājumu, un tirgotāja maiņa neparedz nekādas izmaksas, ja vien iepriekšējā tirgotāja līgumā nav atrunāta pirmstermiņa līgumattiecību izbeigšana.

Taču klientiem ir svarīgi atcerēties, ka neatkarīgi no izvēlētā tirgotāja sadales pakalpojumu atbilstoši savam tarifam turpinās nodrošināt LDz," vēsta "Latvenergo".

SIA "Elenger", SIA "Ignitis" un SIA "IMLITEX LATVIJA"

Šobrīd SIA "Elenger" piedāvā elektroenerģiju tikai juridiskajām personām, ne mājsaimniecībām. Attiecīgi elektroenerģiju var piedāvāt tikai juridiskām personām, kas pieslēgtas "Latvijas Dzelzceļa" sadales tīklā. 

Arī "Ignitis Latvija" sadarbojas tikai ar juridiskām personām. "Ja tomēr ir interese saņemt piedāvājumu un noslēgt līgumu kā juridiskai personai, lūgums atsūtīt uzņēmuma nosaukumu un reģistrācijas numuru," norāda uzņēmums. 

Savukārt SIA "IMLITEX LATVIJA" no šī gada 1. janvāra uz nenoteiktu laiku pārtrauca elektroenerģijas tirdzniecību Latvijas teritorijā.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu