Paziņo par aiziešanu no tirgus, bet... Krievijā aizvien nopērkamas daudzu populāru Rietumu zīmolu preces

Foto: AFP/SCANPIX
Apollo.lv

Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā 2022. gada 24. februārī vairāk nekā 1000 ārvalstu uzņēmumu ir paziņojuši par aiziešanu no agresorvalsts tirgus. Taču medija "The Insider" pētījums atklājis, ka, par spīti šim boikotam, dažādas Rietumu preces, piemēram, luksusa auto, alkohols, gāzētie dzērieni un apģērbs, ir nopērkamas.

Krievijas valdības lēmums legalizēt paralēla importa shēmu, līdz ar ko Rietumu zīmoli var tikt piegādāti agresorvalstij bez pašu zīmolu vai to autortiesību turētāju piekrišanas, ir dramatiski samazinājis ietekmi šim boikotam, kam vajadzēja darboties kā pretkara spiediena kampaņai, raksta "The Insider". 

2022. gada aprīlī Krievijas Rūpniecības un tirdzniecības ministrija apkopoja sarakstu ar precēm, ko Kremlis uzskatīja par pārāk labiem, lai Krievija no tiem atteiktos.

Sarakstā bija mēbeles, kosmētika, apģērbs un apavi, automašīnas un to rezerves daļas, industriālais ekipējums, medikamenti, elektronika, mājsaimniecības preces, mūzikas instrumenti un pat ieroči.

Lai gan Krievijas amatpersonas tolaik brīdināja par iespējamajiem riskiem saistībā ar šādu risinājumu boikotiem, piemēram, viltojumu īpatsvara pieaugumu vai problēmām ar garantijām un loģistiku, aizvien diezgan liels daudzums pazīstamu zīmolu, kam bija jāpazūd no agresorvalsts tirgus, tur ir bagātīgā piedāvājumā.

Kā liecina dati, pērn vairāk nekā 20 miljardu ASV dolāru vērtas preces tika ievestas Krievijā ar paralēlo importu.

Automašīnas

Īsi pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā vieni no pirmajiem automobiļu rūpniecības industrijā, kas paziņoja par aizviešanu no agresorvalsts tirgus, bija luksusa automašīnu ražotāji "Mercedes", "BMW", "Audi" un "Land Rover".

Sākotnēji šie uzņēmumi runāja par automašīnu eksporta pārtraukšanu uz Krieviju un ražošanas pārtraukšanu Krievijā. Tad cits pēc cita šie uzņēmumi sāka pārdot savas ražotnes valstī. Šogad Vācijas automobiļu ražotāji pat paziņoja par ierobežojumiem programmatūrām Krievijas automobiļu ražotājiem.

Neskatoties uz to, ārvalstu automašīnas aizvien ir atrodamas Krievijas izplatītājiem, lai gan par ļoti augstām cenām, kas savā ziņā ir saistīts ar rubļa sabrukumu.

Visā Krievijā ir pieejami automašīnu modeļi no dažādiem gadiem, tostarp no 2022./2023. gada izlaiduma, īpaši "Avtodom" izplatītāju tīklā. Tā, piemēram, par aptuveni 155 844 ASV dolāru krievu pircējs var iegūt jaunu 2023. gada "BMW X5 crossover" no šī izplatītāja. Šāda pati mašīna gan izmaksātu aptuveni 85 000 ASV dolāru Krievijas kaimiņos esošajā Somijā.

"The Insider", uzdodoties par potenciālu automašīnas pircēju, no pārdevēja uzzināja, ka šis ir "pats jaunākais modelis, kas tikko ir ticis atjaunināts" no pieejamajiem, un ar to iespējams veikt testa braucienu jau tajā pašā dienā.

Vienlaikus pārdevējs sacīja, ka nevar garantēt, ka šis auto "Avtodom" pārdošanā būs pieejams ilgi, norādot uz augstu pieprasījumu.

Pārdevējs arī sacījis, ka BMW patlaban šķietot "labāks par citiem ražotājiem" rezerves daļu un apkalpošanas ziņā. Šogad Vācijas automašīnu kompānija paplašināja "noliktavu un uzglabāšanas" darbību Krievijā, izveidojot jaunas rezerves daļu piegādes līnijas un nodrošinot garantijas apkalpošanu Krievijas klientiem, par spīti tam, ka "BMW" nav bijušas oficiālas piegādes uz Krieviju kopš 2022. gada marta, raksta "The Insider".

Konkrētais "BMW X5", par ko interesējās medijs, bija ar 178 kilometru nobraukumu, kas tagad kvalificējas kā pilnīgi jauna automašīna, tāpēc ka kontrabandistiem ir jāpierāda, ka automašīna ir vismaz nedaudz lietota, lai dabūtu to pāri robežai.

Pērn 12% no pasažieru automašīnām, kas tika pārdotas Krievijā, tika ievestas valstī caur paralēlo importu, liecina "Avtostat" industrijas analītiskā servisa dati.

Alkohols

Pērn Bermudā bāzētais alkohola ražotājs "Bacardi" paziņoja, ka, solidarizējoties ar Ukrainu, tas pārtrauks savu produktu uz Krieviju un iesaldēs visu reklāmu valstī. Tomēr šis boikota paziņojums ir pazudis no uzņēmuma mājaslapas, kurā aizvien redzams Ukrainu atbalstošs vēstījums. Turklāt aizvien lērums uzņēmuma alkohola, tostarp tā slavenie viskiji, džini un tekilas, ir atrodams Krievijas veikalos.

Turklāt "Bacardi" patlaban pieņem jaunus darbiniekus agresorvalstī un līdz 30. jūnijam bija importējuši produktus vairāk nekā 169 miljonu ASV dolāru vērtībā.

Pagājušajā gadā uzņēmuma ieņēmumi, saskaņā ar "SPARK-Interfax" komerciālo datubāzi, pieauga par 8,5%, sasniedzot gandrīz 350 miljonus ASV dolāru. "Bacardi" tīrā peļņa trīskāršojās un pārsniedza 50 miljonus ASV dolāru.

"Bacardi" pērn Krievijā samaksāja vairāk nekā 12,8 miljonus ASV dolāru nodokļos, pēc Ukrainas Valsts korupcijas novēršanas aģentūras ziņām. Kijiva kopš tā laika ir pievienojusi alkohola zīmolu starptautisko kara sponsoru sarakstam.

Tikmēr "Bacardi" konkurents "Campari Group" arī turpina importēt alkoholu Krievijā, par spīti līdzīgam paziņojumam pēc kara sākuma par visu investīciju, reklāmas un promotēšanas pārtraukšanu agresorvalstī. Tāpat uzņēmums paziņoja, ka ir samazinājis savu darbību valstī līdz minimumam, kas nepieciešams, lai izmaksātu algas darbiniekiem. Kā norāda "The Insider", Krievijā uzņēmumā strādā 122 darbinieki.

Pat uzņēmumi, kas ir turējuši solījumu negūt peļņu Krievijā, aizvien var atrast savas preces agresorvalsts veikalu plauktos. "Guinness" alus, "Baileys" liķieris un "Johnnie Walker" viskijs visi ir britu daudznacionālā uzņēmuma "Diageo" produkti. Piegāde turpinās pēc paralēlā importa shēmas, pretēji ražotāja vēlmēm.

Pārtika un mājsaimniecības preces

Itāļiem piederošā "Lavazza Group", kas ražo kafiju un kafijas aparātus, 2022. gada aprīlī paziņoja par savas darbības pārtraukšanu Krievijā. Tomēr "Lavazza" kafija aizvien ir atrodama Krievijā strādājošo mazumtirgotāju katalogos.

Arī "PepsiCo" 2022. gada martā paziņoja, ka pārtrauks "Pepsi" un "7Up" dzērienu pārdošanu agresorvalstī, vienlaikus atļaujot citiem produktiem kā, piemēram, zīdaiņu pārtikai, tikt pārdotai, lai "paliktu uzticīgi sava uzņēmuma humānajam aspektam". 

Tikmēr arī aizliegtās preces ir viegli nopērkamas Krievijas lielveikalos. Vēl jo vairāk – "PepsiCo" ieņēmumi Krievijā pērn auga par 16%, bet peļņa četrkāršojās. Taču, pēc Pepsi pārstāvja teiktā, uzņēmums ieviesis ierobežojumus naudas pārskaitīšanai uz Krieviju un tās izvešanai no Krievijas.

Arī amerikāņu "Coca-Cola Company" pērnā gada martā paziņoja par tās darbības pārtraukšanu Krievijā un par pilnīgu aiziešanu no agresorvalsts tirgus. Tomēr "Coca-Cola" nekad nebija iesaistījusies tiešā savu produktu pārdošanā Krievijā. Tā vietā tā pārdeva kolas koncentrātu trešās puses izplatītājam – Šveices–Grieķijas uzņēmumam "Coca-Cola HBC", kam ir ekskluzīvas tiesības pārdot "Coca-Cola" Krievijā.

"Coca-Cola HBC" 5. augustā paziņoja, ka ASV ražotāja boikota rezultātā nevarēs turpināt izmantot "Coca-Cola" zīmolu un produktus un ka biznesu Krievijā turpinās uzņēmums "Multon Partners". Uzņēmums koncentrēsies uz vietējo zīmolu - "Dobry", "Rich", "Moya Semya" - produktu ražošanu un pārdošanu, izmantojot vietējās izejvielas.

"Multon Partners" ražo kolu, izmantojot jaunu zīmolu - "Dobry Cola", bet uz cita koncentrāta bāzes. Eksperti skaidro, ka koncentrāta recepte ir viens no "Coca-Cola Company" vislabāk glabātajiem noslēpumiem. Papildus ir arī loģistiski sarežģījumi.

Decembrī kāds avots no dzērienu tirgus Krievijas medijam "RBC News" sacījis, ka koncentrāts, no kā tika ražota oriģinālā "Coca-Cola", beidzies un vairs nav plānotas jaunas piegādes.

Klīda baumas, ka "Coca-Cola" turpina piegādāt koncentrātu Krievijai. Piemēram, novembrī Primorijas uzņēmums "Millennium" izdeva muitas deklarāciju koncentrātu importam no Ķīnas. Tomēr pierādījumu, ka uzņēmums importēja koncentrātu, nav.

Krievijā aizvien var atrast "Coca-Cola" ar oriģinālo zīmola vārdu, lai gan šis dzēriens nav ticis iekļauts paralēlo importu sarakstā, ziņo "The Insider".

Kopš pērnā rudens visi uzņēmuma produkti, kas tikuši pārdoti Krievijā, ir tikuši importēti no Irānas, AAE, Azerbaidžānas, Turcijas un Afganistānas, kā arī no Eiropas Savienības dalībvalstīm.

Dzēriena piedāvājuma īpatnība ir tā, ka cenas atšķiras atkarībā no eksportētājvalsts. Tādējādi ir zināmi gadījumi, kad "Coca-Cola" vienā veikalā tiek pārdota par dažādām cenām.

Amerikāņu pārtikas produktu smagsvars "Mars", kas pārdod "Bounty" šokolādes batoniņus un "Pedigree" suņu barību, ir izlēmis minimizēt savu darbību Krievijā. Tomēr gan "Bounty", gan "Pedigree" regulāri tiek papildināti agresorvalsts pārtikas veikalu plauktos. Pērn "Mars" palielināja pārdošanas apjomus Krievijā par 14%, bet uzņēmuma peļņa pieauga par gandrīz 60%, sasniedzot aptuveni 290 miljonus dolāru.

Pagājušā gada martā "Unilever" paziņoja, ka ir pārtraucis visu produktu importu un eksportu Krievijā, kā arī beidzis investēt Krievijas tirgū un gūt peļņu no tā. Uzņēmums arī pārtrauca tērēt reklāmai Krievijā.

Vienlaikus "Unilever" izlēma turpināt piegādāt Krievijā ražotos pirmās nepieciešamības un higiēnas produktus. Uzņēmuma tīrā peļņa pērn, pēc "SPARK-Interfax" datiem, gandrīz dubultojusies - līdz 9,2 miljardiem rubļu (gandrīz 100 miljoniem dolāru).

Šī iemesla dēļ jūlijā Ukraina pievienoja "Unilever" "kara sponsoru" sarakstam.

Apģērbs un kosmētika

2022. gada vasarā Spānijas apģērbu ražotājs "Mango" sacīja, ka izbeigs tiešo pārdošanu Krievijā un visus savus veikalus nodos franšīzes partneriem. Tomēr Krievijas iedzīvotāji aizvien atrod "Mango" zīmola veikalus iepirkšanās centros, jo atšķirībā no citiem zīmoliem tas neaizliedza partneriem izmantot tā zīmolu vai iegādāties uzņēmuma produkciju.

Vācijas koncerna "Hugo Boss" apģērbs arī ir atrodams pārdošanā agresorvalstī, par spīti tam, ka uzņēmums aizvēra visus savus veikalus tur jau pērn.

Tāpat agresorvalstī dažādās tirdzniecības vietās var iegādāties Spānijas veikalu "Zara" apģērbu. Kā ziņu aģentūrai "Reuters" norādījis "Zara" mātesuzņēmumam "Inditex" tuvu stāvošs avots, tas ir saistīts ar akcijām, kas palika Krievijā arī pēc tam, kad valstī pērn tika pārtraukta darbība.

"Zara" produktus var iegādāties arī tiešsaistē pēc paralēlā importa shēmas. Krievijas tiešsaistes mazumtirgotāji "Yandex.Market", "Ozon" un "Wildberries" atklāti lepojas ar to, ka savās vietnēs atļauj pārdot šādā veidā importētas preces.

Francijas skaistumkopšanas uzņēmums "L'Occitane" oficiāli pameta Krievijas tirgu pērn maijā un pārdeva vietējos uzņēmumus vietējai valdībai. Bet jau 2022. gada jūnijā veikali atsāka savu darbību ar tādu pašu nosaukumu kirilicā.

Turklāt uzņēmums paziņoja, ka pieejamas būs tās pašas preces, kas iepriekš, kā arī tiks piegādāti jauni produkti. Tās pašas luksusa preces joprojām tiek pārdotas; uzņēmums vienkārši darbojas kā atsevišķa juridiska persona ar tik tikko mainītu jauno nosaukumu.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu